پادکست‌ها به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای محتوا در دنیای دیجیتال تبدیل شده‌اند. این فرمت، فرصتی عالی برای اشتراک‌گذاری دانش، تجربیات، داستان‌ها و تجربه‌های شخصی با مخاطبان جهانی را فراهم می‌کند. علاوه بر این، پادکست‌ها به یک منبع درآمد قابل توجه برای بسیاری از تولیدکنندگان محتوا تبدیل شده‌اند و با توجه به فرمت تمام صوتی پادکست‌ها، روند تولید این نوع محتوا، برای خیلی‌ها آسان‌تر نیز محسوب می‌شود.

در مطلب امروز ، بیشتر به مرور جنبه‌ی مالی و درآمدزایی پادکست خواهیم پرداخت تا جزییاتی درباره چگونگی فنی تولید محتوای صوتی، پس اگر قصد شروع به کار و درآمدزایی از طریق تولید پادکست را دارید، همراه ما باشید.

شروع یک پادکست و درآمدزایی از آن

ایده ساخت یک پادکست جدید

ایده‌ی یک پادکست همچون ایده‌ی یک کسب و کار جدید است. اگر بتواتید یک ایده منحصر به فرد داشته باشید و آن را به خوبی اجرا کنید در نهایت، درآمد بسیار خوبی نیز از این طریق خواهید داشت. البته سمت دیگر ماجرا نیز وجود دارد و اگر ایده یا اجرای شما درست نباشد، درآمدزایی از پادکست نیز ممکن نخواهد بود.

در حال حاضر بیش از 2 میلیون پادکست در سرویس‌های محبوب وجود دارند که حدود 44 درصد از آن‌ها بیش از 3 اپیزود نبوده و تولیدکنندگان به تولید محتوا ادامه نداده‌ایند. پس قبل از شروع کار، همیشه برنامه بلند مدت بریزید، چون ثابت قدم بودن، یکی از مهم‌ترین اصولی است که حتما باید رعایت نمایید. به طور کلی دو دسته از پادکست‌ها در زمینه درآمدزایی بهتر عمل می‌کنند. اولین دسته آن‌هایی هستند که به مرور به تعداد زیادی دنبال کننده می‌رسند.

این گونه پادکست‌ها عموما دارای محتوای عمومی، خبری یا طنز هستند. اما دسته دوم، پادکست‌هایی به شمار می‌آیند که که به صورت اختصاصی به موضوعی خاص می‌پردازند. برای مثال، پادکست Chapo Trap House نسبت به خیلی از پادکست‌های دارای دنبال کننده‌ زیاد، درآمد بالاتری داشته، چون موضوعی خاص دارد و تمی کمدی سیاسی دارد. بر همین اساس، تبلیغات منتشر شده برای آن نیز همراستا با محتوای پادکست بوده و از این جهت، درآمد آن بیشتر از کانال‌های عمومی خواهد بود.

پادکست مناسب برای درآمدزایی

باید در نظر داشته باشید که بعضی اصول، همیشه به درآمدزایی بهتر کمک می‌کنند. مخصوصا در اولین قدم‌های پادکست که شما نیاز به دنبال کننده‌ی بیشتری دارید و باید سعی کنید تا بهترین محتوای ممکن را تولید نمایید. بعضی از مهم‌ترین اصول برای درآمدزایی در ابتدای کار موارد زیر به شمار می‌روند:

  • موضوع پادکست خود را به خوبی مشخص کنید: موفق‌ترین پادکست‌ها آن‌هایی هستند که موضوع آن‌ به خوبی مشخص است و از یک شاخه به شاخه‌ی دیگر نمی‌پرند. مثلا اگر یک پادکست جنایی راه می‌اندازید، باید در تیتر، کاورها، عکس‌های تبلیغاتی و باقی موارد نیز به خوبی این تم را مشخص نمایید. همچنین باید تمامی اپیزودهایی که تولید می‌کنید، محتوایی مناسب با موضوعی که انتخاب کرده‌اید داشته باشند. این کار باعث می‌شود تا تبلیغاتی که در آینده می‌گیرید، مناسب محتوای تولید شده‌ی شما باشد.
  • برنامه‌ریزی منظم برای انتشار: بهترین راه برای ارتباط مناسب با مخاطبین، داشتن برنامه انتشار و پایبندی به آن است. همچنین، شما حداقل در ابتدای کار باید یک اپیزود در هفته منتشر کنید و با این کار، مخاطبین خود را در روز مشخص شده، منتظر اپیزود جدید نگه دارید.
  • گسترش مخاطبین: راه‌های مختلفی برای زیاد کردن تعداد دنبال کننده‌ها وجود دارد. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، همکاری با دیگر تولیدکنندگان محتوا و البته تبلیغات که همگی موثر هستند و در کنار هم به شما کمک می‌کنند، مخاطبین خود را افزایش دهید. بدون دنبال کننده‌های زیاد، هیچ وقت درآمدزایی نخواهید داشت.
  • تعامل بیشتر شنونده‌ها: تعداد دانلودها یا دفعات پخش پادکست، تنها چیزی نیست که تبلیغ دهندگان به آن بسنده کنند. میزان تعامل شنونده‌ها نیز اهمیت زیادی در درآمدزایی شما خواهد داشت. نقدهایی که نوشته می‌شود، پست‌هایی که درباره پادکست شما در شبکه‌های اجتماعی بازنشر خواهد شد یا حتی نظرات و تعاملات این چنینی همه در درآمدزایی شما موثرند.
  • راهنمای کامل بهینه سازی محتوای سایت

با این حال شما در اول کار باید تمرکز خود را روی تولید محتوای درجه یک بگذارید و بعد آرام آرام به دنبال درآمدزایی باشید. اما فراهم کردن بستر استاندارد برای درآمدزایی مهم است و نباید از پایه دیوار را کج بنا کنید.

6 روش مختلف برای درآمدزایی از طریق پادکست

در مورد ساخت پادکستی که مناسب درآمدزایی باشد صحبت کردیم، حالا باید ببینیم، چطور می‌توان از طریق پادکست درآمدزایی کرد. به طور کلی 6 روش اصلی برای درآمدزایی از طریق پادکست وجود دارد که در زیر همه را یک به یک اسم می‌بریم:

  1. افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ به این شکل است که شما سرویس یا خدماتی از کالا یا شرکت‌های مختلف را معرفی می‌کنید و در صورت فروش محصولات از طریق لینک شما، مبلغی به صورت پورسانت به شما واریز می‌شود. این روش مخصوصا در مورد پادکست‌های تازه کار بسیار خوب است. با این حال، اکثر سرویس‌های این چنینی مثل Amazon Associates یا Rakuten Advertising فروشگاه‌های خارجی هستند که خرید را برای دنبال کننده‌های ایرانی سخت می‌کند. اما اگر محتوای شما به انگلیسی باشد، این روش برای درآمدزایی بسیار خوب است.

  1. فروش محصولات اختصاصی

بعد از رشد مخاطبین خود، می‌توانید محصولات اختصاصی مرتبط با پادکست خود تولید و آن‌ها را به فروش برسانید. بسته به نوع پادکست این محصولات می‌توانند، متفاوت باشند. مثال پادکست‌های جنایی می‌توانند، دفترچه یا پوستر به فروش برسانند، پادکست‌های آشپزی، کتاب آشپزی بفروشند یا … .

  1. تبلیغات

البته که این مورد برای پادکست‌های موفق است. تبلیغات مناسب با محتوایی که تولید می‌کنید، درآمد بسیار خوبی برای شما به همراه خواهد داشت. البته با توجه به تعامل پیچیده‌ی ما با کمپانی‌های خارجی، اگر محتوای فارسی تولید می‌کنید، بیشتر اوقات باید به دنبال اسپانسرهای داخلی نیز باشید.

  1. انتشار پادکست‌ در سرویس‌هایی مثل اسپاتیفای

برای این که درآمد دلاری داشته باشید، می‌توانید، پادکست خود را روی سرویس‌هایی مثل اسپاتیفای منتشر کنید. مثلا میانگین پرداخت اسپاتیفای برای هزار بار دانلود هر اپیزود، حدود 20 دلار است.

  1. محتوای ویدیویی

یکی دیگر از روش‌های درآمدزایی، ضبط اپیزودها به صورت ویدیویی است. با انتشار نسخه ویدیویی بر روی یوتیوب، می‌توانید به درآمدزایی خوبی برسید. البته این کار را در کنار نسخه صوتی انجام دهید و به عنوان یک درآمد اضافی به آن نگاه کنید.

  1. کمک‌های مردمی!

متاسفانه انعام دادن یا همان کمک کردن به تولید کنندگان محتوا، امری جا افتاده در ایران نیست. اما گذاشتن لینک پرداخت یکی از روش‌های رایج در جهان برای کمک به تولیدکنندگان محتوا بوده و خیلی اوقات، مهم‌ترین منبع درآمد آن‌ها نیز به حساب می‌آید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *