بلندر را می‌توان، محبوب‌ترین برنامه‌ی طراحی سه بعدی به حساب آورد که کاربران زیادی در دنیا دارد. دلیل اصلی محبوبیت بالای بلندر رایگان بودن آن است که باعث می‌شود، با توجه به بعضی مشکلات و محدودیت‌هایش، باز هم اکثر کاربران به سراغ یادگیری این ابزار ارزشمند بروند. ما هم به شما پیشنهاد می‌کنیم، اگر قصد ورود به دنیای طراحی و انیمیشن سه بعدی را دارید، حتما از بلندر شروع کنید.

چرا باید بلندر یاد بگیرید

7 دلیل برای این که باید بلندر یاد بگیرید

شاید نسخه‌های پیشین بلندر مشکلات زیادی داشتند، اما حالا در سال 2024 بلندر محصولی عالی و تمام و کمال است که به راحتی می‌تواند با محصولات گران قیمتی همچون Cinema 4D رقابت کند. بلندر دارای یک سیستم اختصاصی، موتور رندر رایگان اختصاصی و افزونه‌های متعدد بوده که هم برای طراحی، هم برای ساخت انیمیشن و هم برای انجام افکت‌های تصویری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اگر بخواهیم 7 دلیل اصلی برای یادگیری بلندر را به شما بگوییم، نکات زیر از مهم‌ترین‌ها به شمار می‌آیند:

  1. یکی از آسان‌ترین برنامه‌های طراحی سه بعدی برای یادگیری

با توجه به رایگان بودن بلندر، افراد بسیار زیادی در این زمینه فعالیت داشته و به همین دلیل، آموزش‌های متعددی برای بلندر ساخته شده است. همچنین در نسخه چهار این برنامه، بسیاری از منوها و ابزارها، ظاهری تازه پیدا کرده‌اند و طراحی کلی برنامه به برنامه‌هایی مثل Cinema 4D که همیشه به رابط کاربری آسانشان معروف هستند، نزدیک شده است.

با استفاده از بلندر شما می‌توانید کارهای متنوعی بسازید و این یکی از مزیت‌های آن است.

  1. منابع متعدد و جامعه کاربری گسترده

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که به خاطرش، یادگیری بلندر را پیشنهاد می‌کنیم، جامعه کاربری گسترده‌ی این برنامه است. این مسئله نه تنها باعث وجود منابع متعدد برای یادگیری می‌شود، بلکه از نظر افزونه‌ها و همچنین منابع مختلف که کار با بلندر را آسان‌تر می‌کنند نیز این برنامه در راس دیگر برنامه‌های طراحی سه بعدی قرار می‌گیرد.

در حال حاضر، افزونه‌های رایگان و پولی بسیار زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله طراحی، مدل سازی، انیمیشن، ریگ و … برای بلندر ارائه شده که خیلی از آن‌ها در یک فروشگاه اختصاصی برای بلندر قرار گرفته‌اند.

  1. ساده و سریع

یکی از دلایلی که خیلی از کاربران بلندر را به دیگر برنامه‌های سه بعدی ترجیح می‌دهند، سریع بودن آن است که باعث می‌شود از زمان ایده پردازی و خروجی، زمان کمی را صرف کنید.

البته که بلندر نیز می‌تواند برای طراحی‌های واقع گرایانه به کار گرفته شود اما برای انمیشین‌های ساده، بلندر کار را خیلی سریع انجام داده و همچنین وجود موتور رندر داخلی، کار را برای کاربران راحت‌تر می‌کند.

  1. برنامه‌ای تماما رایگان

بلندر تماما رایگان است و اساسا به صورت کد باز ارائه شده. حتی برای استفاده از آن، نیاز به ساخت اکانت ندارید. کافی‌ست این موضوع را با دیگر برنامه‌های سه بعدی مقایسه کنید که در سال حداقل هزار دلار روی دستتان خرج خواهند گذاشت. ورای این‌ها، تمامی این برنامه‌ها دارای هزینه‌ای اضافی جهت نصب موتور رندر نیز هستند.

البته شما می‌توانید، مورتورهای رندر دیگر را نیز برای بلندر خریداری کنید، اما موتور رندر داخلی بلندر نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. همچنین خیلی از افزونه‌های موجود برای بلندر رایگان هستند اما همان طور که قبلا گفتیم، افزونه‌های پولی برای راحت‌تر کردن خیلی از کارها نیز ارائه شده‌اند.

  1. رندر همزمان

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب بلند، رندر همزمان است که به شما این امکان را می‌دهد تا نورپردازی محیطی خود را به صورت آنی تماشا کنید.

چنین امکانی تنها در چند برنامه‌ی بسیار معروف و گران قیمت طراحی سه بعدی وجود دارد.

  1. کاربری متنوع

بسیاری از ویژگی‌هایی که در برنامه‌های خاص طراحی سه بعدی مشاهده می‌کنید، در بلندر به صورت یک جا موجود است. برای مثال، شما ابزارهایی برای پیکر تراشی دارید، مثل چیزی که در ZBrush مشاهده می‌کنید. می‌توانید نقشه UV را به راحتی ویرایش کنید یا یک نقشه جدید بسازید.

ابزارهایی برای ترک سه بعدی دارید، می‌توانید برای بازی‌های کامپیوتری چیزهای مختلف بسازید، امکاناتی برای پرینت سه بعدی در آن وجود وارد و در نهایت، ابزارهای متعدد و کاربردی زیادی در بلندر موجود است که آن را برای انواع استفاده‌ها به گزینه‌ای عالی بدل می‌کند.

  1. امکانات عالی برای انیمیشن و جلوه‌های ویژه

در نهایت، فراموش نکنید که بلندر ابزارهای اختصاصی برای جلوه‌های ویژه در خود داشته و همچنین می‌توان از آن در کنار برنامه‌های دیگر نیز استفاده کرد.

همچنین تایم لاین و ویژگی‌های بلندر برای ساخت انیمیشن در استایل‌های مختلف از جمله سه بعدی واقع گرایانه، سه بعدی کارتونی و … نیز مناسب است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *