با این که بسیاری از ما هنوز از نسل‌های قدیمی Wi-Fi  استفاده می‌کنیم، روترها و مودم‌هایی که از نسل جدید ارتباط بی‌سیم استفاده می‌کنند به بازار آمده و در زمینه سرعت، ارتباط بهتر و بسیاری ویژگی‌های دیگر، بهبود پیدا کرده‌اند. البته Wi-Fi 7 خیلی‌ قبل‌تر معرفی شده بود اما تا زمانی که دستگا‌ه‌های اداری و خانگی که از آن استفاده می‌کنند، به بازار نیاید، برای کاربران عادی در دسترس نخواهد بود.

بیایید با تفاوت‌های این نسل با نسل‌های قبل‌تر آشنا شویم و ببینیم، آیا نیازی هست روتر و مودم‌های خود را به نسل جدید ارتقا دهید یا خیر…

Wi-Fi 7 از راه رسید! جزییات کامل درباره نسل جدید Wi-Fi

Wi-Fi 7، سریع‌تر از نسل‌های قبل

قبل از هر چیز بیایید به مهم‌ترین نکته در مورد Wi-Fi 7 بپردازیم: سرعت! همان طور که قبلا در همایش CES در موردش صحبت شده بود، از نظر سرعت Wi-Fi 7 وضعیتی بسیار متفاوت نسبت به نسل قبل‌تر از خود دارد. بر طبق اطلاعات منتشر شده، سرعت نسل جدید Wi-Fi به 40 گیگابیت در ثانیه هم می‌رسد که بیش از 3 برابر Wi-Fi 6E بوده که نسخه قبلی از ارتباط بی‌سیم محسوب می‌شود. در زیر جدولی از سرعت نسل‌های مختلف Wi-Fi را مشاهده می‌کنید:

البته این اعداد و ارقام همه به صورت تئوری هستند و در عمل، ارتباط Wi-Fi در تمامی نسل‌ها، عملکردی نسبتا ضعیف‌تر دارند و آن هم به شرایط محیطی، نوع کارکرد و خیلی چیزهای دیگر بستگی دارد. با این حال، از نظر ظرفیت سرعت، Wi-Fi 7 به طرز چشم‌گیری‌ سریع‌تر از تمامی نسل‌های قبل از خود بوده و می‌تواند تا حد زیادی، استفاده ما از ارتباط بی‌سیم را دگرگون کند.

توان عملیاتی Wi-Fi 7

Wi-Fi 7 دو ارتقا به خصوص را معرفی کرده که برای کاربری اداری و حتی خانگی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. یکی توان عملیاتی و دیگری ظرفیت آن است. کانال های Wi-Fi 320 مگاهرتز و مدولاسیون دامنه چهارگانه 4K (QAM) که در نهایت عملکردی فوق‌العاده در بار سنگین را ارائه خواهد داد. روتر خانگی معمولی، عموما سیگنال خود را از طریق باندهای 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز ارسال می‌کند و در نسخه جدید از باند 6 گیگاهرتز نیز استفاده می‌شود.

بگذارید برای آن‌هایی که با این معقوله آشنایی ندارند، ساده‌تر بگوییم. کانال‌های Wi-Fi را همچون خطوط خیابان در نظر بگیرید. اگر تنها از یک خط استفاده کنیم، ترافیک زیادی ایجاد می‌شود و هر چقدر این ظرفیت را افزایش دهیم، ترافیک روان‌تری را شاهد خواهیم بود. نسل جدید Wi-Fi نیز دقیقا چنین شرایطی را ایجاد کرده و با ظرفیت بالا، ترافیک روان‌تر، سرعت بیشتر و امکان انتقال اطلاعات حجیم‌تر را برای کاربران ایجاد می‌کند.

پشتیبانی دستگاه‌ها از Wi-Fi 7

با این که به صورت رسمی، Wi-Fi 7 تازه چند هفته است که به بازار آمده، اما تولید کنندگان قطعات الکترونیک همچون کارخانه‌های ساخت تلفن همراه، از مدت‌ها قبل این تکنولوژی را در اختیار داشتند. به همین دلیل، خیلی از دستگاه‌های مدرن، از Wi-Fi 7 پشتیبانی می‌کنند.

برای مثال در حال حاضر، گوشی‌هایی همچون شیائومی اولترا 14، هانر مجیک 6 پرو و پیکسل 8 پرو همگی از Wi-Fi 7‌ پشتیبانی کرده و می‌توانند به شبکه‌های پر سرعت این نسل متصل شوند.

آیا نیازی برای ارتقا به نسل جدید Wi-Fi دارید؟

واقعیت این است که برای مصارف خانگی، تا حدودی نسل‌های خیلی قدیمی‌تر هم کافی به نظر می‌رسد. نگاهی به امکانات Wi-Fi 7 که بندازید، صبحت از ظرفیت بالا، سرعت بسیار بالا و چیزهایی شبیه این است، در صورتی که اغلب در مصارف خانگی یکی دو دستگاه به مودم یا روتر وصل شده و سرعت اینترنت هم که آن قدرها بالا نیست تا نگران شویم.

اما اگر در شبکه‌ی داخلی خود اطلاعات زیادی را به صورت همزمان جا به جا می‌کنید، ارتقا به این نسل مشکلات شما را به صورت کامل رفع می‌کند. روترهای جدید که از Wi-Fi 7 برای ادارات نعمتی بزرگ به حساب می‌آیند و یک ارتقا کاملا مفید محسوب می‌شوند. همچنین اگر قصد دارید تا روترهای جدید تهیه کنید، با خرید روتری که از Wi-Fi 7 پشتیبانی می‌کند، سال‌ها خود را بیمه کرده‌اید. فراموش نکنید که حداقل تال سال 2028 نسل جدیدی ارائه نخواهد شد و تمامی دستگاه‌های جدیدی که تهیه می‌کنید از جمله لپتاپ‌ها، گوشی‌ها و تبلت‌ها همگی از همین نسل هفتم Wi-Fi استفاده می‌کنند. پس شاید اگر در زمینه ارتقا، هنوز برای این کار زود باشد، اما در مورد خرید روتر یا مودم جدید، پیشنهاد می‌کنیم، حتما به سراغ Wi-Fi 7 بروید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *