برای اینکه ویژگی‌های بیشتری از هوش مصنوعی به موتورهای جستجو اضافه شود، رقابت روزافزونی وجود دارد. مایکروسافت با ابزارهای اضافی برای موتور بینگ رو به جلو حرکت می‌کند. امروز، این شرکت پیش‌نمایش‌های جستجوی مولد بینگ را آغاز کرد، که در آن بهترین نتیجه برای درخواست کاربر، پاسخ اصلی است که توسط هوش مصنوعی جمع‌آوری شده است.

گوگل در اوایل سال جاری ابزار مشابهی به نام AI Overview را راه‌اندازی کرد تا کاربران را که ممکن است مستقیماً به یک ربات چت هوش مصنوعی برای پاسخ به سؤالات خود مراجعه کنند، حفظ کند. این ابزار با شروع خوبی همراه بود، بنابراین جالب خواهد بود که ببینیم همتای مایکروسافت در مقایسه با آن چقدر خوب عمل می‌کند. در حالی که مایکروسافت در پست وبلاگش تأکید کرد که جستجوی مولد را بدون قصد تخریب تجارت ناشران وب توسعه داده و این ابزار جایگزینی برای اخبار واقعی نیست.

ابزار AI Overview چیست؟

گوگل، روش جستجو را تکان می‌دهد. این شرکت در کنفرانس سالانه گوگل برای توسعه‌دهندگان، تغییرات بزرگ جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را در موتور جستجوی غالب جهان اعلام کرد. با ویژگی‌های جدید، گوگل جستجو را به عنوان ابزاری فراتر از صرفاً یافتن وب‌سایت‌ها معرفی می‌کند. در عوض، این شرکت از کاربران می‌خواهد که از موتور جستجوی خود برای دریافت پاسخ‌های مستقیم و کمک به برنامه‌ریزی رویدادها و ایده‌پردازی استفاده کنند.

تغییرات گوگل در جستجو که راه اصلی کسب درآمد این شرکت محسوب می‌شود، پاسخی به انفجار هوش مصنوعی مولد از زمان انتشار  (ChatGPT OpenAI) در پایان سال 2022 است. از آن زمان، تعداد انگشت شماری از برنامه‌ها و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله ChatGPT، Anthropic ، Perplexity و Bing مایکروسافت که توسط (OpenAI’s GPT-4) پشتیبانی می‌شود، با ارائه مستقیم پاسخ به سؤالات به جای ارائه لیستی از پیوندها به مردم، سرویس پرچمدار Google را به چالش کشیده‌اند. این شکافی است که گوگل با ویژگی‌های جدید خود در جستجو برای پر کردن آن تلاش می‌کند.

علاوه بر این، جستجوی پرس و جوهای خاص در مورد غذاخوری و دستورالعمل‌ها، فیلم، موسیقی، کتاب، هتل، خرید و موارد دیگر به زبان انگلیسی ، صفحه جستجوی جدیدی را نشان می‌دهد که در آن نتایج با استفاده از هوش مصنوعی سازماندهی می‌شوند. رید در پست وبلاگ گفت: زمانی که به دنبال ایده‌ها هستید، «جستجو» از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا با یک صفحه نتایج سازمان‌یافته کاوش را برای شما آسان‌تر می‌کند.

آزمایشگاه جستجو (سرچ لب)

آزمایش‌کنندگان آزمایشگاه‌های جستجو می‌توانند به ‌جای انجام چندین جستجو، سؤالات بسیار پیچیده‌ای را در یک جستار از گوگل بپرسند تا پاسخ‌ها را در یک صفحه دریافت کنند. مثالی که پست وبلاگ گوگل ارائه می‌کند: «بهترین استودیوهای یوگا یا پیلاتس را در بوستون بیابید و جزئیات پیشنهادات اولیه و زمان پیاده‌روی از بیکن هیل را نشان دهید.» در پاسخ، گوگل استودیوهای یوگا و پیلاتس با بالاترین امتیاز را در نزدیکی محله بیکن هیل بوستون نشان می‌دهد و حتی آنها را برای ناوبری آسان روی نقشه هک قرار می‌دهد.

گوگل همچنین می‌خواهد با اجازه دادن به افرادی که در آزمایشگاه جستجو (Search Labs) ثبت‌نام می‌کنند، به یک کمک‌کننده برای برنامه‌ریزی غذا و تعطیلات تبدیل شود. این امکان به کاربران اجازه می‌دهد تا نتایج شخصی خود را در برنامه‌ای که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده، تغییر دهند. به عنوان مثال، می‌توانند یک غذای گوشتی را در یک برنامه غذایی با یک غذای گیاهی جایگزین کنند.

گوگل در نهایت به هر کسی که در آزمایشگاه جستجو ثبت نام می‌کند، اجازه می‌دهد از یک ویدیو به ‌عنوان درخواست جستجو به جای متن یا تصویر استفاده کند. رید در پست وبلاگ گوگل نوشت: «شاید شما یک دستگاه پخش ضبط را از یک مغازه دست دوم فروشی خریده‌اید، اما وقتی آن را روشن می‌کنید کار نمی‌کند و قطعه فلزی با سوزن به طور غیرمنتظره‌ای در حال حرکت است. در این صورت، جستجو با ویدیو در زمان و مشکل یافتن کلمات مناسب برای توصیف این مشکل صرفه‌جویی می‌کند و یک نمای کلی هوش مصنوعی با مراحل و منابعی برای عیب‌یابی دریافت خواهید کرد.

تمام این قابلیت‌های جدید توسط یک مدل کاملاً جدید به نام جمینای (Gemini) که به‌طور خاص برای جستجو سفارشی شده است، پشتیبانی می‌شود. این مدل، استدلال چند مرحله‌ای پیشرفته و توانایی‌های چندوجهی خود را با سیستم‌های جستجوی سنتی گوگل ترکیب می‌کند.

با معرفی قابلیت‌های جدید و استفاده از مدل هوش مصنوعی جمینای، گوگل به وضوح در تلاش است تا تجربه جستجوی کاربران را بهبود بخشد و آن را به ابزاری چندمنظوره تبدیل کند. این تغییرات نه تنها به کاربران این امکان را می‌دهد که پاسخ‌های دقیق‌تری دریافت کنند، بلکه به آن‌ها کمک می‌کند تا در برنامه‌ریزی‌های روزمره، از جمله انتخاب غذا و تعطیلات، تصمیمات بهتری بگیرند. با توجه به رقابت فزاینده در دنیای فناوری و جستجو، این ابتکارات می‌توانند به حفظ موقعیت گوگل به عنوان یک پیشرو در صنعت جستجو کمک کنند و به کاربران تجربه‌ای کارآمدتر و شخصی‌تر ارائه دهند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *