راه‌اندازی مودم‌های وای فای جدید کار ساده‌ای است و اگر هم خیلی در کارهای کامپیوتری وارد نباشید، اغلب شرکت‌های اینترنتی، کارهای اولیه و تنظیمات داخلی مودم را انجام داده و کار شما را راه می‌اندازند. با این حال مهم است که برخی نکات مهم را درباره مودم‌های وایرلس دانسته و در همان ابتدای کار آن را به شکلی مناسب راه‌اندازی کنید.

همراه ما در این نوشته پرشین تولز باشید تا از اشتباهات تاثیر گذاری تاثیر منفی بر روی عملکرد و امنیت مودم شما می‌گذارند، توضیح دهیم.

اشتباهاتی که در زمان راه‌اندازی مودم وای فای نباید مرتکب شوید

1-قرار دادن مودم در جای بد

جایی که مودم را قرار می‌دهید، اهمیت زیادی در آنتن دهی آن در جاهای مختلف خانه دارد. بسیار دیده شده که مودم‌ها را درون کمد قرار می‌دهند یا آن را در گوشه‌ی اتاق می‌گذارند تا مجبور نباشند، کابل تلفن را تا جایی مشخص بکشند. قرار گیری مودم درجاهای در بسته، در جاهایی مثل کتابخانه که محیط دور آن بسته است یا قرار گیری در جایی دور از محیط اصلی خانه، باعث می‌شود تا آنتی دهی آن در همه جای خانه خوب نباشد و نتوانید از کیفیت واقعی دستگاه خود استفاده کنید.

بهتر است مودم در جایی نسبتا باز قرار گرفته و آن را جایی بگذارید که از اتاق‌های خانه به یک اندازه دور باشد. همچنین فراموش نکنید که آنتن‌های مودم را به صورت عمودی قرار دهید و آن‌ها را نخوابانید.

2-دقت نکردن به تداخل سیگنالی

یکی دیگر از اشتباهات رایج که حتما باید به آن دقت کنید، قرار ندادن مودم در کنار دستگاه‌هایی است که باعث تداخل سیگنالی می‌شوند. برای مثال، مایکروفر یکی از دستگاه‌هایی است که مودم را دچار مشکل می‌کند. مانیتور و پیجر اتاق کودک، تلفن‌های بی‌سیم، دستگاه‌های بلوتوثی و چیزهایی از این دست، باعث تداخل سیگنالی می‌شوند و بهتر است مودم در فاصله از آن‌ها قرار بگیرد.

3-استفاده از رمز پیش‌فرض مودم

اگر خودتان مودم را نصب نمی‌کنید، حتما از تکنسین مذکور بخواهید تا رمز پیش‌فرض مودم را تغییر داده و رمز جدید را به شما تحویل دهد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات امنیتی در مورد مودم‌ها، استفاده از رمز پیش‌فرض برای ورود به تنظیمات مودم بوده که خیلی‌ها را دچار مشکل می‌کند.

4-استفاده از رمز ضعیف برای اتصال وای فای

به هیچ وجه از رمزهایی مثل 123456 یا شماره تلفن یا شماره کارت‌های شناسایی به عنوان رمز وای فای استفاده نکنید. فراموش نکنید، در آپارتمان‌ها، خیلی‌ها شماره تلفن شما یا شماره کارت‌های شناسایی شما را می‌دانند و با امتحان کردن چند پسورد مختلف در نهایت امکان اتصال به وای فای شما را پیدا می‌کنند.

این مهم نه تنها باعث می‌شود که دیگران بتوانند از اینترنت شما استفاده کنند، بلکه با توجه به اتصال موبایل و کامپیوتر به شبکه، مشکلات امنیتی را نیز برایتان به همراه خواهند داشت. بهتر از رمزهای پیچیده که شامل عدد و حروف می‌شوند به عنوان رمز استفاده کنید.

5-به روز رسانی سیستم عامل داخلی مودم

فریمویر یا همان سیستم عامل داخلی مودم، برنامه‌ای است که در نهایت به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید از سخت‌افزار دستگاه استفاده کنید. در اکثر موارد، هیچ کس به سیستم عامل داخلی مودم اهمیتی نمی‌دهد اما از نظر امنیتی، رفع مشکلات نرم‌افزاری و حتی بهبود عملکرد آن، بهتر است که نرم‌افزاری داخلی مودم را هر از چند گاهی به روز کنید.

مودم‌های مختلف، راه‌های متفاوتی برای به روزرسانی دارند اما اطلاعات مربوط به این کار را می‌توانید در سایت سازنده مودم‌ها پیدا کنید.

6-خرید مدل اشتباه

مودم‌های ارزان عموما یک سری محدودیت‌های دارند که مهم‌ترین آن‌ها، مدیریت تعداد کم‌تری دستگاه به صورت همزمان است. پس اگر یک مودم مبتدی و ارزان گرفته‌اید و چندین دستگاه مختلف را همزمان به آن متصل می‌کنید، حتما انتظار افت کیفیت را داشته باشید. نوع مودمی که می‌گیرید، باید مناسب شرایط استفاده، تعداد دستگاه‌هایی که به آن متصل می‌کنید و همچنین بزرگی و تعداد اتاق‌های خانه باشد.

7-راه‌اندازی نکردن کاربر مهمان

خیلی از مودم‌های جدید قابلیت ساخت کاربر مهمان را دارند. با توجه به این که در حال حاضر، خیلی از مهمانان از شما طلب رمز وای فای می‌کنند، بهتر است که از همان ابتدا یک کاربر مهمان درست کنید تا مجبور نباشید رمز اصلی را به آن‌ها بدهید. همچنین این قابلیت در مودم‌های جدید وجود دارد که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانید، مقدار خاصی از پهنای باند را به کاربر مهمان اختصاص دهید تا در کارهای روزمره خود دچار مشکل نشوید.

همچنین امکان عوض کردن رمز کاربر مهمان وجود ندارد و در این صورت مجبور نیستید هر بار رمز اصلی مودم را تغییر دهید.

8-استفاده از اطلاعات شخصی در SSID

SSID یا همان نام وای فای مودم چیزی است که همه‌ی اطرافیان خانه شما نیز آن را خواهند دید. اول از همه روش‌های وجود دارد که این نام را پنهان کرد اما با توجه به پیچیدگی و مشکلات این کار، پیشنهاد می‌شود که در عوض، از اطلاعات شخصی برای SSID خودداری کنید.

بعضی از نصاب‌ها حتی از اطلاعات کاربری شما در SSID استفاده می‌کنند که این کار نیز از نظر امنیتی بسیار بد است. بهتر است از اسامی خاص که شامل اطلاعات شخصی شما نباشد، استفاده نمایید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *