در یکی از گرم‌ترین تابستان‌های تاریخ به سر می‌بریم و خنک نگه داشتن لپتاپ‌ها و کامپیوترهای قوی، به یک مسلئه مهم تبدیل شده است. اگر از نرم‌افزارهای نمایش دهنده دمای پردازنده و کارت گرافیک استفاده کنید، متوجه خواهید شد که میانگین دمای سخت افزار شما در این روزها به وضوح بالا می‌رود.

گرما یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی قطعات و همچنین عملکرد پایین دستگاه است و حتما باید برای این موضوع فکری کنید. در مطلب امروز ما به چند روش کارآمد اشاره کرده‌ایم که در این امر به شما کمک خواهند کرد.

دستگاه‌های خود را در جایی با جریان هوای خوب قرار دهید

وقتی دمای اتاق بالا می رود، دمای دستگاه شما نیز به همان نسبت بالا خواهد رفت. پس در زمان استفاده از کولر نباید خیلی نگران این مسئله باشید اما نکته‌ای که حتما باید به آن دقت کنید، قرار دادن کامپیوتر در جایی‌ست که جریان هوا مناسب باشد و گرمایی که از قطعات دستگاه به وسیله‌ی فن خارج می‌شود، مجال دور شدن را پیدا کند. اگر مثلا دستگاه خود را در جایی قرار دهید که فن‌های خروجی به دیوار نزدیک باشد، هوای گرم در آن‌جا انباشته شده و فن‌ها عملکرد مناسبی را به اجرا نمی‌گذارند.

این مسئله برای لپتاپ‌ها نیز وجود دارد. قرار دادن لپتاپ روی پارچه، جاهای نرم و جاهایی که جلوی خروج هوا از داخل دستگاه گرفته شود یا این خروج هوا به سختی انجام شود، در نهایت دمای دستگاه را بالا خواهد برد.

دستگاه را قبل از فصل گرما سرویس کنید

بعضی چیزها هستند که می‌توانند در گرم‌تر شدن کامپیوتر تاثیر گذار باشند. کثیف شدن قطعات، پرزهایی که جلوی فن‌ها را می‌گیرند، خشک شدن خمیر سیلیکون روی پردازنده مرکزی و چیزهایی از این دست، همگی در دمای کامپیوتر شما موثر هستند. پس اگر کار سنگین از کامپیوتر می‌کشید، بهتر است قبل از گرم شدن هوا، یک بار برای سرویس کردن آن را نزد یک تعمیر کار مجرب ببرید.

لپتاپ‌ها هم اکثرا دچار چنین مشکلاتی می‌شوند اما این مسئله بیشتر در مورد لپتاپ‌های قدیمی‌تر صدق می‌کند و نیاز نیست لپتاپی که یکی دو سال است خریده‌اید را باز کنید.

خرید خنک کننده لپتاپ

در بسیاری موارد، داشتن یک خنک کننده لپتاپ، امری ضروری نیست اما روزهای گرم تابستان، باعث می‌شود تا این قطعه ارزش بیشتری پیدا کند. مخصوصا برای لپتاپ‌های قوی و زمانی که شما روی آن بازی می‌کنید یا به انجام کارهای گرافیکی می‌پردازید.

این استندهای فن دار با ایجاد یک فضای خالی زیر لپتاپ و ایجاد جریان هوا، گرمای تولید شده از دستگاه را به سرعت دور کرده و باعث می‌شوند با ایجاد جریان هوای بهتر، لپتاپ بهتر خنک شود.

کامپیوتر خود را در معرض نور خورشید قرار ندهید

گذاشتن لپتاپ و کامپیوتر در معرض نور خورشید یکی از اشتباهات بزرگی است که می‌توانید انجام دهید. مخصوصا در تابستان و هوای گرم، به راحتی با این کار چندین درجه دستگاه خود را گرم خواهید کرد و در نهایت حتی ممکن است باعث خرابی آن شوید. پیشنهاد می‌کنیم، حتی مانیتور خود را نیز جایی نگذارید که نور مستقیم خورشید به آن بخورد.

نکته‌ی مهم این است که حتی در مورد دیگر لوازم الکترونیک خود، مثل گوشی موبایل هم باید در تابستان بیشتر مراقبت کنید و آن‌ها را در گرمای شدید زیر نور خورشید روشن نکنید. هر چند دستگاه‌های جدید دارای سنسورهایی هستند که مواقع گرم شدن، خود به خود خاموش می‌شوند، اما گرما و نور مستقیم خورشید، می‌تواند باعث خرابی دستگاه‌های دیجیتال شود.

رصد کردن دمای قطعات

وقتی بدانید که دمای قطعات شما چقدر است، بهتر می‌توانید، وضعیت سلامت کامپیوتر و لپتاپ خود را مدیریت کنید. به همین دلیل است که در هر حالی، بهتر است برنامه‌ای برای رصد دمای قطعات نصب کنید. مثلا برنامه‌ی رایگانی مثل Core Temp به راحتی نیازهای شما را برطرف کرده و با توجه به این که بسیار کم حجم است و تقریبا از منابع دستگاه استفاده نمی‌کند، ابزاری عالی برای رصد آنی دمای پردازنده به حساب می‌آید.

دیگر نکاتی که با رعایت آن‌ها، دمای دستگاه خود را پایین نگه خواهید داشت

جدا از این مسائل کلی، یک سری نکات جزیی هستند که خیلی در خنک نگه داشتن دستگاه شما موثرند. بعضی از مهم‌ترین آن‌ها را در پایان این نوشته، لیست وار برایتان ذکر می‌کنیم:

  • به روز نگه داشتن برنامه‌ها: بعضی از برنامه‌هایی که به روز نمی‌کنید، ممکن است به خاطر عملکرد بد و مشکلاتشان، بیش از حد معمول از منابع دستگاه استفاده کرده و باعث گرم‌تر شدن آن شوند
  • برنامه‌های مشکل دار: حتما مروری بر عملکرد برنامه‌ها داشته باشید. بعضی از برنامه‌ها که به درستی کار نمی‌کنند، به صورت غیر معمول منابع دستگاه را درگیر می‌کنند
  • باز بودن برگه‌های متعدد در مرورگر: باز بودن برگه‌های متعدد، در نهایت باعث می‌شود که رم و پردازنده دستگاه درگیر بوده و در بعضی موارد، کارت گرافیک نیز بیش از حد کار کند و همه‌ی این‌ها باعث گرم‌شدن دستگاه می‌شود
  • خرابی فن‌ها: اگر دیدید دستگاه‌ شما به هر دلیل، بیش از حد گرم است، ممکن است این مشکل به خاطر خرابی فن‌ها رخ داده باشد و این تنها به فن پردازنده و کیس مربوط نیست و ممکن است، فن کارت گرافیک نیز دچار مشکل شود

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *