با این که از نظر ظاهری، سایت‌های تک صفحه‌ای عموما زیبا و منحصر به فرد هستند، اما به واسطه‌ی بعضی از ضعف‌ها که به ساختار این چنین سایت‌هایی بر می‌گردد، گوگل و دیگر موتورهای جستجو غالبا به راحتی آن‌ها را رصد نمی‌کنند. اما این باور که به کلی این سایت‌ها از نظر موتورهای جستجو نادیده‌ گرفته می‌شوند، صحیح نیست.

بارها ممکن است با این گفته مواجه شوید که ” سایت‌های تک صفحه‌ای توسط گوگل پیدا نمی‌شوند!”  این گفته نه تنها زیاده‌روی به حساب می‌آید، بلکه در مورد موتورهای جستجوی مدرن، اصلا درست نیست. برای مثال سایت whatisrss.com برای کلید واژه‌ی “what is RSS?” در صدر نتایج قرار می‌گیرد. سایت‌های تک صفحه‌ای کمی سخت‌تر مورد توجه موتورهای جستجو قرار می‌گیرند و روش‌های مختلفی برای بهینه کردن آن‌ها برای موتورهای جستجو وجود دارد. برخورد شما با چنین صفحاتی باید متفاوت از سایت‌های بزرگ با صفحات متنوع باشد. نوشته‌ی امروز ما در پرشین تولز، مربوط به نکاتی در مورد سئو صفحات تک صفحه‌ای می‌شود که در نهایت رتبه شما در مقابل موتورهای جستجو را بالا برده و به بهتر دیده شدن سایتتان منجر می‌شود.

نکاتی درباره سئو سایت‌های تک صفحه‌ای

اهمیت بالای لینک

لینک گذاری در تمامی سایت‌ها مهم است اما در سایت‌های تک صفحه‌ای حیاتی به حساب می‌آید. در چنین سایت‌هایی شما از روش‌های معمولی لینک کردن صفحات مختلف به هم نمی‌توانید استفاده کنید، به همین دلیل باید از لینک‌های مختلف برای ایجاد ترافیک و بهتر کردن رنکینگ خود استفاده نمایید.

امتیازی که چنین سایت‌هایی دارند، زمان است. شما هر چقدر که بخواهید، زمان دارید تا روابط خود را گسترش داده و لینک‌های مختلف به مقصد سایت خود را به دست بیاورید.‌ بک لینک‌ها در این مورد بسیار موثر هستند و البته می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی برای این منظور بهره ببرید.

شما به محتوای خوب احتیاج ندارید، باید محتوای معرکه تولید کنید!

اگر سایت شما قرار است تنها یک صفحه باشد، باید آن صفحه را معرکه بسازید و محتوایی ارزشمند با ظاهری بسیار جذاب برای کاربران خود بسازید. یک سری تکنیک‌های جذاب وجود دارد که این روزها همه به کار می‌برند، پس مهم است که در کنار ظاهر، شما محتوایی منحصر به فرد داشته باشید که ارزش وقت گذاشتن دیگر کاربران را داشته باشد.

شما با تولید محتوای منحصر به فرد، می‌توانید ترافیک سنگینی را جذب کنید. بگذارید یک مثال جالب برایتان بزنید. Staggering Beauty تنها یک نودل است که تکان خورده و رنگ‌های جالبی تولید می‌کند. همین ایده‌ی ساده اما جذاب باعث شده تا هزاران لینک به آدرس این سایت داده شود. البته این بدان معنا نیست که شما کاری کنید که به برندتان ربط نداشته باشد، بلکه اهمیت ایده‌ی جذاب و محتوای معرکه را به تصویر می‌کشد.

کلیدواژه‌های اهمیت بیشتری در سایت‌های تک صفحه‌ای دارند

وقتی در حال تدوین محتوا برای سایت‌های تک صفحه‌ای هستید، باید به بهترین شکل از کلیدواژه‌ها بهره ببرید. باید کلیدواژه‌هایی که بهترین نتیجه را برای شما به همراه خواهند داشت را استفاده کنید. فراموش نکنید که شما فضایی محدود برای استفاده از کلیدواژه‌ها دارید. پس باید تصمیمات سخت گرفته و تنها کلیدواژه‌های مهم را مورد استفاده قرار دهید و کلیدواژه‌های کم اهمیت را حذف نمایید.

برای مثال، اگر یک کسب و کار محلی دارید، جدا از اسم بردن از نام کمپانی خود، باید چندین بار اسم محلی که در آن کار می‌کنید را برده و چند کلیدواژه پر اهمیت مناسب با کسب و کار خود را هم استفاده کنید.

سایت‌های تک صفحه‌ای از معدود استثنائات در مورد قانون “تنها یک تیتر یک (H1) در هر صفحه” بوده و می‌توان چندین تیتر یک در آن‌ها به کار برد و این به شما امکان استفاده از کلیدواژه‌های مختلف با تگ در این تیترها را می‌دهد. فراموش نکنید که استفاده از H1 باعث می‌شود تا مطالب زیر تیترها، یک محتوای جداگانه به حساب بیایند. حالا که صحبت از جدا کردن مطالب به میان آمد باید بگوییم که بهتر است

محتوای خود را به چند بخش با انکر لینک ( Anchor Link ) و کلیدواژه‌هایی با تم خاص تقسیم کنید

با این که سایت شما تنها یک صفحه است، اما باید ساختاری تمیز با محتوای مناسب داشته باشد. برای مثال اگر برای کسب و کار خود یک سایت زده‌اید، می‌توانید با دسته‌بندی و جداسازی مطالب مختلف در قالب همان یک صفحه، محتوای خود را به شکلی موثرتر ارائه نمایید.

برای مثال، نگاهی به سایت Little Amps بندازیم. در این سایت، محتوای مختلف در قالب بخش‌های مختلف کار شده‌اند که دارای کلیدواژه‌های با تم آن بخش بوده و دارای انکر لینک‌های مناسب هستند. شما به راحتی می‌توانید با زدن روی لینک‌های مختلف به بخش‌های دیگر رفته یا به اول صفحه برگردید.

بهترین راه برای انجام چنین کاری در یک وبسایت تک صفحه‌ای استفاده از DIVها و انکر لینک‌هاست. به مثال زیر نگاه کنید. ابتدا به هر DIV در هر بخش یک ID بدهید.

<div id =”Our-Work”>

سپس به آن لینک بدهید.

<a href=”# our-work”> Our Work </a>

و وقتی قرار است از سایت دیگری به بخش مورد نظر لینک بدهند، این لینک به شکل زیر خواهد بود:

<a href=”http:// www.trionndesign.com/#our-work “>Our Work</a>

با بهینه سازی DIV ID در جهت سئو بهتر کلیدواژه‌ها، شما می‌توانید، باز خوردی عالی از این روش بگیرید.

همه چیز را با گوگل آنالیتیکس رصد کنید

فراموش نکنید که اگر چه شما یک سایت تک صفحه‌ای را مدیریت می‌کنید، اما نباید از آن غافل شده و برای به نتیجه رسیدنش باید تلاش کنید. یکی از کارهایی که همیشه باید انجام دهید، رصد اطلاعات بازدید کنندگان توسط گوگل آنالیتیکس بوده و توسط این آمارها، بدانید که کجاها باید تغییر مهم را انجام دهید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *