وقتی حرف از ادیت ویدیو روی موبایل به میان بیاید، انتخاب اغلب افراد، کپ‌کات است. برنامه‌ای که با داشتن نسخه رایگان پر قدرت، خیلی از نیازهای کاربران را برآورده می‌کند. اما تفاوت کپ‌کات رایگان و پولی چیست و آیا ارزشش را دارد که در ازای امکانات بیشتر، مبلغی را برای خرید آن پرداخت نمایید.

امکانات رایگان کپ‌کات

کپ‌کات (CapCut) رایگان امکانات و ویژگی‌های بسیار زیادی را دارد. شما نه تنها از این نسخه می‌توانید روی موبایل استفاده کنید، بلکه امکان استفاده از نسخه رایگان روی دسکتاپ نیز وجود دارد. یکی از مهم‌ترین ضعف‌های نسخه رایگان، کیفیت پیش نمایش است که روی 720p محدود شده اما در زمان گرفتن خروجی، کیفیت را تا 4K نیز می‌توانید، تغییر دهید.

همچنین، وقتی از نسخه رایگان کپ‌کات استفاده می‌کنید، در پایان ویدیو، لوگو کپ‌کات را مشاهده خواهید کرد. این لوگو به صورت خودکار حک می‌شود اما حتی این امکان را هم دارید که آن را در آخر ویدیو ببرید. با توجه به این که امکان ویرایش ویدیوهای 15 دقیقه به صورت حرفه‌ای در کپ‌کات گنجانده شده، تقریبا برای خیلی از افراد، خرید نسخه پولی آن توجیه اقتصادی ندارد. در واقع اگر برای ویدیوهای تیک تاکی یا اینستاگرامی یا تا حد زیادی ادیت ویدیوهای یوتیوبی از آن استفاده می‌کنید، کپ کات رایگان کاملا نیازهای شما را برآورده خواهدکرد.

البته کپ‌کات برای ویدیوهای تیک تاکی یا اینستاگرامی یک سری ویژگی‌های منحصر به خود را هم دارد. از جمله افکت‌های تصویری، قالب‌های آماده، موزیک‌های اختصاصی رایگان برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی و … .

برای مثال، شما تعداد بسیار زیادی قالب یا همان تمپلیت رایگان با فیلترهای مختلف در کتابخانه کپ‌کات پیدا می‌کنید که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، ویدیوهای جذاب ساخته و به صورت مستقیم از داخل کپ‌کات آن‌ها را به اشتراک بگذارید. برنامه خود را همیشه به روز نگه دارید تا قالب‌های ترند همیشه در دسترس شما باشند. تمامی موسیقی‌های به کار رفته در کپ‌کات همگی رایگان هستند و مشکل کپی رایت هم ندارند.

امکان برنامه‌ریزی برای انتشار مستقیم از کپ‌کات به تیک تاک وجود دارد، همچنین می‌توانید، کار خود را ذخیره کرده و سپس دوباره روی آن کار کنید و در زمان مشخص آن‌ها را منتشر نمایید. البته قالب‌های آماده تیک تاکی، مشکلی برای انتشار روی اینستاگرام و یوتیوب هم ندارند و می‌توان از آن‌ها در دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده کرد.

امکانات پولی کپ‌کات

کپ‌کات پرو تمامی ویژگی‌های گفته شده در نسخه رایگان را داشته و البته دارای یک سری قالب‌های دیگر، فیلترهای متنوع‌تر، ترنزیشن‌های بسیار بیشتر، آهنگ‌های متنوع‌تر و یک سری ابزار اختصاصی است. در واقع وقتی از کپ‌کات پولی استفاده می‌کنید، قالب‌ها و آهنگ‌های ترند بیشتری برای ادیت ویدیو خواهید داشت و البته ابزار حرفه‌ای‌تری نیز در اختیارتان گذاشته می‌شود.

به نسبت دیگر برنامه‌های ویرایش ویدیو حرفه‌ای، کیپ کات خیلی گران هم نیست و اگر به صورت یکساله آن‌ را خریداری کنید، باید مبلغی حدود 75 دلار پرداخت نمایید که با مقایسه با برنامه‌هایی مثل ادوبی پریمیر پرو، بسیار ارزان‌تر است. این را هم در نظر بگیرید که یادگیری کپ‌کات با توجه به این که برای کاربران مبتدی درست شده نیز خیلی ساده‌تر خواهد بود.

در مورد ابزارهای حرفه‌ای کپ‌کات برای مثال می‌توان به اضافه کردن خودکار زیرنویس اشاره کرد. در نسخه رایگان شما باید نوشته را به صورت دستی زیر ویدیو اضافه کنید در صورتی که در نسخه پولی، به صورت خودکار زیرنویس بر اساس صدا درج شده و حتی امکان تغییر آن نیز وجود دارد.

در مورد کیفیت ویدیوی خروجی نیز تفاوتی بین نسخه رایگان و حرفه‌ای وجود ندارد اما در نسخه پولی، امکان خروجی گرفتن به صورت گیف با کیفیت بالا را دارید. از دیگر تفاوت‌های مهم بین نسخه رایگان و پولی کپ‌کات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 100 گیگ فضای ذخیره سازی به جای 1 گیگ
  • تصحیح رنگ حرفه‌ای
  • بزرگ‌کردن تصویر بدون افت کیفیت
  • کپی کردن استایل رنگی ویدیویی دیگر روی ویدیو فعلی
  • بازسازی ویدیوهای قدیمی
  • ویژگی‌های هوش مصنوعی برای تولید ویدیو
  • فونت‌های پولی در کنار تمامی فونت‌هایی که در نسخه رایگان وجود دارند

آیا خرید نسخه پولی کپ‌کات ارزشش را دارد؟

در نهایت می‌رسیم به این سوال که آیا نیاز است که نسخه پولی را خریداری کنیم یا نه ؟ اگر کاربر عادی هستید و برای شبکه‌های اجتماعی کار تولید محتوا انجام میدهید، بدون شک نیازی به خرید نسخه پولی نخواهید داشت. از معدود ویژگی‌هایی که ممکن است باعث شود، بخواهید سالانه چنین هزینه‌ای کنید، تعداد بسیار بیشتر قالب‌ها، موسیقی‌ها، ترنسیشن‌ها و امکاناتی است که برای تولید ویدیوهای تیک تاکی و اینستاگرامی در اختیارتان قرار داده می‌شود.

برای کاربران حرفه‌ای‌تر اما امکانات مربوط به هوش مصنوعی و بعضی از قابلیت‌هایی که برای تصحیح رنگی در اختیارشان گذاشته می‌شود، اهمیت ویژه‌ای دارد. نکته دیگر این که، با وجود تمامی قابلیت‌های معرکه کپ‌کات، در نهایت این ابزار جای برنامه‌هایی مثل پریمیر را برای ادیتورهای حرفه‌ای نخواهد گرفت. قابلیت‌هایی که پریمیر یا برنامه‌های شبیه آن ارائه می‌کنند، با وارد شدن به جزیی‌ترین تنظیمات رنگی و امکان انجام تغییرات به صورت دستی، نتیجه‌ای کاملا متفاوت از کپ‌کات را در پی خواهد داشت.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *