چالش‌های شبکه‌های اجتماعی هر روز بیشتر می‌شوند و از کارهای عجیب و بامزه تا رفتارهای خطرناک را شامل می‌شوند! به نظر می‌آید، هیچ محدودیتی برای این چالش‌ها وجود ندارد و بسیاری از اینفلوئنسرها، بدون در نظر گرفتن تاثیرات این چالش‌ها، آن‌ها را بازنشر کرده و بعضا باعث آسیب دیدن عده‌ی زیادی می‌شوند.

مسلما خیلی از چالش‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی، نه تنها آزاردهنده نیستند، بلکه مفرح و جذابند و باعث جوی شاد در میان دنبال کنندگان شبکه‌های اجتماعی می‌شوند اما ما امروز به سراغ معدود ترندها و چالش‌های خطرناکی رفته‌ایم که در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده‌اند!

ترندهای خطرناک اینترنتی!

از چالش دارچین تا دمِ اژدها

چندی پیش، بعضی از اینفلوئنسرها چالشی را به راه انداخته بودند که در آن از دنبال کنندگان‌ خود می‌خواستند، یک گالن (3.7 لیتر) شیر را در 60 دقیقه بنوشند. در نگاه اول، این چالش چیز بدی به حساب نمی‌آمد و البته خیلی سریع هم به یک ترند پربازدید بدل شد، اما تنها کافی‌ست بدانید که ظرفیت معده انسان به صورت میانگین، تنها قادر به هضم 1.5 لیتر شیر است. تنها 250 میلی‌لیتر شیر، بیش از یک ساعت زمان می‌برد تا در معده انسان هضم شود!

چالش یک گالن شیر

پس نتیجه این چالش چه بود؟ کاربری که این کار را امتحان می‌کرد، یا دچار درد شدید معده، حالت تهوه و اسهال می‌شد، یا این که بدن وی با پس زدن شیر، او را مجبور به استفراغ می‌کرد! پر کردن بیش از حد معده به طور کلی می‌تواند، شما را دچار مشکل کند، حالا تصور کنید، شما بیش از حد چیزی بنوشید که عملا معده توانایی هضم آن را ندارد!

چالش دیگری که خیلی از عمر آن نمی‌گذرد و آن هم بسیار محبوب شده بود، چالش دارچین بود. این چالش نیز به ظاهر چیز عجیبی نیست و در آن کاربر باید یک قاشق پودر دارچین را در 60 ثانیه ببلعد. ما در واقعیت این کار ایده‌ای بسیار بد و آسیب زننده است. برای شروع، این را باید بدانید که دارچین دارای مقدار زیادی کومارین است که اگر به مقدار زیاد مصرف شود برای کبد سمی خواهد بود. همچنین مصرف دارچین یا پودر هر نوع گیاه یا ادویه دیگری در این حجم و به این شکل، می‌تواند به پوشش مری و نای یا حتی ریه‌ها آسیب وارد کند.

چالش دارچین

بدن انسان این بخش‌ها را همیشه مرطوب نگه می‌دارد تا از آن‌ها محافظت کند و پودرهای این چنینی، می‌توانند به سرعت این نواحی را خشک کند و باعث بروز مشکلاتی شود که حتی ممکن است برای مدتی طولانی با شما بمانند.

اگر از کاربران قدیمی شبکه‌های اجتماعی باشید، احتمالا ترند 2018 به نام TidePod آشنایی دارید. این چالش خیلی عجیب‌تر از چیزهایی‌ست که تا این جا گفتیم. تا این‌جا چالش‌ها به نظر خیلی آسیب زننده نبودند اما چالش TidePod در واقع به این صورت بود که افراد، غلاف‌های مواد شوینده را می‌بلعیدند! شاید فکر کنید، تعداد این افراد کم بوده اما در واقعیت، خیلی‌ها در آن زمان برای جمع کردن لایک و دنبال کننده دست به این کار زدند. بلعیدن این غلاف‌ها هر ساله چندین کودک را دچار جراحات جدی می‌کند اما بعید است، وزارت بهداشت در کشورهای مختلف فکر می‌کرد، روزی باید نگران این امر در بزرگسالان باشد! حداقل آسیب‌های این کار، حالت تهوع شدید، سرگیجه، زخم‌های پوستی و خارش شدید بوده و در بعضی از موارد، کار به شستشوی معده کشیده می‌شود و بعضا افراد دچار آسیب‌های ماندگار می‌شدند. در بعضی از موارد نادر هم، آسیب آن‌قدر جدی بوده که بعضی از افراد، نیاز به دستگاه اکسیژن برای تنفس پیدا کرده‌اند.

چالش TidePod

و اما از چالش‌های جدیدی که این روزها دوباره روی بورس آمده، باید به دمِ اژدها (Dragon breath) اشاره کرد. احتمالا با وضعیت چالش‌ها تا این‌جا، انتظار چیز خیلی بدی را دارید و خب، حق هم با شماست! در این چالش عجیب، کاربران شکلات‌هایی را می‌خورند که روی آن با نیتروژن مایع پوشانده شده است. نقطه جوش نیتروژن مایع، منفی 196 درجه سانتیگراد است و در دمای عادی به صورت گاز در می‌آید. تماس با این گاز در هر حالتی، شما را دچار سوختگی شدید در آن ناحیه می‌کند.

چالش Dragon breath

وقتی نیتروژن مایع را می‌خورید، از گلو تا معده شما دچار سوختگی خواهد شد و با توجه به تبدیل این مایع به گاز و انبساط آن، آسیب‌های بیشتری نیز در معده به وجود می‌آید. این موضوع آن قدر ترند شده که حالا آسیب‌های آن از شبکه‌های اجتماعی فراتر رفته و بعضی از کافه‌ها نیز اقدام به سرو چنین چیزهایی می‌کنند! در سال 2012 گبی اسکانلون در تولد 18 سالگی‌اش، نوشیدنی دریافت کرد که در آن نیتروژن مایع بود، در نهایت گبی معده خود را در بیمارستان از دست داد و دکتر‌ها مجبور شدند تا به صورت کامل آن را از بدنش در بیاورند.

ترندهای این چنینی حالا زیادتر هم شده‌اند. در چالش Benadryl کاربرها مقدار زیادی آنتی‌هیستامین می‌‌خورند و به این شکل به خود آسیب جدی می‌زنند.

چالش Benadryl

در پایان

چالش‌های اینترنتی مفرح و جذاب هستند و البته اینفلوئنسرها نیز می‌توانند از این موضوع برای افزایش کاربران خود استفاده کنند. اما این چالش‌ها هیچ وقت نباید از دایره رقص و حرکات بامزه و صداگذاری فراتر روند و پیشنهاد می‌کنیم، حتی اگر فکر می‌کنید، چالشی آسیب زننده نیست، باز هم از انجام آن خودداری کنید یا این که قبل از انجام، مفصل در موردش تحقیق به عمل آورید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *