تعداد فریم‌هایی که دستگاه شما در هر ثانیه می‌تواند رندر کند، با واحد FPS (frames per second) شمرده می‌شود. پس وقتی مثلا می‌گوییم در حال حاضر FPS روی 60 است، یعنی دستگاه شما در هر ثانیه می‌تواند، 60 فریم رندر کند. تعداد فریم‌هایی که دستگاه شما در هر ثانیه می‌تواند رندر کند، بسته به سنگینی بازی و همچنین قدرت دستگاه شما، متفاوت است و با توجه به اهمیت FPS در بازی‌های اکشن و آنلاین، بهتر است یک نمایشگر روی صفحه نمایش داشته باشید تا همیشه از این عدد آگاهی پیدا کنید.

البته بعضی از بازی‌ها همچون فورتنایت یک ابزار داخلی برای نمایش FPS دارند، اما برنامه‌هایی که امروز به شما معرفی می‌کنیم، ابزارهایی اختصاصی هستند که به صورت دقیق این عدد را به شما اعلام خواهند کرد.

بهترین برنامه‌های نمایشگر FPS در ویندوز

FRAPS

FRAPS برنامه‌ای جامع برای بنچمارک کردن دستگاه شماست. اما از گذشته‌ از FRAPS به عنوان یک نمایشگر FPS استفاده می‌شود. برنامه‌ای بسیار سبک که برای ویندوز ارائه شده و کاملا رایگان است. این نمایشگر در گوشه صفحه نمایش هک می‌شود و در هر لحظه، FPS را تخمین زده و به شما اعلام می‌کند.

FRAPS بسیار سبک است و به هیچ وجه منابع دستگاه را درگیر نمی‌کند. همچنین ابزاری برای اسکرین شات و ضبط صفحه نمایش نیز در خود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. به صورت پیش فرض با زدن روی کلید F9 ضبط آغاز شده و تا 4 گیگ ویدیو را ضبط می‌کند.

NZXT Cam

NZXT Cam یک برنامه نسبتا جامع مدیریت عملکرد دستگاه است که ابزارهای آن از جمله نمایشگر FPS، وضعیت رم، پردازنده و کارت گرافیک و چیزهایی از این قبیل را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

البته NZXT Cam اطلاعات خوبی در مورد شرایط اینترنت و اتصال شبکه را نیز به شما می‌دهد که برای آن‌هایی که بازی‌های آنلاین رقابتی می‌کنند، اهمیت بالایی دارد. برای انجام تنظیمات در  NZXT Cam کافی‌ست روی آیکون چرخ دنده یا همان Settings بزنید.

در برگه Overlay پنل‌های مورد نظر خود را فعال کنید تا همیشه روی صفحه نمایش دهد. اگر نیازی به اطلاعات دیگر ندارید، کافی‌ست FPS را روشن کنید. در ادامه امکان تغییر اندازه و شفافیت آن هم به شما داده شده است.

 Nvidia GeForce Experience

اگر یکی از کارت‌های گرافیک شرکت Nvidia را دارید، می‌توانید برنامه‌ی GeForce Experience را به رایگان نصب کنید. این برنامه در کنار قابلت‌های مختلف یک گزینه‌ی Performance Overlay دارد که اطلاعات مختلفی از جمله FPS را روی صفحه به شما نمایش می‌دهد.

بعد از نصب برنامه کلید Alt + Z را بزنید تا آن را اجرا کنید. سپس روی آیکون چرخ دنده بزنید.

در برگه Performance مکانی که می‌خواهید اطلاعات به شما نمایش داده شود و گزینه‌های مختلف را انتخاب نمایید.

در برگه Advanced option‌ تنظیمات مختلفی وجود دارد که با شخصی سازی آن، می‌توانید نمایش این بخش را درست طبق سلیقه خود تنظیم کنید.

FPS Monitor

اگر به دنبال برنامه‌ی سبک دیگری هستید که در کنار FPS یک سری اطلاعات دیگر را هم در اختیار شما بگذارد اما منابع دستگاه را درگیر نکند، FPS Monitor را نصب کنید.

FPS Monitor در کنار سبک بودن، تمامی گزینه‌های شخصی سازی نمایش اطلاعات را در اختیار شما گذاشته و میزان استفاده از منابع مختلف را نیز به شما نمایش می‌دهد. FPS Monitor دارای ابزار گرفتن اسکرین شات نیز هست. متاسفانه در کنار تمام خوبی ها، باید گفت که برنامه بر خلاف دیگر گزینه‌های لیست ما، رایگان نیست و با قیمت 9.99 دلار قابل خریداری‌ست. البته یک دوره چند روزه رایگان هم دارد که برای امتحان کردن امکانات برنامه می‌توانید از آن استفاده کنید.

Steam’s FPS Counter

خود برنامه استیم نیز یک ابزار نمایش FPS در خود دارد که همه رایگان می‌توانند از آن استفاده کنند.

برای نمایش این گزینه باید استیم را باز کنید. مطمئن شوید که حالت برنامه روی Family View نیست. سپس روی منو Steam زده و بعد Settings را انتخاب کنید. به برگه In-Game بروید .

منوی کرکره‌ای In-Game FPS Counter را باز کرده و محلی برای نمایش آن انتخاب نمایید و در نهایت OK را بزنید. تا زمانی که این گزینه فعال باشد، در هنگام انجام بازی، FPS به شما نمایش داده می‌شود.

Razer Cortex

Razer Cortex در واقع یک تقویت کننده FPS است که البته شما می‌توانید، به جای استفاده از ابزارهای دیگر، تنها از نمایشگر FPS استفاده نمایید.

متاسفانه برنامه تنها زمانی این اطلاعات را به شما نشان می‌دهد که از طریق خودش، بازی را اجرا کنید. البته، این امکان در Razer Cortex گنجانده شده که به برنامه‌های جانبی از جمله استیم، Origin و دیگر پلت‌فرم‌های بازی وصل شود و از این نظر مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند. در نهایت برای دیدن نمایشگر FPS برنامه را اجرا کرده، به برگه In-Game بروید، سوییچ Custom Display‌ را روشن کنید. به صورت پیش فرض، کلیدهای Ctrl + Shift + Q نمایشگر FPS را روشن می‌کند.

شما می‌توانید، گزینه‌ی When My Game Starts settings را روشن کنید تا هر زمان که بازی اجرا شد، نمایشگر FPS نیز آغاز به کار کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *