اگر پردازنده اینتل شما که متعلق به نسل 13 یا 14 است، کرش می‌کند، باید بدانید که تنها نیستید و این مشکل برای خیلی از کاربران در سراسر جهان پیش آمده. این مشکل در پردازنده‌های مدل Raptor Lake وجود دارد و باعث شده تا خیلی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از شرکت اینتل برای بروز چنین مشکلی انتقاد کنند. خوشبختانه اینتل با پیدا کردن دلیل این مشکل، توانسته راه حلی برای آن ارائه کند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

حل مشکل کرش کردن پردازنده‌های اینتل

چرا پردازنده‌های اینتل کرش می‌کنند؟

خیلی وارد مسائل فنی نمی‌شویم و اگر بخواهیم خیلی کوتاه به این مسئله اشاره کنیم، باید بگوییم که تنها برخی از پردازنده‌های گران قیمت اینتل همچون  i9-13900K و 14900K در زمان استفاده، به صورت مدام کرش می‌کنند و بازه‌ی زمانی بین این کرش‌ها نیز متفاوت است و نمی‌توان یک ساختار ثابت برای آن ترسیم کرد. در این که پردازنده‌های ذکر شده جزو بهترین و قدرتمندترین پردازنده‌های موجود در بازار به حساب می‌آیند، شکی نیست اما چنین مشکلی می‌تواند، کاربران را نسبت به اینتل بی‌اعتماد کند.

در ابتدا این مشکل در فوریه 2024 مشاهده شد و تنها دو مدل پردازنده ذکر شده دچار این مشکل بودند. دلیل آن نیز به نظر فریمور (Firmware) داخلی پردازنده‌ها و تنظیمات مربوط به ساعت بوده است. اما این مشکل ادامه پیدا کرد و زمانی به آن بیشتر پرداخته شد که موسس شرکت Alderon Games در یک پست وبلاگ به اینتل حمله کرد و آن‌ها را به فروش پردازنده‌های خراب متهم کرد! به نظر می‌رسد مشکل پیش آمده مختص به یک حوضه خاص نبوده و کاربران مختلف با کاربری متفاوت درگیر آن بوده‌اند.

بعد از این ماجرا، پست‌های متعدد در ردیت و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و مشخص شد که کرش کردن‌های پردازنده‌های نسل 13 و 14 اینتل بسیار گسترده‌تر از چیزی بود که صاحبان اینتل فکرش را می‌کردند. همین حالا هم در ساب ردیت‌های مختلف همچون r/Intel می‌توانید، پست‌های گفته شده را ببینید.

در ادامه Level1Techs‌ یوتیوبر معروف، با بررسی عمیق‌تر پردازنده‌های i9-13900K و i9-14900K و آزمایش آن‌ها در زمان انجام بازی‌های مختلف، متوجه شد که موارد به وجود آمدن مشکل مورد نظر بسیار بالاست. پس شکی در آن نبود که مشکل این پردازنده‌ها نیاز به حل دارد، وگرنه پردازنده‌های گفته شده دچار مشکل اساسی می‌شدند.

حل مشکل کرش کردن‌ پردازنده‌های اینتل

با تمام این اتفاقات، هنوز اینتل دلیلی برای بروز مشکل در پردازنده‌های نسل 13 و 14 خود اعلام نکرده اما یک منبع ناشناس، مقاله‌ای منتشر کرده و گفته که احتمالا مشکل پردازنده‌ها به قابلیت eTVB (Enhanced Thermal Velocity Boost) بر می‌گردد. تکنولوژی که مختص پردازنده‌های Raptor Lake تعبیه شده به صورت خوردکار، می‌تواند پردازنده را اورکلاک کند. بر طبق این سند، مشکل گفته شده در کدهای میکرو الگوریتم‌های eTVB بوده و این مشکل با به روز رسانی بایوس قابل حل است.

نسل جدید رم DDR5 سریع‌تر و گران‌تر

کاربران هم بعد از به روز رسانی بایوس، مشکلشان رفع شده است. پس کافی‌ست شما هم بایوس دستگاه خود را به روز رسانی کنید تا مشکلات رفع شود.

نحوه به روزرسانی بایوس

بایوس (BIOS) وظیفه‌ی انجام بعضی از عملکردهای ابتدایی سخت افزار را به عهده دارد. عملکردهایی مثل بوت سخت‌افزارهای مختلف، تنظیمات مربوط به اورکلا، بررسی سلامت سخت‌افزار و شرایط  کار کردن آن‌ها، نرم‌افزار مربوط به تنظیمات پردازنده و چیزهایی مثل آن که برای رفع مشکل گفته شده، باید آن را به روز رسانی کرد.

برای به روزرسانی بایوس، ابتدا باید آخرین نسخه از بایوس منطبق با دستگاه خود را پیدا کنید. برای این کار باید مدل مادربرد خود را جستجو کرده و سپس بایوس مورد نظر را از سایت رسمی شرکت دانلود کنید. مطمئن شوید، نسخه‌ای که دانلود می‌کنید برای ماه‌های اخیر باشد که مشکل گفته شده در آن رفع شده است. فایل بایوس با پسوند EXE بوده و اگر فایلی که دانلود کرده‌اید، به صورت فشرده بوده، باید فایل مورد نظر را از آن استخراج کنید.

فایل را درون یک فلش مموری ریخته و سپس دستگاه را ریست کنید و به بایوس مادربرد بروید. این کار عموما با زدن کلید Delete در زمان بوت انجام می‌شود. سپس باید تنظیمات مربوط به M-Flash را پیدا کرده و Update Bios را بزنید.

در ادامه Select one file to update BIOS and ME را زده و مسیر فایل خود در فلش مموری را بدهید.

باقی کارها به صورت خودکار انجام شده و بایوس نصب می‌شود. البته پیشنهاد می‌کنیم، اگر با کلیات تنظیمات بایوس آشنایی ندارید، به این تنظیمات دست نزده و دستگاه خود را پیش یک تعمیرکار مجرب ببرید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *