با توجه به ضعف قانون کپی‌رایت در ایران، محتوایی که بر روی سایت‌ها و وبلاگ‌ها منتشر می‌کنید به راحتی به سرقت می‌روند و بارها بدون ذکر منبع به اشتراک گذاشته می‌شوند و همین در نهایت باعث می‌شود تا به خوبی نتوانید، جایگاه خود را در میان نتایج موتورهای جستجو . اگر چه نمی‌توان به طور کامل از این موضوع جلوگیری کرد، اما روش‌هایی وجود دارد تا بتوانید از محتوایی که منتشر می‌کنید، تا حد زیادی محافظت کنید.

روش‌‌های مختلف برای محافظت از محتوایی که روی وردپرس منتشر می‌کنید

6 روش محافظت از محتوا بر روی وردپرس

روش‌های مختلفی وجود دارد که به واسطه‌ی آن‌ها، می‌توانید از محتوایی که بر روی وردپرس منتشر می‌کنید، محافظت نمایید. بعضی از این روش‌ها را می‌توان بر روی تمامی سایت‌ها اعمال کرد و در بعضی موارد، راه‌هایی وجود دارد که تنها به درد سایت‌هایی خاص می‌خورد. همراه ما در پرشین تولز باشید تا 10 مورد از بهترین و محبوب‌ترین روش‌ها برای محافظت از محتوا را برای شما لیست کنیم.

  1. تگ کپی رایت

به صورت کلی، وقتی شما مطلبی را بر روی دامین اصلی وردپرپس منتشر می‌کنید، این محتوا تحت پوشش قانون کپی رایت قرار خواهد گرفت. اما برای سایت‌های داخلی بهتر است تگ کپی رایت را در پایین صفحه قرار دهید. روش‌های مختلفی برای این کار وجود داشته و خود وردپرس نیز ابزاری به این منظور در نظر گرفته است.

به این ترتیب، وقتی محتوای خود را بر روی سایتی دیگر دیدید، خیلی راحت‌تر از نظر قانونی می‌توانید آن را پیگیرید کنید و هیچ راه فراری برای دزد محتوای خود نمی‌گذارید.

  1. دزدی از فید RSS را سخت‌تر کنید

بسیاری از دزدان محتوا -مخصوصا سایت‌هایی که مطالب چندین سایت را تجمیع می‌کنند- از طریق فید RSS به مطالب جدیدتان دسترسی خواهند داشت. به همین دلیل، بهتر است، انجام این کار را برایشان سخت‌تر کنید. اول از همه توصیه می‌کنیم، فید RSS را تنها به خلاصه‌ی مطلب و تیتر محدود کرده و تمامی متن را در آن منتشر نکنید. برای این کار می‌توانید به مسیر Settings » Reading رفته و در جایی که در عکس زیر مشخص کرده‌ایم، گزینه‌ی Excerpt را انتخاب کنید و برای ذخیره تغییرات روی Save Changes بزنید.

دومین کاری که می‌توانید انجام دهید، تاخیر در انتشار پست بر روی فید RSS است. به این ترتیب، بعد از این که گوگل صفحه‌ی شما را بررسی کرد و محتوا را بر روی سایت شناسایی نمود، سایت‌های دزد محتوا را منتشر می‌کنند و به این ترتیب، از طرف گوگل به عنوان محتوای تکراری تلقی شده و به سایت شما ضرر کم‌تری می‌رسانند. برای این منظور می‌توانید از افزونه WPCode استفاده کنید که رایگان است و گزینه‌ی Delay Posts in RSS Feeds یا همان تاخیر در انتشار فید RSS را در خود دارد.

  1. محدود کردن محتوا برای کاربران

راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید، یک پسورد برای بعضی صفحات در نظر بگیرید. خود وردپرس یک ابزار داخلی دارد که در همان زمان انتشار پست، می‌توانید روی بعضی از پست‌ها پسورد بگذارید.

اما این روش کارایی آنچنانی ندارد. دو راه دیگر برای شما این است که یا محتوا را تنها برای افرادی که عضو سایت‌ هستند باز کنید یا آن‌هایی که در خبرنامه عضویت پیدا می‌کنند. روش اول برای سایت‌هایی که محتوای خود را به صورت پولی ارائه می‌کنند مناسب است و روش دوم برای کسانی که می‌خواهند، محتوا را به صورت رایگان ارائه کرده اما جلوی دزدی را بگیرند.

شما می‌توانید از نسخه رایگان  Restrict Content Pro برای انتشار پست مخصوص افرادی که عضو شده‌اند، استفاده نمایید. هر چند این افزونه قابلیت‌های بسیار زیادی دارد که در نسخه پولی در دسترس هستند.

اما اگر می‌خواهید، محتوا را در اختیار افرادی قرار دهید که در خبرنامه شما عضو هستند، بهتر است از افزونه OptinMonster استفاده نمایید.

متاسفانه این روش‌ها، تاثیرات منفی هم داشته و دسترسی به مطلب را برای کاربران سخت می‌کند. به همین دلیل، تنها برای سایت‌هایی پیشنهاد می‌شود که همین حالا هم بازدیدکنندگان زیادی دارند.

  1. غیر فعال کردن کلیک راست و انتخاب نوشته

یکی از روش‌های قدیمی و البته کارآمد برای جلوگیری از دزدی محتوا، غیر فعال کردن کلیک راست و همچنین انتخاب نوشته است. البته این گزینه، جلوی دزدهای حرفه‌ای را نمی‌گیرد، اما این کار را برایشان بسیار سخت‌تر و زمان‌برتر می‌کند.

هم برای غیر فعال کردن کلیک راست و هم برای غیر فعال کردن انتخاب نوشته، افزونه‌هایی وجود دارد. به طور کلی می‌توانید WP Content Copy Protection & No Right Click را نصب کرده و هر دو این کارها را انجام دهید.

  1. غیر فعال کردن لینک مستقیم عکس‌ها

در کنار جلوگیری از دزدیده شدن نوشته‌ها، باید جلوی دزدیده شدن عکس‌ها را هم گرفت. البته شما می‌توانید، عکس‌ها را واترمارک کنید و همچنین غیر فعال کردن کلیک راست نیز به این کار کمک می‌کند.

اما بهتر است، جلوی لینک مستقیم را هم بگیرید تا نتوانند، به صورت مستقیم عکس شما را در سایت خود استفاده کنند. برای این کار باید کد پایین را در فایل  .htaccess در پوشه روت وردپرس اضافه نمایید:

#disable hotlinking of images with forbidden or custom image option

RewriteEngine on

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?wpbeginner.com [NC]

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?google.com [NC]

RewriteRule \.(jpg|jpeg|png|gif)$ – [NC,F,L]
  1. تنظیم Canonical URL

Canonical URL یکی از ویژگی‌های وردپرس است که به موتورهای جستجو می‌گوید که سایت شما، منبع اصلی مقاله است و لینک‌های مشابه سایت‌های مختلف را نادیده می‌گیرد. تنظیم Canonical URL شاید جلوی دزدی را نگیرد، اما جلوی ضرری که از سمت موتورهای جستجو می‌بیند را می‌گیرد. افزونه All in One SEO وردپرس بهترین راه برای تنظیم Canonical URL است اما افزونه‌های دیگری نیز برای این کار ارائه شده‌اند.

در ادامه می‌توانید، صفحات وب را با استفاده از ابزارهای مختلف برای مقالات دزدی پیدا کرده و به صورت قانونی آن‌ها را از این سایت‌ها حذف کنید، آی پی‌های مختلف را به سایت خود ببندید و کارهایی از این دست را به انجام برسانید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *