برای امنیت بیشتر سیستم شما، پروکسی یک راه حل مفید است. چرا که آدرس آی‌پی می‌تواند شما را آسیب‌پذیر کند و با استفاده از آن به راحتی می‌توان به موقعیت جغرافیایی و سرویس ارائه دهنده خدمات اینترنت شما دست پیدا کرد. برای پیشگیری می‌توانید از یک پروکسی امن برای تغییر  آدرس خود استفاده کنید. در ادامه می‌خواهیم درباره انواع پروکسی‌ها بخوانیم.

انواع پروکسی

پروکسی‌ها می‌توانند به دو گونه پروکسی فیزیکی و نرم‌افزاری مورد استفاده قرار بگیرند. در نوع پروکسی سخت افزاری یا فیزیکی به یک سرور یا روتر نیاز است. از این نوع پروکسی برای سازمان‌ها و کسب و کارهای بزرگتر استفاده می‌شوند. اما پروکسی نرم‌افزاری بسیار راحت‌تر در دسترس کاربران عادی قرار می‌گیرد. برخی از انواع نسخه‌های پروکسی نرم افزاری نیز با دریافت اشتراک به صورت ماهانه خریداری می‌شوند. بعضی هم به صورت رایگان به کاربران ارایه می‌شود.

اگر بخواهیم جزیی‌تر آن را در دسته‌بندی قرار دهیم، به صورت زیر خواهد بود:

  • پروکسی محلی (Residential): این نوع پروکسی سرور‌ها با ارائه آی‌پی، نسبت به موارد قبلی قابل ‌اعتمادتر هستند. برای افرادی که نیاز به مسدود‌سازی آگهی‌ها، کوکی‌ها و حتی تبلیغات مشکوک برای وب‌سایتشان دارند، این گزینه بسیار مناسب است.
  • پروکسی دیتاسنتر (Datacenter): پروکسی‌های دیتاسنتر با توجه ‌به اینکه به ارائه‌دهندگان اینترنت یا internet service provider (ISP) وابسته نیستند، گزینه خوبی برای افرادی هستند که نیاز به یک راه‌حل سریع و ارزان دارند.
  • پروکسی ناشناس (Anonymous): اگر بخواهید به طور ناشناس به یک شبکه یا سایت دسترسی پیدا کنید، می‌توانید از این پروکسی استفاده کنید. این نوع سرور‌های میزبان با ارائه برخی ویژگی‌های خاص اطلاعات هویتی را محفوظ نگه می‌دارند.
  • پروکسی کاملا ناشناس (High Anonymity): این نوع نماینده‌های سرور کمی بهتر از پروکسی ناشناس کار می‌کند.
  • پروکسی ترنسپرنت (Transparent): این نوع پروکسی مثل کامپیوتر‌های خانگی یا سیستم‌های اصلی عمل می‌کند.
  • پروکسی فوروارد (Forward): گزینه خوبی برای تأمین امنیت نتورک‌ با یک نقطه ورودی است و مدیریت و امنیت شبکه را ساده‌تر می‌کند.
  • پروکسی تحریف‌کننده (Distorting): در این نوع پروکسی، با تغییر آدرس واقعی خود به یک آدرس نامعتبر و اشتباه، شبکه‌هایی که قصد اتصال به آن‌ها را دارد، فریب می‌دهد.
  • پروکسی عمومی (Public)
  • پروکسی اشتراکی (Shared): پروکسی‌ اشتراکی معمولا توسط بیش از یک کاربر استفاده شوند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این نوع سرور‌های میزبان، پایین بودن قیمت آن‌هاست. اما سرعت اتصال پروکسی اشتراکی زیاد نیست. چون با مشترکین دیگر به طور همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • پروکسی SSL
  • پروکسی روتیتینگ (Rotating): از این نوع پروکسی‌ برای بازدید متعدد از یک سایت و بدون فاش شدن اطلاعات کاربر استفاده می‌شود.
  • پروکسی معکوس (Reverse)

پروکسی سرور چیست؟

پروکسی سرور واسطی میان کاربران و صفحات وب است. از آنجایی که ورود مهاجمان به شبکه یا صفحات وب‌سایت می‌تواند بسیار خطرناک باشد، پروکسی امنیت این صفحات را تامین می‌کند. همچنین آی‌پی ورودی شما را شناسایی و نظارت می‌کند. پروتکل‌های پروکسی سرور انواع مختلفی دارند:

مزاياي پروکسي سرور

برای اینکه از پروکسی سرور به درستی بهره ببرید، چند مورد از مزیت‌های آن را لیست می‌کنیم:

  • امنيت (Privacy): وقتی وارد سایتی می‌شوید، پابلیک آی‌پی شما قابل مشاهده است. اما اگر از پراکسي سرور استفاده کنید، آي‌پي سيستمتان مخفي مي‌ماند و به جاي آن آي پي پراکسي سرور نمايش داده می‌شود.
  • سرعت (Speed): وقتی يکي از کاربران با پروکسي وارد سایت شود، پروکسي سرور اطلاعات آن وب‌سايت را درون دیتابیس کش خود ذخيره مي‌کند و باعث بالا رفتن سرعت دسترسي به وب سايت و صرفه‌جويي در مصرف پهناي باند می‌شود.
  • مانيتورینگ (Activity Logging): به کمک پروکسی سرور، ادمين شبکه مي‌تواند ميزان فعاليت و بازديد کاربران را مانيتور کند.

با توجه به اینکه یک پروکسی وظیفه اتصال دستگاه با اینترنت را به عهده دارد، می‌توان گفت که نحوه عملکرد آن به صورت دریافت و انتقال درخواست اتصال و سپس بازگشت داده و پاسخ به همان درخواست است. همان طور که نام بردیم انواع مختلفی از پروکسی سرورها وجود دارد که تمامی آن‌ها با ارائه یک آدرس جایگزین مانند یک دروازه یا میان‌بر عمل می‌کنند و هر کدام کاربرد مختص خود را دارد. از مزاياي پروکسي سرور گفتیم و تعریفی کوتاه از آن را خواندیم.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *