استایل‌ها در مایکروسافت ورد (Microsoft Word) اهمیت زیادی دارند و باعث صرفه‌ جویی در زمان شده و همچنین از عادت‌های بد در تهیه سندهای مختلف، جلوگیری می‌کنند. برای درک بهتر و آشنایی با جزییات کامل استایل‌ها، در ادامه‌ی این نوشته همراه ما باشید.

تمام چیزهایی که درباره استایل‌ها در ورد باید بدانید

 استایل‌ ورد چیست ؟

استایل‌ها تنظیمات ظاهری از پیش تعیین شده‌ای هستند که اندازه، رنگ، فونت، محل قرار گیری و … نوشته را تغییر می‌دهند.  البته استفاده از استایل‌ها برای تغییر ظاهر نوشته‌ها، مزیت‌هایی هم دارد که در زیر بعضی از آن‌ها را ذکر خواهیم کرد:

  • صرفه جویی در زمان: به جای این که به صورت دستی، مشخصه‌های تیترها، پاراگراف‌ها و بخش‌های مختلف را تنظیم کنید، هر کدام را به صورت یک استایل در آورده و تنها با یک کلیک، آن را بر روی متن مورد نظر اعمال می‌کنید.
  • کمک به ساختار یک پارچه: استفاده از استایل‌ها به دو دلیل باعث ایجاد ساختاری یک پارچه می‌شود. اول این که با توجه به استفاده از یک استایل و حذف تغییرات دستی، امکان ایجاد اشتباه حذف شده و دوم این که، دیگر برای تغییر ظاهری مثلا تیترها، تنها تغییر استایل کافی‌ست و تمامی بخش‌هایی که از آن استایل استفاده می‌کنند، به صورت خودکار به استایل جدید تغییر حالت می‌دهند.
  • عملکردهای مرتبط با استایل‌ها: از دیگر مزیت‌های استفاده از استایل‌ها، عملکردهایی است که وابسته به استایل‌ها عمل می‌کند. برای مثال، ساخت لیست با استفاده از لیست کردن تیترهای اول به راحتی به وسیله‌ی استایل‌ها ممکن است.

البته مجبور نیستید، از استایل‌های پیش فرض همیشه برای کار استفاده کنید و می‌توانید این استایل‌ها را هر زمان که خواستید، بر اساس نیازهای خود تغییر دهید.

قبل از شروع به کار با استایل‌ها در ورد

اگر چه که می‌توانید، روی بخش اصلی نوشته‌های سند خود، استایل‌ها را مقایسه کنید و سپس از آن در باقی نوشته استفاده نمایید اما شما می‌توانید با استفاده از Draft View، تمامی استایل‌ها را یک جا دیده و آن‌ها را تغییر دهید. برای این کار به برگه View رفته و سپس روی Draft بزنید. در سمت چپ همان طور که در عکس زیر مشخص کرده‌ایم، استایل‌های مختلف وجود دارند که البته می‌توانید، تعداد بیشتری به آن‌ها اضافه کنید.

اگر به هر نحوی، پنل استایل‌ها را نمی‌بینید، به مسیر File و سپس Options رفته و در بخش Advanced گزینه‌ی Style Area Pane Width را به 5 cm تغییر

هر بار که اینتر را بزنید، پاراگراف جدیدی باز می‌شود و می‌توانید، یک استایل جدید روی آن اعمال کنید. همچنین در نظر بگیرید که برای اعمال استایل بر روی پاراگراف، مجبور نیستید، همه‌ی آن نوشته را انتخاب کنید و تنها بودن در پاراگراف و انتخاب یکی از استایل‌ها کفایت می‌کند.

دیدن تمامی استایل‌ها در ورد

در همان برگه Home و در بخش Style Gallery چند مورد از مهم‌ترین استایل‌ها از جمله تیتر اول تا پنجم و پاراگراف نشان داده شده است. اما اگر بخواهید، تمامی استایل‌ها را مشاهده کرده و یکی را انتخاب کنید، می‌توانید روی آیکون مشخص شده با عدد یک در عکس زیر که در زیر پنل اصلی استایل‌ها قرار دارد کلیک کرده و سپس یکی از موارد را انتخاب نمایید. البته میانبر طولانی Ctrl+Alt+Shift+S نیز همین کار را انجام داده و پنل کامل استایل‌ها را باز می‌کند.

البته شما می‌توانید در پنلی که باز می‌شود، روی Options زده و در آن‌جا، مشخص کنید که چه استایل‌هایی در نوار بالا نمایش داده شوند.

البته کلیک راست روی هر کدام از استایل‌ها و زدن روی Add Gallery to Quick Access Toolbar  می‌توانید آن را به نوار استایل‌ها اضافه کرده و یا با زدن روی Remove آن را از این لیست حذف کنید.

تغییر استایل‌ها در ورد

بدون شک نیاز است که استایل‌ها را برای سندهای مختلف تغییر داده و به سلیقه خود نزدیک کنید. این کار به راحتی قابل انجام است. کافی‌ست روی استایل مورد نظر کلیک راست کرده و سپس Modify را انتخاب نمایید.

حالا اسم، فونت و تمامی مشخصه‌های مورد نظر را تغییر دهید. اگر روی Format در پایین صفحه بزنید، می‌توانید بخش‌های مختلف را برای تغییر انتخاب کنید.

این بخش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • Font: در اینجا می‌توانید، اندازه، رنگ، نوع فونت، فاصله‌ی بین حروف و چیزهایی از این دست را تغییر دهید.
  • Paragraph: این گزینه برای مواقعی کارآمد است که شما بخواهید، فاصله‌ی بین خطوط و یا گذاشتن المان‌هایی بین خطوط را اعمال کنید. مسلما این گزینه برای چیزهایی مثل تیتر یک و دو کاربرد ندارد.
  • Tabs: این بخش به تنظیمات پاراگراف لینک شده و فاصله‌ی اولین خط پاراگراف و حاشیه پاراگراف را تعیین می‌کند.
  • Border: شما می‌توانید در این بخش، ورد را مجبور کنید که برای نوشته‌ی شما حاشیه در نظر بگیرد.
  • Language: این گزینه برای مواقعی که از چند زبان در نوشته خود استفاده می‌کنید، عالی است. هر زمان که از این گزینه در استایلی استفاده کنید، ورد به صورت خودکار، زبان مورد نظر را برای چک کردن درستی نوشته اعمال می‌ند.
  • Frame: این‌جا می‌توانید، قابی نامرئی برای نوشته در نظر بگیرید که در این استایل، نوشته‌ها در فضایی کوچک‌تر از باقی بخش‌های نوشته تایپ شوند.
  • Numbering: ایجاد استایل خاص برای شماره گذاری نوشته‌ها.
  • Shortcut Key: اگر دیدید، از یک استایل چندین مرتبه استفاده می‌کنید، می‌توانید یک میانبر برای آن تعیین کنید تا دیگر نیاز به رفتن به پنل استایل‌ها نباشد.
  • Text Effects: این گزینه‌ هم برای کسانی‌ست که می‌خواهند استایلی با رنگ و طرح خاص و افکت‌های مخلتلف بسازند.
  • ساخت فهرست در مایکروسافت ورد

ساخت استایل جدید

اگر به هر دلیل، تمامی استایل‌های موجود در نوشته برایتان کافی نبود، می‌توانید، استایلی جدید برای خود در ورد بسازید. برای این کار، ابتدا در فضای معمول ورد، نوشته‌ای را تایپ و اندازه فونت، رنگ و دیگر مشخصه‌هایی که در زیر به آن‌ها اشاره کردیم را تغییر دهید.

حالا کلیدهای Ctrl+Alt+S را زده، برای استایل خود نامی انتخاب کنید و سپس روی New‌ بزنید.

حالا استایل مورد نظر در پنل استایل‌ها موجود خواهد بود و می‌توانید به بخش Modify آن را رفته و جزییات کاملش را تغییر دهید.

تغییر استایل موجود بر اساس نوشته‌ی سند

همچنین شما می‌توانید از همین متد برای تغییر یک استایل مشخص استفاده کنید. برای مثال، نوشته‌ای در متن دارید که رنگ و فونت آن را از قبل تغییر داده‌اید. وقتی روی نوشته هستید، روی استایل مورد نظر کلیک راست کرده و To Match Selection (نام استایل) Update را بزنید.

از این به بعد آن استایل، به مشخصه‌های نوشته تغییر می‌کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *