تمام کسانی که به صورت مستمر به انجام بازی‌های کامپیوتری می‌پردازند، رویای ساخت بازی خود را داشته‌اند. متاسفانه این کار نیاز به سال‌ها تلاش و یادگیری و البته مبلغ زیادی پول دارد. با این حال، سایت‌هایی هستند که به شما این امکان را داده تا در عرض یک یا دو ساعت، یک بازی ساده بسازید.

استفاده از این سایت‌ها و ساخت بازی‌های مختلف، خود یک تفریح جذاب است. ما هم سعی کرده‌ایم تا به جای معرفی سرویس‌های مشابه، گزینه‌های متنوعی را در این نوشته قید کنیم که هر کدام روشی جالب برای طراحی بازی پیش پایتان خواهند گذاشت.

با این سایت‌ها بازی‌های کوچک خود را بسازید

Bitsy

اگر طرفدار بازی‌های اکتشافی قدیمی مثل اولین عناوین سری محبوب Legend of Zelda هستید، بهتر است یک بار هم شده، ساخت بازی با Bitsy را امتحان کنید. این موتور بازی سازی جمع و جور و تحت وب، به شما این امکان را می‌دهد تا یک بازی اکتشافی با گرافیک پیکسلی بسازید که در آن، کاراکتر شما می‌تواند در نقشه حرکت کند، آیتم‌های مختلف را بردارد و همچنین دیالوگ بگوید و برای این کار نیاز به حتی نوشتن یک خط کد هم ندارید!

Bitsy

برای استفاده از Bitsy نیاز به نصب هیچ چیز نخواهید داشت و در نهایت بازی خود را با فرمت HTML ذخیره کرده و می‌توانید با دیگران به اشتراک بگذارید. بازی‌های جالبی تا الان با Bitsy ساخته شده است که بازی‌های Haraiva معروف‌ترین آن‌ها هستند و داستانی کوتاه را در قالب بازی‌هایی که با این موتور ساخته شده‌اند، روایت می‌کنند. اگر Bitsy خیلی ساده به نظر می‌آید، می‌توانید به سراغ مودهای این موتور مثل Bitsy HD بروید که تراکم پیکسلی بیشتری داشته و زیباتر است.

Twine

زمانی بازی‌های مبتنی بر نوشته محبوبیت زیادی داشتند، حالا تنها یک سری طرفدارهای پروپاقرص هستند که به سراغ این عناوین می‌روند. Twine نیز ابزاری کارآمد و ساده برای ساخت چنین بازی‌هایی است که هم می‌توانید آن را به صورت تحت وب اجرا کنید اما نسخه نصبی را به رایگان دانلود و اجرا نمایید.

Twine

ساخت بازی Twine خیلی ساده است، در واقع شما هر کدام از تصمیمات را به صورت درختی در نقشه بازی در Twine پیاده می‌کنید. برای مثال، اگر درب قرمز را باز کنید، با یک چیز مواجه خواهید شد و اگر در سبز را باز کنید با چیز دیگر و به همین صورت، هر تصمیم کاربر، به اتفاق متفاوتی منجر می‌شود. ساختار این نوع بازی‌ها را در نقشه بالا مشاهده می‌کنید. آموزش‌های زیادی درباره بازی Twine وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا صدا یا حتی المان‌های گرافیکی به بازی اضافه کنید. Twine حتی می‌تواند، ابزاری مناسب برای ساخت پیش نمایش بازی باشد تا ابتدا ساختار بازی خود را در آن بسازید و سپس نسخه اصلی را بر روی موتورهای بازی‌سازی مثل Godot پیاده سازی کنید.

PuzzleScript

احتمالا با این نوع بازی‌های پازلی آشنایی دارید که در آن، باید جعبه‌ها را در جهت‌های درست حرکت دهید تا پازل آن مرحله را حل کنید. PuzzleScript دقیقا برای ساخت چنین بازی‌هایی طراحی شده و کاملا تحت وب اجرا می‌شود. بر خلاف دو گزینه‌ی قبلی، PuzzleScript بیشتر بر اساس کد نویسی است اما آن‌قدرها که فکر می‌کنید، پیچیده نبوده و آموزش‌های متنوعی نیز برای کار کردن با آن وجود دارد.

PuzzleScript

همچنین برای ساخت بازی با PuzzleScript نیاز به یک سری کدهای خاص و محدود دارید و نیاز نیست یک زبان برنامه نویسی کامل یاد بگیرید!

Construct

اگر بازی‌های تحت وب زیاد انجام می‌دهید، احتمالا بدون این که بدانید، حداقل چند عنوان که با Construct ساخته‌ شده‌اند را بازی کرده‌اید. این ابزار تحت وب، برای ساخت بازی‌های ساده که روی مرورگر اجرا می‌شوند، ساخته شده و برای ساخت این بازی‌ها، نیاز به کد نویسی ندارید. تنها کافی‌ست که طراحی پس زمینه و بخش‌های مختلف را انجام دهید و تنظیمات مختلف را انجام دهید.

Construct

مکانیزم‌های آشنای بازی‌های پلت‌فرم مثل سوپر ماریو در تنظیمات بازی وجود داشته و می‌توانید از آن‌ها در بازی‌های خود استفاده کنید. این را هم در نظر بگیرید که ساخت بازی ‌با Construct آن‌قدرها هم ساده نیست. در واقع شما می‌توانید، بازی‌های خیلی ساده را در همان یک ساعت اول بسازید اما برای ساخت بازی‌های پیچیده‌تر باید زمان صرف کنید. در واقع دایره‌ی بازی‌هایی که امکان ساخت آن با Construct -مخصوصا نسخه سوم این موتور بازی سازی- را دارید، بسیار گسترده‌ است و حتی امکان انتشار آن‌ها بر روی پلت‌فرم‌های موبایلی و استیم را خواهید داشت.

Scratch

انتخاب آخر ما گزینه‌ای نامتعارف است. Scratch برای بچه‌ها درست شده تا بتوانند، کد نویسی را یاد بگیرند. اما همین باعث می‌شود، آن‌هایی که تا الان سراغ یادگیری نرفته‌اند و خیلی هم زمان ندارند، با Scratch راحت‌تر کد نویسی یاد بگیرند. بر همین اساس، اگر کمی کد نویسی یاد بگیرید، به مرور می‌توانید، پروژه‌های مختلف بازی سازی بنویسید.

Scratch

در واقع برای این موضوع، پروژه‌های تعریف شده بازی‌های ساده هم در Scratch وجود دارد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *