یکی از نکات قوت دیسکورد این است که همواره در حال رشد و توسعه است. با اینکه این پلتفرم در حال حاضر به عنوان مهم‌ترین ابزار ارتباطی برای بازی‌خورها شناخته می‌شود، همچنان امکانات جالب و جدیدی به سیستم خود اضافه می‌کند. جدیدترین این امکانات، دیسکورد کلیپ (Discord Clips) است که به کاربران اجازه می‌دهد کلیپ‌هایی از جذاب‌ترین لحظات بازی‌های خود را به اشتراک بگذارند یا حتی اسکرین‌شات‌هایی از این لحظات را با دیگران به نمایش بگذارند. در ادامه، بیشتر درباره این قابلیت جدید دیسکورد صحبت خواهیم کرد.

معرفی دیسکورد کلیپ و نحوه استفاده از آن

دیسکورد کلیپ چیست؟

تصور کنید که در حال استریم بازی یا یک گفتگوی تصویری در دیسکورد هستید و ناگهان اتفاق جالبی در بازی برایتان می‌افتد که هم ارزش ذخیره کردن دارد و هم دوست دارید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. در این حالت، شما می‌توانید به راحت‌ترین شکل ممکن اقدام به کلیپ‌برداری از لحظه مورد نظر کنید و آن را ذخیره و به اشتراک بگذارید. این کلیپ‌ها می‌توانند تا دو دقیقه طول داشته باشند و در حین انتشار، به‌طور همزمان روی دستگاه شما نیز ذخیره می‌شوند تا بتوانید در آینده نیز از آن‌ها استفاده کنید.

قبلا همچین امکانی را در توییچ هم دیده‌ایم که به اسم توییچ کلیپس شناخته می‌شده‌اند اما این قابلیت دیسکورد دو تفاوت اساسی با توییچ کلیپ دارد:

  • تنها کسی که در حال استریم است امکان ذخیره کردن کلیپ را دارد. به عنوان یک بازدید کننده این امکان برای شما فراهم نیست که کلیپی که منتشر شده را ذخیره کنید.
  • کلیپ‌های دیسکوردی به صورت فایل MP4 بر روی دستگاه شما نیز ذخیره می‌شوند تا بعدها بتوانید به هر صورت که دوست دارید آن‌ها را ادیت کنید و به شکلی دیگر بر روی پلتفرم‌های مختلف به اشتراک بگذارید.

محدودیت‌های دیسکورد کلیپ

اما مثل تمامی قابلیت‌های دیسکورد، محدودیت‌هایی برای دیسکورد کلیپ نیز در نظر گرفته شده تا نظم برنامه به هم نخورد و کاربران تجربه‌ای ایده‌آل از این قابلیت جدید داشته باشند. این محدودیت‌ها به شرح زیر هستند:

  • دیکسورد کلیپ هنوز در نسخه بتا قرار دارد و ممکن است گاها با مشکلاتی همراه باشد.
  • در حال حاضر دیسکورد کلیپ تنها برای افرادی که دارای Discord Nitro هستند فعال است. این نسخه رایگان نیست و باید اکانت ماهانه دیسکورد را خریداری کنید. با این حال گفته می‌شود در آینده برای تمامی کاربران عرضه می‌شود.
  • فعلا دیسکورد کلیپ تنها در نسخه ویندوز در دسترس است و نمی‌توانید در سنخه وب، مک یا موبایل از آن استفاده کنید.
  • با توجه به این که دیسکورد کلیپ هنوز در نسخه بتا است به صورت پیش فرض غیر فعال بوده و حتما باید آن را از منو برنامه فعال کنید.
  • برای استفاده از این قابلیت، دستگاه شما حتما باید دارای یک کارت گرافیک اختصاصی باشد. حداقل کارت گرافیک پیشنهاد شده Nvidia GTX 980 است که کارتی قدیمی به حساب می‌آید. اگر دستگاه شما پیش‌نیازهای مورد نیاز را نداشته باشد، زمانی که قابلیت دیسکورد کلیپ را در تنظیمات فعال می‌کنید، برنامه پیغامی مبنی بر این موضوع برای شما نمایش خواهد داد.
  • اضافه شدن قابلیت پنهان کردن بازی‌ها در استیم

البته باید در نظر بگیرید که خیلی از این عوامل ممکن است در چند ماه آینده تغییر کنند. ممکن است قابلیت‌های جدیدی به دیسکورد کلیپ اضافه شود یا حتی نحوه استفاده از آن و محدودیت‌هایش تغییر نمایند.

فعال سازی دیسکورد کلیپ

همان‌طور که قبلا گفتیم، پیش از این که بتوانید از دیسکورد کلیپ استفاده کنید، باید آن را در تنظیمات فعال نمایید. برای این کار دیسکورد را در نسخه ویندوز باز کرده و روی آیکون تنظیمات کاربری (به شکل چرخ دنده در کنار نامتان) کلیک کنید.

با پایین صفحه اسکرول کنید تا به Clips  برسید. در این جا سوییچ بالای صفحه که در عکس زیر نمایش داده‌ایم را فعال نمایید.

در ادامه می‌توانید، بعضی از تنظیمات دیسکورد کلیپ را تغییر دهید:

  • Clip Length: مدت زمان کلیپ که می‌تواند بین 30 ثانیه تا دو دقیقه باشد
  • Resolution & Frame Rate: حداکثر رزولوشن تصویر بر حسب چیزی است که استریم می‌کنیم و می‌توان آن را پایین‌تر هم آورد. همچنین امکان انتخاب فریم‌رین از 15 تا 60 فریم بر ثانیه را دارید. هر چه کیفیت کلیپ بیشتر باشد، سنگین‌تر خواهد بود
  • Keybinding: به صورت پیش فرض برای استفاده از دیسکورد کلیپ باید کلیدهای ALT + C را بزنید اما امکان تغییر آن در این صفحه را دارید
  • Storage Location: مکانی که کلیپ‌ها بر روی کامپیوتر شما ذخیره می‌شوند
  • Hardware Encoding: اگر می‌خواهید، کلیپ‌های شما فشرده و کم حجم شوند، می‌توانید این قابلیت را فعال کنید
  • Allow my voice to be recorded in Clips: با فعال سازی این گزینه، صدای شما هم در هنگام ضبط ویدیو، روی آن ذخیره می‌شود
  • استیم چت، جایگزینی ساده برای دیسکورد

نکته آخر این که، حتما باید Enable Clips را برای استریم هم فعال کنید.

ساخت دیسکورد کلیپ

برای این کار تنها باید در هنگام استریم یا تماس تصویری، کلیدهای ALT + C را بزنید. دیسکورد به صورت خودکار به اندازه‌ای که از قبل مشخص کرده‌اید، کلیپ را ضبط می‌کند و طی پیغامی آن را به شما اطلاع می‌دهد.

در ادامه شما باید روی آیکون ذخیره کلیپ که در زیر نشان داده‌ایم بزنید و ادامه روند را طی کنید.

برای اشتراک گذاری کلیپ هم کافی است از آیکون زیر، گزینه‌ی Share a Clip را انتخاب کرده و روند آن را طی کنید.

پاک کردن کلیپ‌ها نیز مثل پاک کردن هر ویدیو دیگری در دیسکورد قابل انجام است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *