کاری که امروز به شما آموزش خواهیم داد، یک روش کاملا کاربردی و راحت است که تنها با ابزارهای داخل خود ویندوز انجام می‌شود و نیازی نیست هیچ برنامه‌ای برای انجام آن استفاده کنید. با انجام این روش، نه تنها پوشه مربوطه را قفل گذاری خواهید کرد، بلکه آن را پنهان نیز می‌کنید! پس همراه ما در پرشین تولز باشید تا به شما قفل گذاری روی پوشه‌های ویندوز را آموزش دهیم.

آموزش گذاشتن قفل بر روی پوشه‌های ویندوز 10 و 11

همه‌ی ما فایل‌هایی روی دستگاهمان داریم که ترجیح می‌دهیم با گذاشتن پسورد یا پنهان کردنشان، امنیتشان را تضمین کنیم. برنامه‌های زیادی برای انجام این کار ارائه شده که هر کدام خوبی‌ها و بدی‌های خاص خودشان را دارند. اما روشی که ما قصد آموزش آن را داریم، نیاز به هیچ کدام از این برنامه‌ها ندارد.

کافی‌ست کدی مخصوص را در یک فایل (Notepad) تایپ کنید یا با پسوندی خاص ذخیره‌اش نمایید و با اجرایش، پوشه مورد نظر، پنهان خواهد شد! نگران نباشید، ما پله پله این روش را با هم پیش خواهیم رفت.

مهم‌ترین نکته‌ای که قبل از شروع به کار باید در موردش بدانید این است که اگر پسورد خود را فراموش کردید، هیچ راهی برای بازیابی پسورد وجود ندارد و فایل مورد نظر نیز برای همیشه از بین خواهد رفت. پس قبل از هر کاری یک پسورد مناسب که حتما آن را به خاطر خواهید سپرد، انتخاب نمایید. همچنین، بهتر است پسورد خود را بدون اسپیس بزنید، چون گاهی گذاشتن اسپیس شما را دچار مشکل می‌کند.

با توجه به نکات گفته شده، به یکی از پوشه‌های مورد نظر خود رفته، کلیک راست کنید و از منو New، گزینه‌ی Text Document را انتخاب نمایید.

اسم این فایل خیلی اهمیت ندارد، چون بعدا آن را پاک خواهیم کرد. فایل تکستی که ساخته‌اید را اجرا نمایید. حالا عبارت زیر را به صورت کامل درون فایل تسکت وارد کنید:

cls

@ECHO OFF

title Folder Locker

if EXIST "Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}" goto UNLOCK

if NOT EXIST Locker goto MDLOCKER

:CONFIRM

echo Are you sure u want to Lock the folder(Y/N)

set/p "cho=>"

if %cho%==Y goto LOCK

if %cho%==y goto LOCK

if %cho%==n goto END

if %cho%==N goto END

echo Invalid choice.

goto CONFIRM

:LOCK

ren Locker "Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}"

attrib +h +s "Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}"

echo Folder locked

goto End

:UNLOCK

echo Enter password to Unlock folder

set/p "pass=>"

if NOT %pass%==Your-Password-Here goto FAIL

attrib -h -s "Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}"

ren "Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}" Locker

echo Folder Unlocked successfully

goto End

:FAIL

echo Invalid password

goto end

:MDLOCKER

md Locker

echo Locker created successfully

goto End

:End

و سپس نوشته‌ی Your-Password-Here را که در عکس زیر مشخص کرده‌ایم، پیدا کرده و پسورد مورد نظر خود را در آن‌جا وارد کنید. پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از این که همه چیز خوب پیش برود و نتیجه نهایی را امتحان کنید، این پسورد را گوشه‌ای کپی نمایید.

در مثال زیر ما پسورد را تغییر داده‌ایم و فایل شما هم باید چیزی شبیه به این باشد:

در انتها روی File زده و گزینه‌ی Save As… را انتخاب کنید.

ابتدا در پایین پنجره، باید روی Text Documents (*.txt) زده و آن را به All Files تغییر دهید.

سپس نام FolderLocker.bat‌ را برایش انتخاب کنید. دقت داشته باشید که پسوند .bat باید وارد شود تا فایل تکست شما به یک فایل اجرایی bat تغییر کند.

و در پایان روی Save بزنید. می‌بینید که یک فایل جدید با عنوانی که انتخاب کرده‌اید در پوشه درست شده است. حالا می‌توانید فایل تکستی که از قبل ساخته‌اید را پاک کنید. حالا با دبل کلیک روی فایل FolderLocker.bat آن را اجرا نمایید.

بعد از اجرا، پوشه‌ای به نام Locker در همان پوشه‌ای که هستید ساخته می‌شود.

حالا می‌توانید، فایل‌هایی که می‌خواهید در پوشه قفل گذاری نگهداری شوند را درون این پوشه قرار دهید.

بعد از این کار، دوباره روی FolderLocker.bat دبل کلیک کنید. حواستان باشد، اگر نمایش پسوند فایل‌ها را روشن نداشته باشید، این فایل با اسم FolderLocker و با آیکونی که در زیر می‌بینید، نمایش داده می‌شود.

بعد از اجرا، برای تایید قفل کردن پوشه، حرف y را وارد کرده و اینتر بزنید.

می‌بینید که پوشه‌ای که ساخته‌اید، دیگر نمایش داده نمی‌شود و حتی اگر نمایش فایل‌های پنهان را هم روشن کنید، خبری از این پوشه نخواهد بود!

اما چطور می‌توانید به پوشه‌ای که ساخته‌اید دسترسی داشته باشید؟ کافی‌ست دوباره روی FolderLocker.bat دبل کلیک کنید، این بار پسورد خود را وارد کرده و اینتر بزنید.

می‌بینید که پوشه شما دوباره ظاهر شده و شما می‌توانید آن را باز کنید، به فایل‌های درونش دسترسی داشته باشید و بعد از این که کارتان با آن تمام شد، دوباره روی FolderLocker.bat زده، Y را وارد کنید و با زدن روی اینتر، آن را بار دیگر قفل نمایید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *