ما به شما نشان می‌دهیم که چگونه دمای پردازنده (CPU) را در رایانه بررسی کنید، همچنین دمای مناسب برای CPU چیست و چگونه می‌توانید دما را کاهش دهید. دانستن نحوه بررسی دمای پردازنده اهمیت زیادی دارد، زیرا به شما این امکان را می‌دهد که از گرم شدن بیش از حد رایانه خود مطلع شوید. گرمای بیش از حد می‌تواند به بسیاری از اجزای داخلی رایانه آسیب برساند، بنابراین بهتر است این مشکلات را قبل از اینکه وقت و هزینه زیادی برای شما به همراه داشته باشد، شناسایی کنید.

نحوه بررسی دمای پردازنده

ویندوز به‌طور داخلی روشی برای کنترل دمای پردازنده شما ندارد. شما می‌توانید دما را در BIOS یا UEFI بررسی کنید، اما این روش ناکارآمد است و به شما اجازه نمی‌دهد که با گذشت زمان به‌طور پیوسته دما را زیر نظر داشته باشید.

به جای این، باید یک برنامه نظارت بر دمای رایانه نصب کنید. گزینه‌های متعددی برای این کار وجود دارد، اما ما در اینجا از Core Temp استفاده خواهیم کرد، زیرا این برنامه ساده و سبک است.

Core Temp را از وب‌سایت رسمی خود دانلود کنید و مانند هر برنامه دیگری آن را نصب کنید. با این حال، هنگام نصب به نرم‌افزارهای همراه توجه کنید. در صفحه “Select Other Tasks”، تیک گزینه “Build your Kingdom with Goodgame Empire” را بردارید تا از نصب نرم‌افزارهای اضافی جلوگیری کنید.

پس از نصب Core Temp، می‌توانید آن را باز کرده و دمای پردازنده خود را به راحتی مشاهده کنید. در پایین پنل نرم‌افزار، دمای فعلی پردازنده برای هر هسته به‌طور جداگانه نمایش داده می‌شود. همچنین، این نرم‌افزار دماهای حداقل و حداکثر ثبت‌شده برای هر هسته را نیز نشان می‌دهد، بنابراین می‌توانید عملکرد پردازنده را در طول زمان پیگیری کنید.

همچنین درصد بار پردازنده را تحت نظر داشته باشید؛ این درصد نشان می‌دهد که هر هسته پردازنده چقدر مشغول به کار است. اگر در زمانی که CPU شما تحت بار نیست، دمای آن افزایش یابد و گرم شود، این می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک مشکل باشد

قسمت Tj Max (که مخفف عبارت درجه حرارت محل اتصال است) حداکثر دمای کاری CPU شما را نشان می دهد. اگر به این دما برسد ، پردازنده خاموش می شود تا آسیب نبیند. اجرای پردازنده مرکزی در این سطح برای مدت زمان طولانی به آن آسیب می رساند.

پیکربندی Core Temp

Core Temp یک برنامه ساده است ، اما می توانید چند گزینه سریع را تغییر دهید تا در بخش گزینه ها> تنظیمات برای شما بهتر کار کند.

در صورتی که به روزرسانی های کم و بیش مکرر می خواهید ، می توانید فاصله نظرسنجی را تغییر دهید. از زبانه Display برای تغییر رنگ در سطوح مختلف یا دمای نمایشگر در فارنهایت استفاده کنید (ما در اینجا از درجه سانتیگراد استفاده خواهیم کرد زیرا بیشترین میزان کار با دمای پردازنده است)

در برگه Notification Area می توانید نمادی را که در System Tray نشان داده می شود تغییر دهید. به عنوان مثال ، می توانید درجه حرارت را برای همه هسته ها یا فقط داغ ترین ها نمایش دهید.

اگر می‌خواهید Core Temp را برای نظارت طولانی‌مدت فعال نگه دارید، از منوی گزینه‌ها گزینه ‘Toggle MiniMode’ را انتخاب کنید تا فضای زیادی را اشغال نکند. سپس گزینه ‘Always on Top’ را فعال کنید تا برنامه پنهان نشود.

Core Temp همچنین از عملکرد محافظت در برابر گرمای بیش از حد برخوردار است که می تواند برنامه خاصی را اجرا کند یا در صورت گرم شدن دما رایانه شخصی شما را خاموش کند.

یک دمای مشخص و مناسب برای پردازنده وجود ندارد، زیرا شرایط بسیار متفاوت هستند. دمای اتاقی که رایانه شما در آن قرار دارد، نوع فعالیت‌هایی که با رایانه انجام می‌دهید و سایر عوامل مانند سن رایانه می‌توانند بر دمای پردازنده مرکزی تأثیر بگذارند.

به هر حال، به طور کلی می‌توانید این دستورالعمل‌ها را برای مدیریت دمای پردازنده تحت هر نوع بارگذاری دنبال کنید:

  • زیر 60 درجه سانتیگراد کاملا طبیعی است.
  • بین 60 تا 70 درجه سانتیگراد خوب است ، اما ممکن است بخواهید گرد و غبار را از دستگاه خود پاک کنید و اطمینان حاصل کنید که جریان هوا برای جلوگیری از افزایش دما بیشتر است.
  • بین 70 تا 80 درجه سانتیگراد: این نسبتاً گرم است ، بنابراین تا زمانی که کامپیوتر خود را اورکلاک نکرده اید یا کار خاصی را انجام داده اید ، مانند انجام یک بازی فشرده ، باید خیلی زود سیستم خود را خنک کنید.
  • بین 80 تا 90 درجه سانتیگراد: طولانی مدت در این محدوده می تواند به CPU شما آسیب برساند.
  • بالای 90 درجه سانتیگراد: این خیلی گرم است. هرچه زودتر کامپیوتر خود را خاموش کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *