این روزها به واسطه‌ی اینترنت پر سرعت، هر فردی که توانایی آموزش چیزی را دارد، می‌تواند با ساخت دوره‌های آنلاین با کیفیت، دانش خود را عرضه کرده و به درآمد برسد. این دوره‌های آموزشی می‌تواند در هر زمینه‌ای باشد، از آموزش مهارت‌های کامپیوتر گرفته تا آشپزی یا حتی موارد تخصصی‌تر که تنها مخاطبینی خاص دارد.

اما اگر در این زمینه با تجربه نباشید، ممکن است در اول راه اشتباهاتی کنید که در نهایت باعث دلزده شدن شما شده یا این که کلا از ادامه‌ی این مسیر منصرفتان کند، پس بهتر است قبل از هر چیز، از اشتباهاتی که در این نوشته به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، پرهیز کنید.

اشتباهاتی که نباید در زمان ساخت دوره‌های آنلاین مرتکب شوید!
اشتباهاتی که نباید در زمان ساخت دوره‌های آنلاین مرتکب شوید!

7 اشتباه بزرگ در زمان ساخت دوره‌های آنلاین

اشتباه کردن، بخشی از هر کسب و کاری است و نباید از اشتباه کردن ترسید، اما استفاده از تجربه دیگران باعث می‌شود، تا اشتباهات کم‌تری را مرتکب شوید و خیلی زودتر به موفقیت برسید. یک سری اشتباهات رایج در زمینه تولید دوره‌های آنلاین وجود دارد که ما در این نوشته به بعضی از مهم‌ترین آن‌های اشاره کرده‌ایم:

  1. انتشار بدون استفاده از تجربه دیگران

یکی از اولین اصولی که نباید از آن غافل شوید، استفاده از تجربیات دیگران است. این اصل با موضوع منحصر به فرد بودن هیچ منافاتی ندارد. شما می‌توانید، به این منظور از آموزش‌های ویدیویی که در اینترنت منتشر شده استفاده کنید یا از تجربه کسانی که مستقیما می‌شناسید بهره ببرید.

  1. سندرم ایمپاستر

باور آن سخت است اما دست و پنجه نرم کردن با سندرم ایمپاستر یا همان عدم قبول موفقیت، یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که افراد بی‌تجربه در زمان ارائه دوره‌های آموزشی با آن مواجه می‌شوند. شما ممکن است در اولین قدم‌های خود، به توانایی خود در درس دادن یا حتی دانش فنی‌تان شک کنید و این باعث کند شدن پیشرفت شما شود. برای غلبه بر این موضوع چند پیشنهاد داریم:

  • هر از چند گاهی به موفقیت‌هایتان را مرور کنید و نظرات مثبت دیگران در مورد کارتان را جایی ثبت کنید.
  • روی پیشرفت خود تمرکز کنید نه بر روی بی‌نقص بودن. هیچ کاری بی‌نقص نخواهد بود.
  • با خودتان مهربان بوده و ایرادات خود را بزرگ نکنید. فراموش نکنید که هیچ کسی بی‌نقص نیست و همه در طول کار به مشکل بر می‌خورند.

این موضوع نیز صحت دارد که خیلی از افراد، عدم توانایی‌های خود در زمینه مارکتینگ را قبل از شروع به کار، موجب شکست خود می‌دانند. شما کار خود را به درستی انجام دهید و در مورد مارکتینگ، به مرور آموزش‌های مختلف را دنبال کنید یا از دیگران برای این کار کمک بگیرید.

  1. ساخت دوره‌ای که به آن علاقه ندارید

هیچ گاه به سراغ کاری که به آن علاقه ندارید، نروید. عدم علاقه شما به دوره‌ی مورد نظر، باعث می‌شود که شوقی برای آموزش آن نداشته باشید، برای آن درست تلاش نکنید و در نهایت در ارائه آن نیز شکست بخورید. مخاطبین شما نیاز دارند تا اشتیاق درس دادن را در شما ببینند.

  1. صرف زمان زیاد خارج از محدوده‌ی توانایی‌هایتان

شناخت توانایی خود، اهمیت زیادی دارد. پس تمرکز خود را روی کارهایی بگذارید که در آن ماهر هستید و در باقی موارد از دیگران کمک بخواهید. اگر با اصول فیلم‌برداری آشنایی ندارید، حداقل برای شروع کار از کسی کمک بخواهید یا آموزش‌های لازم برای انجام کارهای حداقلی را دنبال کنید. تمرکز عمده‌ی شما باید روی توانایی اصلی و موضوعی باشد که آموزش می‌دهید.

  1. دوره شما باید شامل همه چیز باشد

یکی دیگر از اشتباهات رایج درباره ساخت اولین دوره‌ی آموزشی این است که شما تصور کنید، همه چیز را باید در همان دوره اول آموزش دهید و تمام! در واقع شما باید دوره‌ی خود را به یک محتوای خاص اختصاص داده و داده‌های خود را به کارآموزان خود ارائه کنید و از طولانی کردن بیش از حد دوره دوری کنید. این کار نه تنها باعث می‌شود، پروسه ساخت آن طولانی شود، هزینه‌ی آن را برای شما و کارآموزان بالا برده و درصد شکست را نیز زیاد می‌کند.

فراموش نکنید، وظیفه شما این است که یک دوره‌ی سود ده که اطلاعات مناسبی به کاربران می‌دهد و برایشان مفید است را تولید کنید.

  1. ساخت دوره‌ی کوتاه و بی‌ارزش

طرف مقابل این موضوع نیز مطرح است. اگر بیش از حد کار را ساده بگیرید، محتوایی کوچک و بی‌ارزش تولید کنید، باز هم با شکست مواجه می‌شوید. این کار یک مشکل دیگر را نیز برایتان ایجاد کرده و شما را در مقابل کاربران خود بی اعتبار می‌کند. در نهایت بعد از این هم اگر دوره‌ای تولید کنید، باز هم کسی آن را از شما خریداری نخواهد کرد.

  1. بی‌اعتنایی به مخاطبین

فروش دوره، آخرین مرحله ساخت دوره‌ی آموزشی نیست. بلکه باید برای مخاطبین خود احترام قائل شوید، به سوالاتاشان جواب دهید و در صورت نیاز، دوره‌ی خود را به روز رسانی کنید. بهترین کار این است که حتما یک گروه مخصوص برای خریداران دوره خود زده و برای مدتی، پشتیبانی از دوره داشته باشید.امروزه این کار بین سازنده‌های دوره‌های آموزشی به یک استاندارد بدل شده است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *