برای این که یک اپلیکیشن فروشگاهی موفق داشته باشید که در کنار اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی و سایت شما به فعالیت بپردازد، باید چند نکته کلیدی را حتما لحاظ کنید. ویژگی‌هایی که امروز به آن‌ها خواهیم پرداخت نه تنها تجربه کاربری را بهبوبد می‌بخشند بلکه به سودآوری شما نیز کمک کرده و یک اپ موفق را برایتان به ارمغان خواهند آورد.

قابلیت‌های کلیدی اپ‌های فروشگاهی

مهم‌ترین قابلیت‌هایی که اپ‌های فروشگاهی باید داشته باشند

گزینه‌هایی که امروز به مرور آن‌ها خواهیم پرداخت، قابلیت‌های کلیدی بوده که به طور کلی برای تمامی اپ‌های فروشگاهی اهمیت ویژه‌ی دارند. البته با توجه به ماهیت برنامه شما، ممکن است بعضی قابلیت‌های دیگر نیز اهمیت داشته باشند که باید آن‌ها را نیز با تحقیقات کامل، لحاظ نمایید.

  • رابطه کاربری راحت و نوآورانه

یک برنامه فروشگاهی باید به گونه‌ای طراحی شود که همه‌ی کاربران با هر سطح دانش و سن و سالی، بتوانند خیلی راحت با آن کار کنند. جستجوی راحت و سریع بین محصولات، دسته بندی‌های مرتب و قابل دسترسی و آیکون‌هایی از بخش‌های پرطرفدار از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری یک اپ فروشگاهی هستند.

از طرفی، حتما باید رابط کاربری دارای نوآوری‌هایی باشد که شما را از دیگر فروشگاه‌ها متمایز کند. نباید ظاهر اپ شما کپی برداری از دیگر سایت‌ها بوده و یک ظاهر منحصر به فرد داشته باشد.

  • جستجوی پیشرفته

تقریبا تمامی کاربرانی که از اپ‌های فروشگاهی استفاده می‌کنند در میان محصولات به جستجو می‌پردازند. به همین دلیل این بخش باید از عملکرد بسیار خوبی برخوردار بوده و قبل از این که اپ شما منتشر شود، همه‌ی مشکلات آن حل شده باشد. ایجاد فیلترهای مختلف در دسته‌بندی‌ها برای جستجو، بسیار اهمیت دارد و کاربران را راحت‌تر به نتیجه دلخواهشان می‌رساند.

  • پنل کاربری و امنیت پرداخت

فراهم کردن روش‌های مختلف پرداخت و همچنین پنل کاربری مینیمال که اطلاعات کاملی از سفارش‌های فعال و قدیمی را در خود داشت باشد، از واجبات اپ‌های فروشگاهی به حساب می‌آید. با این حال در برنامه‌هایی که با کارت اعتباری کاربران، اطلاعات تماس و آدرس آن‌ها سر و کار دارید، حتما باید امنیت را در صدر تصمیمات خود قرا داده و همه چیز را حول محور این اصل مهم قرا دهید. کافی‌ست یک بار با مشکلات امنیتی و درز اطلاعات مواجه شوید تا همیشه اعتبار خود را بین خریداران از دست دهید.

  • اعلان‌ها و پیغام‌های درون برنامه‌ای

اپلیکیشن شما نباید تنها نسخه‌ای از فروشگاه آنلاین باشد؛ بلکه باید کاراکتری منحصر به فرد داشته باشد و سعی کند کاربران را به برقراری ارتباط بیشتر با شما و در نهایت خرید از فروشگاهتان ترغیب کند. یکی از روش‌های متداول در این زمینه، ارسال اعلان‌های درون گوشی (Push Notification) است. همچنین، می‌توانید در خود برنامه با ارسال پیام به کاربران، آن‌ها را از تخفیف‌های مختلف آگاه کنید. البته باید این کار را با احتیاط کامل انجام دهید تا کاربر احساس مزاحمت نکند و اپلیکیشن شما را از گوشی خود حذف نکند.

همچنین ارسال پیغام‌های شخصی سازی شده بر اساس جستجو و خرید کاربر نیز می‌تواند، تاثیر زیادی داشته باشد.

  • انتشار برنامه بعد از آزمایش‌های مختلف

اگر شما صاحب یک فروشگاه شناخته شده با کاربران زیاد هستید، هرگز برنامه خود را قبل از انجام آزمایش‌های کامل منتشر نکنید! حتی پس از انتشار، همواره در پی شناسایی و رفع عیوب برنامه باشید. در به‌روزرسانی‌های برنامه نیز باید این نکته را مد نظر داشته باشید و نسخه‌های جدید را بدون آزمایش دقیق بخش‌های مختلف منتشر نکنید. یکی از نکات مهم در مورد اپ‌های فروشگاهی، رصد کردن بخش‌های مختلف و آمارهای مربوط به آن‌هاست تا از مشکلات احتمالی آگاه شوید و حتی اگر کاربران آن‌ها را به شما گزارش ندهند، بتوانید این مشکلات را شناسایی و رفع کنید.

در پایان

در کنار تمامی موارد گفته شده، همیشه تحقیق در مورد اپ‌های مشابه و همچنین بازاری که در آن قصد فعالیت دارید، بسیار اهمیت دارد. آنالیز جامعه هدف باعث می‌شود تا به امکاناتی که باید در اپ خود لحاظ کنید، پی برده و به این ترتیب، محصولی مطابق با نیازهای این جامعه داشته باشید. فراموش نکنید که تنها عرضه اپلیکیشن فروشگاهی کافی نیست و باید با به روزرسانی، ارتباط کاربران در شبکه‌های اجتماعی با اپ و همچنین ارائه تخفیفات مختلف مختص به اپ، کاربران را به نصب آن ترغیب کنید. یک اپ فروشگاهی بدون تبلیغات، به روزرسانی و محتوای اختصاصی، هیچ گاه پیشرفت نکرده و کاربران ترجیح می‌دهند از نسخه وب فروشگاه استفاده کنند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *