در سراسر جهان شرکت‌های سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار برای تکنولوژی هزینه می‌کنند. هر چند امروز بیشتر فناوری‌های دنیا مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد می‌شوند و روز به روز در حال توسعه و پیشرفت هستند. در این مقاله چند مورد از ترندهای تکنولوژی در سال ۲۰۲۴ را لیست می‌کنیم.

ربات‌های انسان‌نما

از سال آینده ممکن است ربات‌های انسان‌نما جایگزین برخی از ربات‌های اولیه‌ای شود که تا به امروز کمتر به کار انسان‌ها آمده‌اند. مهندسان شرکت تسلا بر روی یک ربات انسان‌نما به نام اوپتیموس کار می‌کنند و امیدوارند به زودی به نتیجه برسد. به اعتقاد ایلان ماسک، اوپتیموس در سال ۲۰۲۴ به درجه‌ای از پیشرفت می‌رسد که می‌تواند در کارخانه تسلا کار کند. پس از تست این ربات و اثبات درستی او، در سال‌های آینده او را به خانه‌های ثروتمندان خواهند فرستاد تا بتواند کارهای مفیدی برای صاحب خانه‌ها انجام دهد.

از آنجایی که تسلا رقبای زیادی در زمینه تولید ربات‌های انسان‌نما دارد. در حال حاضر شرکت‌های دیگر، یادگیری ربات‌ها را در محیط‌های کاری دنبال می‌کنند. آمازون در حال آزمایش یک ربات انسان‌نما به نام دیجیت است که می‌تواند شبیه انسان حرکت کند، اشیاء را در دست بگیرد و مدیریت کند.

کاهش وزن به کمک فناوری

یکی از زمینه‌هایی که امروزه برای برآوردن تقاضای مشتریان با مشکل مواجه شده‌اند، شرکت‌های سازنده داروها هستند. به علت افزایش وزن روزافزون افراد در برخی از کشورها، محصولات درمان چاقی و داروهای کاهش وزن به سرعت فروخته می‌شوند. یک شرکت دانمارکی به کمک تکنولوژی و گسترش امکانات تولید خود، توانسته دارویی را با نام تجاری Wegovy به بازار عرضه کند. این موفقیت بزرگ آن را به یکی از ارزشمندترین شرکت‌های اروپایی تبدیل کرده است.

خودروی الکتریکی

با توجه به تحقیقات و پیش‌بینی‌های انجام شده، سال ۲۰۲۴ بریتانیا به دومین بازار خودروهای الکتریکی پس از آلمان تبدیل خواهد شد. از آنجایی که در اواخر سال ۲۰۲۳، فورد، جنرال‌موتورز و تسلا همگی برنامه‌های خود را برای توسعه و افزایش تولید خودروهای الکتریکی متوقف کردند، مرسدس بنز بازار خودروهای الکتریکی را بی‌رحمانه توصیف کرد. با این حال از بهترین خودروهای برقی سال ۲۰۲۴ می‌توان به فیات ۵۰۰ کوچک که با یک‌بار شارژ می‌تواند مسافت مناسبی را بپیماید، بنز EQS، پژو ۲۰۰۸، بی‌ام‌و i4 ، کیا EV6، تسلا مدل Y و آئودی e-tron GT اشاره کرد.

دستگاه‌های هوشمندتر

درست است که ما اکنون تلویزیون‌های هوشمند، ماشین‌های خودران و روبات‌ها را داریم، اما در سال 2024، شاهد انفجار تکنولوژی در مورد دستگاه‌های هوشمندتر، از جمله معرفی ربات‌های خانگی، دستگاه‌های مبتنی بر واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) سبک‌تر و قابل حمل‌تر خواهیم بود. جای هدست‌ها را دستگاه‌های هوشمندتر می‌گیرد و تجربه‌هایی باورنکردنی را برای کاربران به همراه خواهد داشت.

چاپ سه بعدی

در دهه گذشته حتی فکرش را هم نمی‌کردیم که چنین رویایی تحقق یابد اما در سال ۲۰۲۴ شاهد تحولاتی در بحث پرینت سه بعدی خواهیم داشت. با نوآوری‌های تکنولوژیکی در چاپ سه بعدی، با قطعات سفارشی تولید انبوه مانند بتن برای خانه‌ها، مواد غذایی چاپ شده، فلز و مواد کامپوزیت روبرو می شویم.

ژنومیک

ممکن است عموم افراد در زمینه شیمی اطلاعات کمی داشته باشند اما جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۲۰  به دانشمندان «امانوئل شارپنتیه و جنیفر آ. داودنا» در زمینه توسعه روش ویرایش ژنوم اعطا شد. پیشرفت در ژنومیک، ویرایش ژن و زیست‌شناسی مصنوعی می‌تواند در اصلاح محصولات کشاورزی، درمان و ریشه‌کن کردن بیماری‌ها و توسعه واکسن‌های جدید و سایر پیشرفت‌های پزشکی و بیولوژیکی به بشریت کمک کند. همچنین نانوتکنولوژی با دستکاری مواد در سطح زیراتمی، ویژگی‌های جدیدی به مواد می‌دهد که در نتیجه این فناوری سال ۲۰۲۴ با صفحه‌نمایش تاشو، باتری‌های بهتر، پارچه‌های ضدآب و خود تمیز شونده مواجه می‌شویم.

راه حل‌های انرژی جدید

با توجه به تغییرات آب و هوایی، شاهد پیشرفت‌های مستمر در باتری‌ خودروها و همچنین نوآوری‌هایی در انرژی هسته‌ای و هیدروژن سبز هستیم تا با راه‌حل‌های ارایه شده توسط متخصصین، کشتی‌ها، هواپیماها و قطارها نیرو بگیرند و تولید برق راحت‌تر و کم‌هزینه‌تری داشته باشیم.

علاوه بر موارد گفته شده،روند فناوری در قدرت محاسباتی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، محاسبات کوانتومی، فناوری بلاک‌چین و NFTها و بسیاری از صنایع تاثیر می‌گذارد و سبب می‌شود تا در سال ۲۰۲۴ شاهد رشد و تولید محصولات جدید در زمینه‌های مختلف خواهیم بود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *