آیفون 16 پرو بدون شک یکی از گوشی‌های فوق‌العاده‌ای است که دارای نوآوری‌هایی است که پیش‌تر در محصولات دیگر مشاهده نشده‌اند. البته این نوآوری‌ها در ظاهر گوشی به وضوح نمایان نیستند و بدون دقت کافی، ممکن است تفاوتی میان این مدل و چند مدل قبلی مشاهده نکنید. با این حال، برخی از ویژگی‌هایی که اپل به‌طور گسترده‌ای بر روی آن‌ها تبلیغ کرده، پیش‌تر در چندین مدل از گوشی‌های اندرویدی وجود داشته است. اگر برایتان سوال پیش آمده که این ویژگی‌ها کدام‌اند، با ما در ادامه این نوشته در پرشین تولز همراه باشید.

5 امکان آیفون 16 پرو که گوشی‌های اندرویدی مدت‌هاس از آن‌ها بهره می‌برند

  1. کلید اختصاصی برای دوربین

یکی از ویژگی‌هایی که تقریباً در تمامی تیزرهای تبلیغاتی آیفون 16 پرو مشاهده می‌شود، کلید اختصاصی دوربین است که با عنوان Camera Control معرفی شده است. با لمس این کلید، می‌توانید زوم تصویر را تغییر داده و به سرعت عکاسی کنید. کاربرد این کلید به گونه‌ای است که با لمس آرام به سمت چپ یا راست، زوم تغییر می‌کند. همچنین با دوبار لمس، می‌توانید نوردهی را تنظیم کنید و یا با استفاده از آن، سرعت شاتر و سایر تنظیمات را نیز تغییر دهید. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تا تجربه‌ای سریع و کارآمد در عکاسی داشته باشند.

اما این ویژگی جدید نیست. پیش‌تر، گوشی‌های Xperia 1 و Xperia 5 سونی دقیقاً چنین دکمه‌ای را داشته‌اند و می‌توان آن را نوعی کپی‌برداری از این مدل‌ها به شمار آورد. البته اپل این ایده را از گوشی‌های مذکور گرفته و آن را بهبود بخشیده است و امکانات بیشتری به این دکمه اختصاصی اضافه کرده است. با این حال، نمی‌توان این ویژگی را به عنوان یک ویژگی انحصاری برای آیفون 16 پرو در نظر گرفت.

  1. دوربین فوق عریض 48 مگاپیکسلی

با این که گوشی‌های آیفون -مخصوصا در چند سال گذشته- به خاطر کیفیت بالای تصاویری که ثبت می‌کنند، همیشه مورد تشویق قرار گرفته‌اند با این حال تصاویر نسبتا بی‌کیفیت فوق عریض این گوشی‌ها هم جزو ضعف‌های آن محسوب می‌شده است. اپل این مشکل را در آیفون 16 پرو حل کرده و به جای استفاده از سنسور 12 مگاپیکسل فوق عریض، از سنسور 48 مگاپیکسلی استفاده کرده است که حداقل از نظر تئوری باید این مشکل را حل کرده و عکس‌های شارپ‌تر و با نویز کم‌تری را ثبت نماید.

با این حال، گوشی‌های اندرویدی زیادی هستند که خیلی قبل‌تر با ارائه سنسورهای با کیفیت در لنزهای فوق عریض، اصلا همچین مشکلی نداشته‌اند! حتی گوشی OnePlus 10 Pro که دو سال پیش عرضه شده بود نیز دارای سنسور 50 مگاپیکسلی بسیار خوب فوق عریض بود و این روزها حتی گوشی‌های تقریبا میان رده‌ای مثل Vivo V40 Pro نیز از چنین سنسورهایی بهره می‌برند!

  1. ضبط ویدیو با کیفیت 4K و 120 فریم در ثانیه

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که درباره آیفون 16 پرو به شدت روی آن تبلیغ شده، امکان تصویر برداری 4K با 120 فریم بر ثانیه است که به خاطر پردازنده پر قدرت A18 Pro ممکن شده است. اپل گفته است که شما می‌توانید با سرعت بالا حتی در حالت دالبی ویژن نیز به تصویر برداری 4K بپردازید که خب تصاویری بسیار با کیفیت را برایتان به امرغان می‌آورد.

اما آیا آیفون 16 پرو اولین گوشی است که چنین ویژگی‌ را برایتان آماده کرده؟ خیر! چندین گوشی پرچمدار سال‌های 2023 و 2024 از قبل این ویژگی را داشته‌اند. Samsung Galaxy S24 Ultra و  Xiaomi 14 Ultra مدت‌هاست که به کاربران خود اجازه می‌دهند، ویدیوهای 4K با سرعت 120 فریم در ثانیه ضبط کنند.

  1. Wi-Fi 7

با این که آیفون خیلی روی این موضوع مانور نداده اما تمامی مدل‌های آیفون 16 از Wi-Fi 7 پشتیبانی می‌کنند. نسخه جدید وای فای به شما این امکان را می‌‌دهد تا به صورت همزمان از باندهای 2.4، 5 و 6 گیگاهرتز برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده کنید. یکی دیگر از چیزهایی که از نظر تئوری، باعث افزایش سرعت شما می‌شود که البته به داشتن مودم یا روتری با این قابلیت نیز احتیاج است.

البته خیلی از گوشی‌های پرچمدار سال 2023 هم چنین قابلیتی را داشته‌اند. Galaxy S23 Ultra و  Google Pixel 8 دو مدل قبلی از پرچمدارهای سامسونگ و گوگل هستند که یک نسل قبل‌تر از وای فای 7 پشتیبانی می‌کردند.

  1. شارژ سریع‌تر USB-C

با این که اپل از خیر اتصال لایتنینگ گذشت و با توجه به قوانین اروپا، ترجیح داد گوشی‌های جدید را با درگاه USB-C عرضه کند، اما مدل‌های آیفون 15 در نهایت شارژ سریع 20 تا 27 وات داشتند که با استاندارد حال حاضر، خیلی ضعیف محسوب می‌شود. حالا اما مدل‌های آیفون 16 دارای شارژ سریع 39 واتی بوده و نسبت به نسل قبل، پیشرفت زیادی کرده‌اند.

اما سرعت شارژ گوشی‌های آیفون به نسبت خیلی از گوشی‌های دیگر هنوز کند محسوب می‌شود. Galaxy S24 Ultra شارژ سریع 45 واتی دارد، OnePlus 12 از شارژرهای 80 واتی پشتیبانی می‌کند و حتی بعضی از گوشی‌های میان رده شیائومی و آنر نیز از شارژرهای 66 تا 100 واتی بهره می‌برند!

البته کماکان گفتن این نکته مهم است که آیفون 16 پرو دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که باعث می‌شود، افراد زیادی به سمت خرید گوشی جدید اپل بروند. با این حال، همچون قبل، آیفون 16 بعضی از ویژگی‌های سخت افزاری و نرم افزاری محبوب گوشی‌های اندرویدی را نیز به ارث برده است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *