اشتراک‌گذاری پوشه‌ها و فایل‌ها بین چند کامپیوتر در شبکه داخلی، یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های ویندوز است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به دستگاه‌های ذخیره‌سازی خارجی مانند فلش درایوها یا هاردهای اکسترنال، اطلاعات را به راحتی بین دستگاه‌ها منتقل کنند. این ویژگی به ویژه در سازمان‌ها و محیط‌های کاری کاربرد دارد، ولی می‌توان در محیط خانه که چند نفر با لپتاپ به یک شبکه داخلی وای‌فای متصل هستند نیز از آن استفاده کرد. در این مقاله، به آموزش گام به گام نحوه اشتراک‌گذاری پوشه‌ها بین چند کامپیوتر در یک شبکه داخلی ویندوزی خواهیم پرداخت.

آموزش اشتراک گذاری پوشه بین چند کامپیوتر در شبکه داخلی ویندوزی

اشتراک گذاری پوشه در شبکه خصوصی

برای این کار ابتدا باید گزینه اشتراک گذاری فایل و پرینتر را در تنظیمات روشن کنید. روش کار در ویندوز 10 و ویندوز 11 تقریبا شبیه هم هستند. به این منظور، از منو استارت با زدن روی آیکون چرخ دنده Settings را باز کنید. سپس به بخش Network & Internet رفته با اسکرول کردن به پایین صفحه روی گزینه‌ی Advanced network settings کلیک نمایید.

در بخش عدی، Advanced sharing settings را انتخاب نمایید.

در میان تنظیمات، به بخش Private networks بروید که در واقع تنظیمات مربوط به شبکه‌های خصوصی یا همان شبکه‌های داخلی است. در میان گزینه‌های مختلف موجود، File and printer sharing را پیدا نمایید و سوییچ آن را روشن کنید.

همچنین بهتر است تیک Set up network connected devices automatically نیز بزنید. در ادامه روی Save changes کلیک کنید تا تغییرات انجام شده، ذخیره شوند.

مسیری که در این بخش طی کردیم، باعث می‌شود که پوشه‌های اشتراک گذاری شده و پرینتر‌های موجود در شبکه، در جستجوی درون شبکه‌ای پیدا شوند. پس به هیچ وجه نباید این مرحله از کار را جا بندازید.

حالا می‌رسیم به اشتراک گذاری پوشه، در نظر داشته باشید که بهتر است پوشه‌ای که انتخاب می‌کنید در جاهای خصوصی مثل دسکتاپ نباشد. پوشه مورد نظر خود را انتخاب کرده و روی آن کلیک راست کنید و به Properties بروید.

در پنجره‌ی Properties به برگه Sharing رفته و روی دکمه Share کلیک نمایید. در پنجره‌ی Network access شما می‌توانید، نام کاربری کسی که می‌تواند به این پوشه دسترسی داشته باشد را انتخاب کنید یا این که با انتخاب Everyone به تمامی افرادی که در شبکه خصوصی هستند، دسترسی لازم به پوشه مد نظر را بدهید.

در نظر بگیرید که تنها پوشه‌ای که اشتراک گذاری می‌شود محتوای درون آن برای کاربران نمایش داده می شود و هیچ کدام از فایل‌ها یا پوشه‌های دیگر دستگاه شما روی شبکه در دسترس نخواهد بود.

در ادامه روی دکمه Add بزنید. حالا یکی دیگر از نکات مهم این است که جلوی نام کاربری که انتخاب کرده‌اید یا گزینه‌ی Everyone مشخص کنید که دسترسی کاربران به پوشه چطور است. اگر تنها گزینه‌ی Read را انتخاب کنید، کاربران شبکه نمی‌توانند، تغییری در آن ایجاد کنند اما اگر گزینه‌ی Read/Write را انتخاب کنید، همه می‌توانند، درون پوشه فایل ارسال کنند یا چیزی را پاک کنند و حتی اسم فایل‌ها را تغییر دهند.

تنظیمات شبکه هنگام اشتراک گذاری

بهتر است وقتی پوشه‌ای را در شبکه خصوصی به اشتراک می‌گذارید، نوع شبکه خود را روی خصوصی بگذارید. برای این کار به Settings رفته و دوباره روی  Network & Internet کلیک کنید. اینجا بر حسب نوع اتصال گزینه‌ی Wi-Fi یا Ethernet را انتخاب کرده و سپس روی شبکه‌ای که به آن متصل هستید، کلیک نمایید.

همان طور که در عکس زیر می‌بینید، باید نوع شبکه‌ی خود را روی Private بگذارید.

خاموش کردن پسورد بر روی پوشه‌های اشتراک گذاری شده

وقتی پوشه‌ای را به اشتراک می‌گذارید، دیگران بدون داشتن پسورد دستگاه شما، باز هم امکان دسترسی به آن را نخواهند داشت. اما می‌توان این درخواست پسورد را خاموش کرد. برای این کار در ویندوز 11، کلیدهای Windows + S را زده و Control Panel را جستجو و اجرا نمایید.

به Network and Internet رفته و Network and Sharing Center‌ را انتخاب نمایید. در این جا باید Change advanced sharing settings را انتخاب نمایید.

در پایین صفحه روی All Network کلیک کنید تا تنظیمات بیشتر برایتان باز شود. سپس گزینه‌ی Turn off password protected sharing را روشن کنید.

دسترسی به پوشه اشتراک گذاری شده در شبکه

حالا اگر بخواهید در دستگاه دیگری در این شبکه خصوصی به پوشه مورد نظر دسترسی داشته باشید باید چه کنید؟ با زدن کلیدهای Windows + E فایل اکسپلورر را باز کنید و در نوار سمت چپ روی Network بزنید. اگر از شما خواسته شد که Network discovery را روشن کنید، این کا را انجام دهید. در میان گزینه‌ها، پوشه‌ی اشتراک گذاری شده را می‌بینید که با دبل کلیک روی آن، امکان دسترسی به پوشه را خواهید داشت. البته اگر پسورد گذاری روی پوشه‌های اشتراک گذاری خاموش نشده باشد در این مرحله باید پسورد وارد کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *