تماس ویدیویی، گجت‌های پوشیدنی، گوشی‌های تاشو، ماشین‌های خودکار، درون‌ها و خیلی تکنولوژی‌های دیگر هستند که اگر این چه روزها به عنوان ابزارهایی عادی با آن‌ها برخورد می‌کنیم، اما زمانی آن‌قدر بعید بودند که ایده استفاده از آن‌ها تنها در فیلم‌های علمی تخیلی قابل فهم بود.

جالب است بدانید که بارها فیلم‌های این چنینی، تکنولوژی‌های آینده را پیش بینی کرده یا الهام بخش دانشمندان برای تولید تکنولوژی‌های جدید بوده‌اند. بیایید با هم به مرور بعضی از تکنولوژی‌های روز دنیا بپردازیم که سال‌های قبل توسط فیلم‌های علمی تخیلی پیش بینی شده بودند.

تکنولوژی روز دنیا که داستان‌های علمی تخیلی آن ها را پیش‌بینی کرده بودند

کامپیوترهای لمسی

یکی از نسخه‌های سری فیلم‌های استار ترک به نام Star Trek: The Next Generation که در سال 1987 معرفی شده‌ بود، کامپیوتری لمسی را ترسیم می‌کرد که دانشمندان در سفرهای فضایی از آن استفاده می‌کردند.

اگر چه حالا خیلی از بچه‌های کم سن و سال، اصلا با نمایشگرهای غیر لمسی آشنا نیستند اما کافی‌ست بدانید که در زمان پخش فیلم، قوی‌ترین کامپیوترهای موجود در بازار Commodore 64 بود که در مقیاس دستگاه‌های الان قدرتی ناچیز داشت.

تبلیغات هدفمند

شاید باور آن سخت باشد اما تا همین چند سال پیش، صفحات وب، شبکه‌های اجتماعی یا حتی موتورهای جستجو، تبلیغات یکسانی را برای همه پخش می‌کردند. حالا اما تبلیغاتی که می‌بینید، بر مبنای عملکرد شما در اینترنت، ابزارهایی که نصب می‌کنید، واژه‌های که جستجو می‌کنید و علایقتان است.

چیزی که در این چند ساله به وجود آمده و حالا به یکی از رکن‌های اساسی درآمدزایی در اینترنت بدل شده، بیش از دو دهه قبل در فیلم Minority Report به نمایش در آمده بود.

ماشین‌های خودران

از آغازین فیلم‌های علمی تخیلی، می‌توانستید ماشین‌های پرنده، انواع سفینه‌ها و چیزهای مختلف را ببینید، اما ماشین‌های خودران و بدون راننده ایده‌ای بودند که تا سال 1990 و فیلم Total Recall به ذهن کسی نرسیده بود.

البته بعدتر فیلم‌های زیادی از این ایده استفاده کردند و حالا هم ماشین‌های تسلا آن را به یک واقعیت معمول بدل کرده‌اند.

تماس ویدیویی

چیزی که حالا باعث شده تا همه از سراسر جهان هر روزه با هم در ارتباط باشند، زمانی یک ایده‌ی عجیب و غیر قابل دسترسی به نظر می‌آمد. البته این ایده بارها در فیلم‌ها و سریال‌های Star Trek به کار گرفته شده بود اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در اولین سال‌های 1960، انیمیشن The Jetsons چنین قابلیتی را معرفی کرده بود. در این انیمیشن مردم از طریق تلویزیون‌های آنتن دار به صورت تصویری با هم ارتباط بر قرار می‌کردند.

دستیار صوتی هوشمند

دستیارهای صوتی و به طور کلی هوش مصنوعی که قادر به پاسخگویی باشد، بارها در فیلم‌های مختلف به نمایش در آمده. از جارویس در Iron Man و سامانتا در فیلم بی‌نظیر Her نمونه‌های مختلفی از این هوش مصنوعی را دیده‌ایم. اما شاید مهم‌ترین نمونه و قدیمی‌ترین آن مربوط به 2001: A Space Odyssey باشد که در نهایت هَل (Hal) هوش مصنوعی ارتباطی سفینه وقتی شروع به تصمیم گیری کرد، اتفاقات ناگواری را برای سرنشینان رقم زد.

البته این ایده در کنار تکنولوژی واقعیت مجازی، ابتدا در کتابی به همان نام آمده بود که این فیلم از کتاب مورد نظر الهام گرفته شده است. غیر از فیلم‌ها، بارها کتاب‌ها هم توانسته بودند تکنولوژی‌های آینده را پیش بینی کنند. شاید خاص‌ترین آن مربوط به کتاب 1984 باشد. کتابی که در سال 1949 نوشته شده بود و در آینده‌ای نه چندان دور، از دوربین‌های مدار بسته و جاسوسی دولت‌ها در زندگی مردم می‌گفت که بعدها تقریبا تمامی این ایده‌ها به واقعیت بدل شد.

شبیه سازی

قبل از تمامی فیلم‌هایی که درباره شبیه سازی درست شده بود، ابتدا در کتاب Brave New World که سال 1932 منتشر شده بود، از چنین ایده‌ای رونمایی شد. ایده‌ای نوین که بعدها در چند فیلم مختلف از جمله The Island و Blade Runner به کار گرفته شد.

البته ما هنوز شبیه سازی انسان‌ها را تجربه نکرده‌ایم، اما چندین و چند دانشگاه مختلف، شبیه سازی حیوانات را به انجام رسانده‌اند و هنوز هم در حال انجام آزمایشات مختلف در این زمینه هستند.

اسکلت‌های بیرونی

اسکلت‌های بیرونی یا اسکلت‌های تقویت شده نوعی گجت پوشیدنی هستند بخشی از بدن را تقویت کرده و به فرد کمک می‌کنند تا بار بیشتری را حمل کرده، مسافت بیشتری را طی کند یا چیزهایی از این دست.

این ایده در چندین فیلم سینمایی قدیمی و جدید از جمله فیلم‌های معروف Edge of Tomorrow و Elysium استفاده شده و حالا هم چندین ارتش در جهان به صورت مستمر از این وسایل استفاده می‌کنند و یکی سری از این محصولات نیز برای کار در کارخانه‌ها معرفی شده‌اند.

وسایل نقلیه‌ای که با سوخت اتمی کار می‌کنند

در سال 1914 و در کتاب The World Set Free ، اچ جی ولز از وسایل نقلیه‌ای گفت که تماما با سوخت اتمی کار می‌کنند. ایده‌ای که در آن زمان بسیار عجیب بود. کافی‌ست در نظر بگیرید که در آن زمان حتی بمب اتم نیز وجود نداشت و خیلی از اکتشافات در این زمینه انجام نشده بود! بعدتر در فیلم‌های بسیار زیادی این ایده استفاده شد، مخصوصا در فیلم‌های فضایی که سفینه‌ها با این انرژی کار می‌کردند.

حالا در دریاهای آزاد، زیردریایی‌های متعددی تردد می‌کنند که از سوخت اتمی استفاده کرده و در آینده‌ای نه چندان دور، قرار از موتورهای مخصوص با سوخت اتمی برای فضاپیماها نیز رونمایی شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *