با اینکه نسخه‌های جدید ویندوز دارای امکانات گسترده امنیتی هستند که شما را از انواع بدافزارها محافظت می‌کنند، هنوز هم ممکن است با دانلود یک فایل اشتباه از منبعی ناشناس، دستگاه‌تان ویروسی شود. این ویروس‌ها معمولاً نشانه‌هایی از خود به جا می‌گذارند و باعث می‌شوند که از دستگاه خود چیزهای عجیبی مشاهده کنید. چهار نشانه‌ای که امروز به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت، برخی از معمول‌ترین نشانه‌های ویروسی شدن کامپیوتر به شمار می‌آیند.

4 چیزی که مشخص می‌کنند، دستگاه شما ویروسی شده است

نمایش پاپ‌ آپ‌های مزاحم

وقتی مشاهده کردید که در ویندوز یا حتی مک، پاپ‌آپ‌های تبلیغاتی در مکان‌های مختلف نمایش داده می‌شوند، شک نکنید که دستگاه شما ویروسی شده است! البته این نوع ویروس‌ها تنها از طریق دانلود برنامه‌های کرک شده وارد دستگاه شما نمی‌شوند؛ بلکه گاهی اوقات دانلود یک برنامه رایگان از یک منبع ناشناس نیز می‌تواند شما را با چنین مشکلی مواجه کند. همچنین، در برخی موارد، این برنامه‌ها در حین نصب، تعدادی برنامه جانبی را نیز نصب می‌کنند که باید تیک آن‌ها را غیرفعال کنید. اما برخی از ما به سرعت بر روی گزینه “Next” کلیک کرده و به این جزییات توجه نمی‌کنیم.

پاپ‌آپ‌های مزاحم گاهی ممکن است بر روی مرورگرهای مختلف نمایش داده شوند و در برخی موارد حتی می‌توان آن‌ها را بر روی صفحه اصلی ویندوز نیز مشاهده کرد.

نمی‌توانید فایل‌های مشکوک را پاک کنید

بعضی اوقات، برای خالی کردن فضای درایو ویندوز پوشه دانلود را خالی پاک می‌کنیم تا این که متوجه می‌شوید، یکی دو تا فایل هستند که به هیچ وجه پاک نمی‌شودن! اگر نگاهی به این گونه فایل‌ها بندازید، می‌بینید که ناشر آن‌ها مشخص نیست، اسم‌های عجیبی دارند و به هیچ وجه نمی‌توانید آن‌ها را پاک کنید.این گونه فایل‌ها عموما ویروسی بوده و دستگاه شما را آلوده کرده‌اند اما می‌توان خود فایل‌ها را در حالت Safe Mode پاک کرد.

البته نباید فایل‌های دانلودی را با فایل‌های ویندوزی که قابل حذف نیستند، اشتباه بگیرید. فایل‌های مخرب معمولاً در پوشه دانلود یا بر روی دسکتاپ قرار می‌گیرند. بنابراین، به دنبال آن‌ها در پوشه‌های سیستمی ویندوز نباشید و از حذف فایل‌های سیستمی از دستگاه‌تان خودداری کنید.

روشن شدن دستگاه در ساعت‌های مختلف

اگر شما هم مانند من به جای خاموش کردن دستگاه، آن را در حالت Sleep قرار می‌دهید، باید به روشن شدن ناگهانی دستگاه در ساعت‌های مختلف شک کنید که ممکن است نشان‌دهنده ویروسی شدن آن باشد. البته این امکان وجود دارد که ویندوز برای به‌روزرسانی گاهی دستگاه را روشن کند یا این که این اتفاق به‌طور تصادفی رخ دهد. اما اگر روشن شدن دستگاه تکرار شد، حتماً یک جای کار می‌لنگد.

یک سری بدافزار وجود دارد که هکرها آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند تا دستگاه را از حالت خاموشی موقت خارج کرده و سپس تسک‌های مختلف را در پس زمینه اجرا می‌کنند. برای مثال، برای مدتی دستگاه شما را برای استخراج ارز دیجیتال روشن کرده و آن را به حساب هکر واریز می‌کنند.

فایلی که دانلود کرده‌اید، ناگهان ناپدید شود

بسیاری از مواقع که دستگاه شما ویروسی می‌شود به خاطر فایلی است که دانلود می‌کنید. خب حالا وقتی فایلی که دانلود کرده‌اید، ناگهان ناپدید شود، باید به آن شک کنید! در این جا باید به آنتی ویروس سیستم عامل مراجعه کنید. در عکس زیر می‌بینید که ویندوز متوجه ویروسی بودن فایلی که دانلود کرده‌اید، شده و آن را پاک کرده است.

البته ناپدید شدن فایل‌ها همیشه به معنی این نیست که آنتی ویروس متوجه قضیه شده و البته، حذف سریع فایل توسط آنتی ویروس نیز، همیشه جلوی اقدامات مخرب فایل مورد نظر را نمی‌گیرد، پس حتما در دانلود فایل از منابع مختلف، مراقب باشید. همچنین اگر می‌بینید، فایل‌های شما در جاهای مختلف ویندوز یا سیستم عامل مختلف، پاک می‌شود یا این که به حالت مخفی در می‌آید، بدون این که کسی کاری به آن فایل‌ها داشته باشد، آن را نیز باید یکی دیگر از نشانه‌های ویروسی شدن دستگاه خود در نظر بگیرید.

چطور از ویروسی شدن دستگاه جلوگیری کنیم؟

به روز نگه داشتن آنتی ویروس -حتی آنتی ویروس داخلی سیستم عامل‌ها- یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که می‌توان جلوی ویروسی شدن دستگاه را گرفت. اما مهم‌ترین کاری که در این رابطه می‌توانید انجام دهید، دانلود فایل‌های مختلف از منابع تایید شده است. دستگاه شما به واسطه‌ی دانلود فیلم یا موسیقی ویروسی نمی‌شود، اما دانلود برنامه‌ها از منابع ناشناس، ممکن است شما را دچار انواع مختلف بدافزارها کنند که خیلی از این بدافزارها، نشانه‌هایی مخفی دارند که به راحتی نمی‌توان متوجه آن‌ها شد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *