در سالهای اخیر، بارهای شرکت‌های بزرگ‌ نرم‌افزاری تلاش کرده‌اند تا با ارائه محصولات مختلف، وارد بازار سخت‌افزار شوند. در بعضی از موارد این ورود موفقیت‌آمیز بوده و در بعضی موارد نیز با شکستی بزرگ مواجه شده است.

خیلی از این شکست‌ها در خاطر جمعی ما باقی نمانده به همین خاطر با خودمان فکر کردیم، بد نیست سری به شکست‌های این شرکت‌های بزرگ برویم و مروری بر آن‌ها داشته باشیم!

10 شکست سخت افزاری غول‌های نرم‌افزاری

دستگاه پخش در ماشین اسپاتیفای  |  Spotify Car Thing

Spotify Car Thing قرار بود به یکی از اکسسوری‌های محبوب داشبورد بدل شود. ایده‌ی محصول به این صورت بود که دستگاه پخش شما به اسپاتیفای وصل باشد و بتوانید، آهنگ‌های مختلف را از روی آن گوش داده و از نمایشگر و امکانات خوبی که برای کم و زیاد کردن صدا، رفتن به آهنگ بعدی و … داشت استفاده کنید. همچنین امکان اتصال به گوشی را نیز داشت و در مجموع محصولی خوبی به نظر می‌رسید.

Spotify Car Thing

با این حال Spotify Car Thing‌ موفقیتی که اسپاتیفای انتظارش را داشت به دست نیاورد و بعداز چند بار کاهش قیمت در نهایت این شرکت قید تولید آن را زد. ماشین‌ها با امکانات گسترده‌ی پخش آهنگ و داشتن برنامه‌های Apple CarPlay و Android Auto عرضه شدند و در واقع جایی برای چنین محصولی باقی نگذاشتند.

آمازون استرو  |  Amazon Astro

بر خلاف خیلی از شرکت‌‌های نرم‌افزاری، آمازون چندین محصول سخت‌افزاری بسیار خوب در بازار دارد. محصولاتی مثل کیندل (Kindle) یا تلویزیون فایر (Fire TV) که هر دو با فروش بالایی نیز مواجه بودند. اما آمازون استرو داستان دیگری دارد. این ربات خانگی که به شکل وال ای (Wall-E) درست شده بود، در سال 2021 عرضه و قرار بود هم شبیه حیوان خانگی باشد هم در امنیت خانه کمک کند و هم به عنوان دستیار عمل نماید.

Amazon Astro

این محصول آن قدر بد بود که حتی عرضه‌ی گسترده‌ای را نیز تجربه نکرد و آن‌هایی که دستشان به این ربات بامزه رسیده بود از شخصیت چند وجهی آن می‌گفتند. استرو گاهی تبدیل به الکسا می‌شد و دوباره شخصیت استرو را پیدا می‌کرد و چرخ‌های آن نیز با مشکلاتی مواجه بود. آمازون خیلی زود تولید این محصول را متوقف کرد اما هنوز توسعه محصولات این چنین را ادامه داده و در ادامه شاید نسخه‌ای تازه از آن را به بازار بفرستد.

عینک گوگل  |  Google Glass

کم‌تر شرکت موفقی در دنیا وجود دارد که به اندازه گوگل محصولاتش با شکست مواجه شده باشند. تولیدات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ناموفق زیادی در کارنامه گوگل وجود دارد اما عینک گوگل با قیمت 1500 دلار یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های سخت‌افزاری این شرکت به حساب می‌آید.

Google Glass

از نظر ایده و سخت‌افزار عینک گوگل محصول بسیار خوبی بود اما از نظر نرم‌افزاری چیز زیادی برای عرضه نداشت و از نظر ظاهر نیز کمی عجیب بود. همچنین بخشی از شکست آن به وجود دوربین عینک بر می‌گشت که خیلی آن را مغایر با حفظ حریم شخصی خود می‌دانستند.

گوگل نکسوس کیو  |  Google Nexus Q

یکی دیگر از شکست‌های بزرگ سخت‌افزاری گوگل، Nexus Q بود. این محصول اولین تلاش گوگل برای ورود به بازار دستگاه‌های استریم به شمار می‌رفت و هدف آن ارائه تجربه‌ای متفاوت در زمینه استریم محتوا و شبکه‌های اجتماعی بود. Nexus Q به کاربران این امکان را می‌داد که محتوای خود را از دستگاه‌های مختلف پخش کنند، اما به دلیل طراحی نامناسب، محدودیت‌های عملکرد و عدم ارائه ویژگی‌های جذاب، نتوانست توجه کاربران را جلب کند و در نهایت به عنوان یک محصول ناکام شناخته شد.

Google Nexus Q

از نظر سخت‌افزاری، گوگل نکسوس کیو اصلاً بد نبود، اما بازه‌ی استفاده از آن به گونه‌ای نبود که هزینه‌ای که برایش پرداخت می‌کردید را توجیه کند. گوگل سعی کرد کاربران را در میان برنامه‌های اصلی خود، از جمله پلی موزیک، یوتیوب و برنامه پخش تلویزیون و فیلم گوگل نگه دارد، اما در نهایت کاربران چیز زیادی دستگیرشان نمی‌شد.

گوشی فیسبوک  |  Facebook Phone

زمانی که گوشی فیسبوک عرضه شد، این شبکه اجتماعی بی‌رقیب در بالاترین سطح موفقیت قرار داشت. به همین دلیل، ورود به بازار گوشی‌های هوشمند به نظر کاری عاقلانه می‌رسید.

Facebook Phone

نکته اصلی گوشی فیسبوک، وجود یک دکمه اختصاصی برای فیسبوک، رابط کاربری اختصاصی اندروید و ارتباط راحت‌تر با مخاطبان فیسبوکی بود. با این حال، به نظر می‌رسید کاربران ترجیح می‌دادند که تمام گوشی‌شان به فیسبوک اختصاص نداشته باشد و به سراغ دیگر گوشی‌های اندرویدی بروند. در واقع، نقطه قوت گوشی، بزرگ‌ترین نقطه ضعف آن به شمار می‌رفت و در عرض یک ماه، گوشی‌های فیسبوک با تخفیف ۹۹ درصدی عرضه شدند و به تدریج فراموش شدند.

ادوبی اینک و اسلاید | Adobe Ink and slide

با اینکه ادوبی بدون شک هم‌اکنون موفق‌ترین شرکت تولید نرم‌افزارهای گرافیکی است، اما در سال ۲۰۱۳ که این محصول به بازار آمد، سال‌هایی بود که هیچ رقیبی برای ادوبی متصور نمی‌شد. اینک و اسلاید قرار بود به عنوان استایلوس، خط‌کش دیجیتال و ابزاری برای طراحان عمل کند، اما در نهایت موفق نبود.

Adobe Ink and slide

یکی از اولین اتفاقات عجیب برای اینک و اسلاید، مدل فروش آن‌ها بود. این محصول برای آیپد طراحی شده بود اما بعد از چند ماه قلم اپل معرفی شد که بخش زیادی از بازار محصول ادوبی را به خود اختصاص می‌داد. همچنین با قیمت 199 دلاری، خیلی‌ها از همان ابتدا نیز قصد خرید ادوبی اینک و اسلاید را نداشتند.

گوشی فایر  |  Fire Phone

همه می‌دانیم که تلویزیون فایر محصول آمازون تا چه حد موفق ظاهر شده اما در سال 2014 که گوشی آمازون به بازار آمد، به هیچ وجه با همچین موفقیتی روبرو نشد. آمازون قصد داشت وارد رقابت با اپل و سامسونگ شود اما واقعیت این بازار بسیار بی‌رحم‌تر از چیزی‌ست که این کمپانی فکرش را می‌کرد.

این گوشی چندین مشکل داشت. آمازون قصد داشت مانند اپل، محصولی اختصاصی ارائه دهد که دارای فروشگاه خود باشد و همه کاربران را مجبور به استفاده از نرم‌افزارهای آن فروشگاه کند. به همین دلیل، یک نسخه اختصاصی از اندروید ارائه شد که این اولین مشکل اساسی گوشی بود. کاربران اندرویدی به دنبال آزادی عمل هستند و به همین دلیل به سراغ این گوشی‌ها نمی‌روند. این فروشگاه حتی اپلیکیشن‌های مهمی مانند یوتیوب و جی‌میل را نیز در خود نداشت. همچنین، افکت سه‌بعدی، اسکن اشیا و بسیاری از ویژگی‌های اختصاصی گوشی نیز به اندازه کافی خوب نبودند.

استیم ماشین  |  Steam Machine

شرکت ولو (Valve)، صاحب فروشگاه معروف استیم، قبل از ساخت کنسول همراه موفق خود که این روزها به خوبی فروش می‌رود، پیش‌تر نیز سعی کرده بود سخت‌افزاری اختصاصی برای بازی ارائه کند.

Steam Machine

استیم ماشین نیز از لینوکس استفاده می‌کرد و کاربران می‌توانستند سخت‌افزار آن را تا حدی تغییر دهند و مانند یک کامپیوتر آن را سر هم کنند. اما پایه لینوکس باعث شده بود که بسیاری از بازی‌ها، که عملاً برای ویندوز طراحی شده بودند، روی این دستگاه کار نکنند. در نهایت، در سال ۲۰۱۸، شرکت ولو از استیم ماشین صرف‌نظر کرد و بعدها کنسول دستی خود را ارائه داد که بسیاری از مشکلات این دستگاه را نداشت.

گوشی ویندوز  |  Windows Phone

برخلاف خیلی از شرکت‌ها، مایکروسافت نه تنها می‌خواست گوشی اختصاصی خود را داشته باشد، بلکه حتی سیستم عامل اختصاصی خود برای موبایل را عرضه کرد. مایکروسافت خیلی هم سعی کرد تا در این بازار باقی بماند و با وجود چند بار شکست باز هم به سعی خود ادامه تا این که دیگر مسلم شده بود راه به جایی نمی‌برد.

Windows Phone

بزرگ‌ترین مشکل گوشی‌ ویندوز محبوبیت اندروید و iOS بود که باعث می‌شد، خیلی از توسعه دهندگان زحمت تولید برنامه برای این گوشی را به خود ندهند.

عینک اسنپ چت  |  Snapchat Spectacles

شاید بسیاری به یاد نداشته باشند، اما اسنپ چت در گذشته عینکی دیجیتال را روانه بازار کرده بود. این عینک با داشتن دوربین داخلی، قادر بود ویدیوهای کوتاهی ضبط کرده و به‌طور مستقیم بر روی برنامه منتشر کند.

Snapchat Spectacles

جدا از هزینه‌ای که برای یک کارکرد خاص باید پرداخت می‌کردید، این عینک تنها در وندینگ ماشین‌های اسنپ بات عرضه می‌شد و تا زمانی که کمپانی به این نتیجه برسد که این روش برای فروش محصول مناسب نیست، دیگر دیر شده بود. همچنین، محدودیت ضبط ویدیوها به تنها ۳۰ ثانیه نیز برای کاربران چندان جذاب نبود. عینک اسنپ چت نه تنها با یک مشکل، بلکه با چندین مشکل مختلف مواجه بود که در نهایت منجر به شکست آن شد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *