در حال حاضر، شرکت انویدیا را می‌توان، پادشاه کارت‌های گرافیک در دنیا به حساب آورد. جایگاهی که از دیرباز در اختیار این شرکت بوده و حالا با سرمایه گذاری بر روی هوش مصنوعی، این جایگاه برای دیگر شرکت‌ها دست نیافتنی به نظر می‌رسد. اما وقتی صحبت از خرید کارت گرافیک برای بازی باشد، تنها انتخاب شما کارت‌های گرافیک این شرکت نیست.

برای مثال، اگر قصد دارید، بازی‌های کامپیوتری را با کیفیت 4K انجام دهید یا قصد انجام فعالیت‌های سنگینی گرافیکی را دارید، باید به سراغ کارت‌های گرافیک گران قیمت و بسیار قوی بروید. شاید انتخاب اول شما کارت گرافیک RTX 4080 Super باشد، اما شرکت AMD در این رنج قیمتی، RX 7900 XTX را دارد که از هر نظر می‌تواند، انتخابی عالی برای این کار به نظر بیاید.در ادامه مقایسه‌ای خواهیم داشت تا ببینیم، آیا تنها راه حل شما خرید کارت گرافیک انویدیاست یا این که می‌توان به سراغ کارت گرافیک جذاب AMD هم رفت؟

مقایسه کارت‌های گرافیک AMD RX 7900 XTX و NVIDIA RTX 4080 Super

مقایسه سخت‌افزاری کارت‌های گرافیک RTX 4080 Super و RX 7900 XTX

قبل از هر چیز، بیایید نگاهی به مشخصه‌های سخت افزاری این دو کارت گرافیک بندازیم. به نظر می‌رسد، در بعضی موارد، به وضوح برتری با کارت گرافیک RX 7900 XTX است. مخصوصا وقتی به مقدار حافظه این کارت نگاه کنید.

اما از طرف دیگر، از نظر سرعت کلاک، برتری با کارت گرافیک انویدیا خواهد بود. همچنین از نظر شیدرها نیز کماکان برتری با کارت انویدیاست. کارت گرافیک RX 7900 XTX برق بیشتری مصرف می‌کند، هر دو از ویژگی هوش مصنوعی برای ارتقا اندازه تصویر بهره می‌برند و در بعضی موارد نیز، عدد و رقم‌ها در مورد دو کارت به هم نزدیک هستند. اما چیزی که باید بدانید، تفاوت معماری کارت‌های مورد بحث است. این دو کارت کاملا از تکنولوژی‌های متفاوتی استفاده می‌کنند و البته عدد و رقم، همیشه همه چیز نیست و در عمل باید دید، این کارت‌ها چه کارایی دارند.

RX 7900 XTX

برای انجام کار‌های گرافیکی

وقتی وارد بحث انجام بازی‌های کامپیوتری با کیفیت 4K می‌رویم، متوجه خواهید شد که هر کدام از کارت‌های 7900 XTX و 4080 Super می‌توانند، انتخابی مناسب باشند. اما در مورد افرادی که اهل انجام کارهای گرافیکی، ویرایش ویدیو و حتی طراحی‌های سه بعدی هستند، انتخاب ساده است. حتما به سراغ کارت‌های انویدیا بروید.

در حال حاضر تکنولوژی RTX که در این کارت‌ها به کار می‌رود در انجام کارهای سه بعدی بسیار کارآمد خواهد بود و همچنین خیلی از نرم‌افزارهای گرافیکی مخصوصا در زمینه ادیت ویدیو، با کارت‌های انویدیا همخوانی بهتری دارند. البته اگر به هر دلیلی قرار بر خرید کارت AMD را داشتید، باید بدانید که عملکرد 7900 XTX عالی‌ست، اما از نظر استاندارد تکنولوژی مورد استفاده برای انجام انواع کارهای گرافیکی، کارت 4080 Super را پیشنهاد می‌کنیم.

عملکرد کارت‌های 7900 XTX و 4080 Super

عدد و رقم‌هایی که در بنچمارک یا همان ارزیابی عملکرد کارت‌های گرافیک ارائه شده، گواه کارایی این قطعات به حساب می‌آید. آمار و ارقام در مورد این دو کارت گرافیک را با بنچمارک‌های مختلف در زیر آورده‌ایم:

این آمار نشان می‌دهد که در آزمایش‌های مختلف، 7900 XTX عملکرد بهتری نسبت به 4080 Super دارد. اما آن‌قدری این برتری مشهود نیست که بتوان به صورت صد در صد 7900 XTX را برنده مطلق به حساب آورد. اما با توجه به این که، اکثر افراد برای انجام بازی‌های کامپیوتری به سراغ یکی از این کارت‌های گرافیک می‌روند، بهتر است عملکرد آن‌ها را در بازی‌های مختلف بررسی کنیم.

عملکرد کارت‌های گرافیک 7900 XTX و 4080 Super در بازی‌های مختلف

برای مقایسه، بازی‌های مختلفی تست شده‌اند که میانگین تعداد فریم‌های رندر شده در هر ثانیه، در ستون مورد نظر درج شده است. همان طور که در زیر می‌بینید، هر کدام از بازی‌ها یک بار در حالت 4K با بالاترین تنظیمات اجرا و یک بار هم از تکنولوژی هوش مصنوعی آن‌ها برای ارتقا اندازه استفاده شده است.

همان طور که می‌بینید، میانگین FPS کارت‌های گرافیک 7900 XTX و  4080 Super بسیار نزدیک به هم هستند و در بعضی از بازی‌ها یکی از کارت گرافیک‌ها بهتر است و در بازی دیگر، آن یکی عملکرد بهتری دارد. پس شاید بتوان با مقایسه قیمت کارت‌های مورد نظر، به یک نتیجه گیری رسید.

مقایسه قیمت کارت‌های گرافیک 7900 XTX و 4080 Super

قیمت هر دو این کارت‌ها در زمان عرضه، 999 دلار بوده است. اما همان طور که می‌دانید، شرکت‌های مختلف، این کارت‌ها را با امکانات مختلف عرضه می‌کنند. معروف‌ترین مدل‌ها غیر از مدل اصلی انویدیا در زمان عرضه به ترتیب این قیمت‌ها را دارند:

قیمت NVIDIA GeForce RTX 4080 Super

  • Asus TUF Gaming RTX 4080 Super OC : 1099.99 دلار
  • Gigabyte RTX 4080 Super Gaming OC: 1099.99 دلار
  • MSI Ventus RTX 4080 Super: 1029.99 دلار

قیمت AMD Radeon RX 7900 XTX

  • Asus TUF Gaming RX 7900 XTX OC: 1150.88 دلار
  • Gigabyte RX 7900 XTX Gaming OC: 989.99 دلار
  • XFX Speedster Merc 310 RX 7900 XTX: 912.13 دلار

همان طور که می‌بینید، اکثر مدل‌های 4080 Super کمی گران‌تر از کارت‌های 7900 XTX است اما حتی در قیمت هم، تفاوت آن‌قدرها زیاد نیست. اما اگر این تفاوت 100 دلاری برایتان مهم است و تنها برای بازی به سراغ یکی از این کارت‌های گرافیکی می‌روید، پس AMD انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. اما فراموش نکنید که با توجه به مصرف برق بیشتر، باید پاور قوی‌تری هم داشته باشید.

4080 Super

همچنین، آن‌هایی که به طور کلی، پردازنده AMD دارند، عموما سعی می‌کنند تا کارت گرافیک خود را نیز به همین منوال AMD انتخاب کنند اما در عمل، شما می‌توانید، حتی با داشتن یک پردازنده AMD، کارت انویدیا خریداری کرده و هیچ تفاتی در عملکرد کارت خود نخواهید دید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *