وقتی در همایش‌های بزرگ، کمپانی‌های ماشین سازی معروف همچون فورد، تویوتا یا … به معرفی ماشین‌های جدید از جمله ماشین‌های الکتریکی مشغول بودند، هیوندای با خبر عرضه ماشین پرنده‌ی خود، همه‌ی نگاه‌ها را به خود جلب کرد. سوپرنال (Supernal) تنها یک ایده نیست، یک محصول نهایی است که رویای ما به برای استفاده از ماشین‌های پرنده را به واقعیت بدل می‌کند.

سوپرنال، ماشین پرنده‌ی هیوندای

ماشین‌های پرنده ایده‌ای بودند که چند سالی می‌شود، شرکت‌های مختلف در حال کار بر روی آن‌ها هستند. حتی دبی هم توانسته با همکاری یک استارت آپ، با آماده سازی چندین مدل از این ماشین‌ها، تاکسی‌های پرنده را در این شهر ساحلی به راه بندازد.

اما هنوز هیچ شرکتی نتوانسته به تولید انبوه این ماشین‌های الکتریکی پرنده دست بزند و سوپرنال، اولین موردی خواهد بود که برای فروش عمده در دسترس قرار می‌گیرد. در این ماشین یک خلبان و 4 مسافر قرار خواهند گرفت و طراحی آن به صورتی بوده که نه تنها از امنیت بالایی برخوردار بوده، بلکه از نظر مصرف انرژی نیز بهینه باشد. در نهایت قیمت آن نیز به گونه‌ای در نظر گرفته شده که خیلی با قیمت ماشین‌های الکتریک بیشتر نباشد و به قول معروف، “قابل خرید” باشد.

هیوندای اولین بار در سال 2020 و در همایش CES از طرح خود با عنوان S-A1 رونمایی کرد که در نهایت با نام سوپرنال به تکامل رسید. اگر خیلی سوپرنال را جدی نگرفته‌اید، باید بگوییم که این ماشین در ارتباع 400-500 متری از سطح زمین، به سرعت بیش از 190 کیلومتر در ساعت می‌رسد! البته در هر بار شارژ با ظرفیت تکمیل، می‌توان تا 60 کیلومتر با این ماشین طی کرد که برای مسیرهای شهری کاملا مناسب خواهد بود.

سوپرنال کاملا به صورت عمودی از جا بلند شده و برای فرود نیز دوباره به صورت عمودی، می‌توانید در هر جای مسطحی بنشید. به این ترتیب به هیچ امکانات ویژه‌ای برای پرواز همچون باند فرودگاه احتیاج ندارد. بر خلاف ماشین‌های نسبتا سبک پرنده در دبی که دو نفر ظرفیت داشته و به صورت اتوماتیک پرواز می‌کنند، سوپرنال قابلیت هدایت دستی توسط خلبان را هم دارد و البته امکاناتی برای هدایت خودکار نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

هنوز نکات جالب در مورد سوپرنال تمام نشده! این ماشین پرنده در بالاترین سرعت و بیشترین کارکرد موتور، صدایی به اندازه 45 دسیبل دارد که خیلی از صدای ماشین لباسشویی بیشتر نخواهد بود! به این ترتیب شما با یک ماشین پرنده‌ی بسیار سریع مواجه هستید که بدون ایجاد آلودیگ محیط زیستی و آلودگی صوتی، شما را تنها در چند دقیقه می‌تواند از یک نقطه شهر به نقطه‌ای دیگر ببرد!

جالب است بدانید که دانکر وولک (Donckerwolke) مدیر اجرایی و رییس بخش طراحی هیوندای، اذعان داشته که طراحی این ماشین پرنده را با الهام از زنبورها انجام داد هاست. با توجه به ظرفیت محدود باتری‌ها، تلاش زیادی شده که از نظر عملکرد و مقاومت در برابر باد، سوپرنال تا بالاترین حد ممکن کارآمد و بهینه باشد تا بتواند با هر بار شارژ، مسافت بیشتری را طی کند.

در پشت صندلی‌های مسافران، 8 باتری در نظر گرفته شده که کاملا جدا از هم کار می‌کنند. این به خاطر امنیت بالای ماشین پرنده است که در صورت مشکل در یک باتری، دیگر باتری‌ها بتوانند به صورت مستقل، برق مورد نیاز سوپرنال را تامین کنند. سوپرنال عملا به تمامی باتری‌ها برای حرکت احتیاج ندارد و در صورت بروز مشکل درهر یک از باتری‌ها، می‌توانند برق مورد نیاز برای پرواز یا فرود اضطراری را تامین کنند. در کل از نظر امنیت، سوپرنال به بهترین شکل ممکن مجهز شده و پیش بینی می‌شود، یکی از بالاترین درجه‌های امنیت پرواز را برای تولید انبوه به دست بیاورد.

البته هنوز اطلاعات دقیقی در مورد ظرفیت باتری‌ها، مدت زمان مورد نیاز برای شارژ و چیزهایی از این قبیل در دسترس نیست اما قرار است که شارژ آن همچون ماشین‌های برقی، به مدت زمان زیادی احتیاج نداشته باشد.

سوپرنال چه زمانی عرضه می‌شود؟

مسئولان هیوندای گفته‌اند که می‌توانند، خیلی زودتر از موعود ماشین پرنده خود را به بازار عرضه کنند اما از همان ابتدا، قرار بوده که سوپرنال محصولی کامل برای زمانی مناسب باشد و از نظر آن‌ها، بازار ماشین‌های پرنده در سال 2028 مناسب ارائه سوپرنال خواهد بود. به نظر می‌رسد، در ابتدای کار، بسیاری از این ماشین‌ها به شرکت‌های تاکسی هوایی فروخته شوند یا برای کارهای خاص مورد استفاده قرار بگیرند. هنوز قوانین کاملی برای خرید و رفت و آمد با چنین ماشین‌هایی در شهرهای بزرگ در نظر گرفته نشده و هنوز معلوم نیست در آینده، این مورد به چه صورت مدیریت خواهد شد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *