این روزها، فضای واقعیت مجازی (VR) تغییرات قابل توجهی را نسبت به چند سال پیش تجربه کرده است. در حال حاضر، چندین هدست عالی واقعیت مجازی در بازار موجود است که از جمله آن‌ها می‌توان به سری اچ‌تی‌سی وایو (HTC Vive)، سری کوئست و هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن اشاره کرد. این هدست‌ها در بسیاری از نقاط جهان در دسترس هستند و به طور گسترده‌ای توسط توسعه‌دهندگان بازی‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند.

در این مقاله، ما فقط به بررسی و مقایسه متا کوئست ۳ و اپل ویژن پرو خواهیم پرداخت. کوئست ۳ به عنوان بهترین محصول شرکت متا تا به امروز شناخته می‌شود و یکی از برترین هدست‌های واقعیت مجازی موجود در بازار است. این هدست تجربه‌ای عالی از واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) را به کاربران ارائه می‌دهد و به عنوان یکی از بهترین هدست‌های بدون سیم در بازار شناخته می‌شود.

اپل ویژن پرو و متا کوئست ۳؛ دو غول دنیای هدست واقعیت مجازی

اپل ادعا می‌کند که با عرضه ویژن پرو، به یکی از غول‌های هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تبدیل خواهد شد. این شرکت زمان، انرژی و منابع زیادی را صرف طراحی و تولید این هدست کرده است. با این حال، واقعیت این است که تلاش‌های گسترده اپل برای تولید یک محصول تمام‌عیار بارها منجر به تأخیر در عرضه آن شده و مشکلات متعددی را در زنجیره تأمین ایجاد کرده است. همچنین، لازم به ذکر است که ویژن پرو یکی از گران‌ترین محصولات اپل نیز به حساب می‌آید.

هدست واقعیت مجازی متا کوئست ۳ در بسیاری از خرده‌فروشی‌ها به قیمت ۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد. برای خرید ویژن پرو باید ۳٬۴۹۹ دلار هزینه کنید. حال بیایید به شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو هدست بپردازیم.

طراحی اپل ویژن پرو و متا کوئست ۳

این دو هدست طراحی‌های مشابهی دارند اما هر کدام از این دو شرکت بزرگ فناوری، جزئیات مختص خود را در طراحی محصول خود لحاظ کرده‌اند. متا کوئست ۳ دارای یک طراحی کاربردی‌تر با پوشش جلوی پلاستیکی سفید و ساده است. این محصول سه ماژول قرص شکل در جلو دارد که دوربین‌ها و سنسورهای دیگر را در خود جای می‌دهد. در قسمت پشتی این دستگاه نوعی هدبند به شکل حرف Y وجود دارد که از بالا و پشت سر کاربر عبور می‌کند. متا همچنین بسته به سلیقه کاربر، بندهای نارنجی پررنگ (Blood Orange) و آبی پاستلی (Elemental Blue) و رابط‌های دیگری را برای صورت افراد ارائه می‌دهد.

این قابلیت، پیشرفتی قابل توجه نسبت به نسل‌های قبلی است، چرا که به نظر می‌رسد متا این بار تلاش کرده که مرکز ثقل هدست را روی صورت کاربر قرار دهد. این ویژگی همراه با نوار روی سر، موجب می‌شود متا کوئست ۳ روی سر فرد محکم‌تر جای گیرد و در حرکات ناگهانی یا غیرارادی لیز یا تکان ناخواسته نخورد.

کوئست ۳ همچنین شامل یک چرخ تنظیم IPD است که به‌وسیله آن می‌توانید فاصله لنز‌ها را با چشم‌ها تنظیم کرده و حداکثر راحتی را با هدست خود تجربه کنید.

کنترلر‌ها نیز به شکل معقول و کوچکی ساخته شده‌اند که به‌راحتی در دست جای می‌گیرند. هر کنترلر یک جوی‌استیک، دو دکمه در قسمت بالا و یک دکمه دسترسی سریع روی دسته خود دارد. استفاده از این کنترلرها بسیار آسان است گرچه عادت به آن‌ها ممکن است نیاز به اندکی تمرین داشته باشد.

اپل ویژن پرو ظاهر شیک‌تر و ظریف‌تری دارد

هدست اپل ویژن پرو نسبت به هدست متا ۳ بسیار ظریف‌تر به نظر می‌رسد. قسمت جلویی که اپل آن را اِنکلوژر (Enclosure) می‌نامد دارای سنسورهای بی‌شمار و طراحی شیشه‌ای سیاه رنگی است که جذابیت خاصی دارد. این دستگاه تنها با یک بند ارائه می‌شود که دور سر کاربر قرار می‌گیرد. اپل در این بخش سعی کرده که فضای اضافه‌ا‌ی را اشغال نکند. دو بلندگو در این بند جاسازی شده که با قرار گرفتن دستگاه، روی گوش‌ها قرار می‌گیرند؛ این قسمت حاوی برخی از دکمه‌های کنترل اضافی نیز می‌شود.

نمایشگر و صدا

متا کوئست ۳ از لنزهای پن‌کیکی دوگانه با فناوری مینی LED استفاده می‌کند که وضوح ۲٬۰۶۴×۲٬۲۰۸ پیکسل در هر چشم را ارائه می‌دهند. این نمایشگرها نسبت به نسل پیشین متا کوئست تقریباً ۳۰ درصد بهبود در وضوح و ۱۵ درصد بهبود در میدان دید را به همراه دارند. همچنین، وضوح و کیفیت تصاویر در نمایشگر نسل جدید کوئست به طرز قابل توجهی بالاتر به نظر می‌رسد. از نظر میدان دید، متا کوئست ۳ قادر به پوشش ۱۱۰ درجه در جهت افقی و ۹۶ درجه در جهت عمودی است.

نمایشگرهای باکیفیت اپل ویژن پرو

بیایید روراست باشیم؛ نمایشگرهای اپل ویژن پرو بهتر از متا کوئست ۳ هستند. هدست اپل دارای صفحه‌نمایش‌های مایکرو اولِد با وضوح ۲۴ مگاپیکسل است که این یعنی وضوح تقریباً ۴K. کوئست ۳ به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی مجهز شده که از حیث سرعت بهتر از نمایشگر ۱۰۰ هرتزی اپل است، اما نمایشگرهای مایکرو اولد با اختلاف نسبتاً زیادی برنده این رقابت هستند. اپل هنوز اعداد مربوط به میدان دید را فاش نکرده، اما طبق گزارش‌ها احتمالاً میدان دید این دستگاه در جهت افقی حدود ۱۰۰ درجه است که این یعنی کوئست ۳ با میدان دید بازتر برنده این بخش است.

دوربین‌ها و واقعیت ترکیبی

هر دو هدست برای ارائه بهترین تجربه واقعیت ترکیبی تأکید زیادی بر دوربین‌های فرانمایشگری (Pass-Through) دارند. متا کوئست ۳ دارای دوربین‌هایی است که در جلوی هدست قرار دارد و همراه با سنسور عمقی در دریچه‌ای قرصی شکل در وسط دستگاه تعبیه شده‌اند. با فعال شدن این دوربین‌ها، محیط اطراف به نمایش در می‌آید و می‌توانید آنچه پیرامون در جریان است را ببینید.

این دوربین‌ها در نور طبیعی عملکرد رضایت‌بخشی دارند و رنگ‌های واقعی و تصاویر را با دقت خوبی به کاربر نشان می‌دهند. با این حال، در فضاهای کم‌نور شاهد میزانی از نویز تصویر خواهید بود. پس اگر می‌خواهید با این هدست فقط در فضاهایی با نور کم استفاده کنید شاید این عیب کوئست ۳ کمی ناخوشایند باشد. البته در واقعیت ترکیبی، عناصر دیگری وجود دارد که بر آن‌ها تمرکز می‌کنید و حواس شما به معایبی مثل کاهش سطح نور پرت نخواهد شد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *