این روزها اکثر آن‌هایی که با نوشتن مشکل دارند، از هوش مصنوعی به این منظور استفاده می‌کنند. خوشبختانه ChatGPT و بعضی دیگر از ابزارهای هوش مصنوعی، وسیله‌ای مناسب برای ساخت رزومه به حساب می‌آید، اما برای این کار باید بعضی نکات را رعایت کنید تا نتیجه‌ای عالی و بدون نقص به دست آورید. به همین منظور ما یک آموزش کامل برای شما ترتیب داده‌ایم تا بتوانید، از ChatGPT برای ساخت رزومه استفاده کنید.

آموزش ساخت رزومه با استفاده از ChatGPT

نوشتن رزومه با ChatGPT از پایه

برای نوشتن رزومه با ChatGPT دو راه پیش رو دارید. یکی اینکه از پایه آن را با ChatGPT تولید کنید یا این که از پلاگین‌ها برای این کار استفاده کنید. البته اگر نسخه پولی ChatGPT را در اختیار ندارید، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، نوشتن رزومه با ChatGPT از پایه است که در ادامه کامل آن را توضیح می‌دهیم:

قدم اول، نوشتن رزومه

تقریبا همه بر این اعتقاد هستند که نمی‌توان با تنها یک دستور متنی، یک رزومه کامل از ChatGPT تحویل گرفت و البته حق دارند. با این حال برای این که یک دید کلی نسبت به چیزی که قرار است انجام دهید داشته باشید، بهتر است، یک رزومه کلی از ChatGPT بگیرید. برای این کار بهتر است با یک درخواست ساده شروع کنید. برای مثال بنویسید:

” می‌توانی یک رزومه برای من بنویسی؟ کار من عکاسی در یک مجموعه تبلیغاتی است”

بعد از این که درخواست را فرستادید، ChatGPT از شما می‌خواهد، که یک سری اطلاعات اولیه را به او بدهید:

مسلما شما می‌توانید به زبان انگلیسی نیز این درخواست را ارسال کنید و یک رزومه انگلیسی برای خود تهیه کنید. برای این کار باید درخواستی مثل این را ارسال نمایید:

Can you please help me write a resume? I want to land a job as a photographer at an agency.

و به همین ترتیب، ChatGPT از شما اطلاعاتی که نیاز است را طلب می‌کند.

همچنین بد نیست که از ChatGPT بخواهید تا همه چیز را در یک صفحه خلاصه کند تا اطلاعات جزیی و مواردی که مورد نیاز نیست، درون رزومه گذاشته نشود.

بعد از این که اطلاعات را وارد کردید، ChatGPT یک رزومه کامل برای شما خواهد نوشت که بر اساس استانداردهای رزومه نویسی انجام شده است. توصیه می‌کنیم، حتما آن را باز نویسی کرده و یک سری بخش‌ها که مشخص است به صورت ماشینی تولید شده را تغییر دهید.

نوشتن رزومه حرفه‌ای در ChatGPT

اما اگر می‌خواهید، ChatGPT یک رزومه کاملا حرفه‌ای مطابق با نیازهایتان را تولید کند، بهتر است خیلی ریزتر به این هوش مصنوعی بگویید که دقیقا چه چیزی احتیاج دارید. برای مثال بعد از این که از ChatGPT خواستید برایتان رزومه بنویسد، مثل مثال زیر کامل آن را توضیح دهید:

” تجربه من در کار: 6 سال است که یک صفحه اینستاگرام دارم و در آن عکس‌های منظره‌ای که گرفته‌‌ام را پست می‌کنم. 25 هزار فالور دارم و در یک سال گذشته، 300 درصد رشد درآمد داشته‌ام. در حال حاضر در مجله عکاسی، عکس‌های من به صورت ماهانه چاپ می‌شود و به صورت آزاد، برای مشتریان مختلف عکاسی می‌کنم. روزنامه‌های محلی برای عکاسی از مناسبتان مختلف از من کمک می‌گیرند. من به دنبال یک شرکت بزرگ هستم که برایشان به عکاسی از سفر بپردازم. شرکت مسافرتی که حداقل 100 کارمند داشته باشد. می‌توانی یک رزومه با چنین مشخصه‌هایی برای من تولید کنی؟ ”

همان طور که می‌بینید، ChatGPT این بار با جزییات بیشتر و دقیقا مطابق با نیاز شما رزومه را تولید می‌کند و حتی جاهایی که مورد نیاز است را برای پر کردن اطلاعات از طرف شما مشخص می‌کند. این مولفه تجربه من در کار یا تجربه کاری من در ابتدای درخواست، به ChatGPT می‌فهماند که شما چه تجربیاتی دارید و بر این اساس رزومه را پر می‌کند. البته اگر چنین درخواستی را به انگلیسی بنویسید، می‌بینید که ساختار رزومه‌ای که تولید می‌شود و محتوای آن بسیار بهتر است نسخه فارسی خواهد بود:

در ادامه شما هم می‌توانید، به صورت دستی آن را ویرایش کنید یا این که از ChatGPT بخواهید تا آن را تغییر دهد. برای مثال، در نسخه انگلیسی این درخواست، ما از ChatGPT خواستیم که رزومه را حداکثر در 280 کاراکتر تولید کند تا یک خلاصه از رزومه را برای ارائه در گفتگوهای اینترنتی در اختیار داشته باشیم.

به همین ترتیب شما می‌توانید، اطلاعات دیگر را نیز با جزییات بیشتر وارد ChatGPT‌ کرده و بخش‌های متفاوتی از رزومه را تکمیل کنید. برای مثال اگر توضیح دهید که تحصیلات شما به چه ترتیب بوده، ChatGPT یک بند کامل در مورد تحصیلات شما، مطابق با تجربیاتتان نقل خواهد کرد.

ابزارهای هوش مصنوعی برای ساخت رزومه

البته یک سری ابزارهای هوش مصنوعی هستند که به صورت تخصصی برای ساخت رزومه ساخته شده‌اند و بعضی از مهم‌ترین آن‌ها را در زیر برایتان لیست می‌کنیم:

  • Bizz Library
  • Easy Resume
  • Job Hero
  • My Perfect Resume
  • Novo Resume

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *