همانطور که در عکس نمونه می‌بینید، شما می‌توانید تقریبا هر عکسی که از نور و رنگ مناسب برخوردار است را به شکل تصویری با انعکاس آب در بیاورید. برای انجام این آموزش ما از هیچ گونه پلاگینی استفاده نمی‌کنیم و حتی با فتوشاپ cs6 هم می‌توانید این کار را به انجام برسانید.

آموزش ساده ایجاد افکت انعکاس آب در فتوشاپ

جزییاتی در مورد این آموزش وجود دارد که اگر یکی دوبار پله پله با ما پیش بروید، می‌توانید خودتان به سادگی عکس‌های مورد نظرتان را به این شکل در بیاورید.

ابتدا عکسی که مد نظر دارید را در محیط فتوشاپ باز کنید.

همیشه وقتی عکسی را باز می‌کنید، به عنوان لایه پس زمینه قرار داده شده و قفل است، شما باید با زدن روی قفل کنار این لایه، آن را باز کنید.

سپس نام لایه را با کلیک بر روی اسمش و تایپ اسم جدید تغییر دهید.

برای ساخت انعکاس ما به یک لایه درست شبیه عکسی که داریم احتیاج داریم. برای ساخت لایه مشابه کلید Alt در ویندوز و یا Option در مک را نگه داشته و لایه عکس را بکشید و روی آیکون ساخت لایه جدید رها کنید.

نامی برای لایه جدید انتخا کنید و OK را بزنید.

می‌بینید که یک لایه کاملا مانند شکل قبلی برای شما درست شد.

حالا لایه مورد نظر را باید به اسمارت آبجکت بدل کنید. به این ترتیب، لایه ما هر چقدر هم که کوچک و بزرگ شود، باز کیفیت آن تغییر نخواهد کرد. برای این کار روی آیکون منو که در عکس زیر می‌بینید کلیک کنید.

و حالا گزینه‌ی Convert to Smart Object را انتخاب نمایید.

آیکونی که در کنار لایه می‌بینید، نشان دهنده اسمارت آبجکت بودن آن است.

حالا برای اینکه بتوانید انعکاس را به تصویر اضافه کنید، نیاز به فضای بیشتری دارید. برای این کار به منو Image رفته و روی  Canvas Size کلیک کنید.

اندازه‌ها را بر روی درصد گذاشته و ارتفاع را دوبرابر کنید. در نظر بگیرید که Anchor بر روی وسط بالا باشد.

همانطور که می‌بینید، بوم کار شما بزرگ‌تر از قبل شد. با فشردن کلید  Ctrl+0 در ویندوز یا Command+0 در مک، بزرگی تصویر را به شکل مناسب در بیاورید تا راحت کار کنید.

با کلیک بر روی ابزار Move لایه‌ای که برای انعکاس در نظر گرفته‌اید را به بخش خالی تصویر منتقل کنید.

برای این عکس شما در یک خط صاف جا به جا شود، موقع حرکت دادن، کلید شیفت را نگه دارید.

انعکاس باید برعکس تصویر اصلی باشد، به همین خاطر ما هم عکس را بر می‌گردانید. برای این کار، به منو Edit رفته و ابتدا Transform، سپس Flip Vertical را انتخاب کنید.

می‌بینید که کم کم عکس ما به صورت یک انعکاس بدل می‌شود، اما هنوز کارهای زیادی باقی مانده.

لایه انعکاس را کشیده و به زیر لایه اصلی ببرید.

حالا وقت آن رسیده که لایه انعکاس را فیلتر گذاری کنید. ابتدا به منو Filter رفته و از بخش Blur گزینه‌ی Motion Blur را انتخاب کنید. سپس در پنجره‌ای که به شما نمایش داده می‌شود، زاویه را 90 درجه و فاصله را بین 10 تا 20 پیکسل تنظیم کنید.

با توجه به این که لایه شما اسمارت آبجکت است، آیکون اسمارت فیلتر در زیر آن نقش می‌بندد.

دوباره روی لایه انعکاس کلیک کنید و ابتدا آیکون New Fill or Adjustment Layer را مثل عکس زیر انتخاب نمایید. سپس Solid Color را انتخاب کرده و در نهایت رنگ آبی را مثل نمونه‌ی زیر به آن بدهید. البته خیلی نیاز نیست دقیق باشید و یک رنگ آبی ملایم کار شما را راه خواهد انداخت.

می‌بینید که رنگ آبی کاملا بخش انعکاس را در بر گرفت، که البته این به صورت موقت خواهد بود.

لایه رنگی را زیر لایه انعکاس ببرید و سپس روی اسمارت فیلتر دبل کلیک کنید.

حالا ابزار گرادیانت را انتخاب کنید و تنظیمات را مثل زیر در نظر بگیرید که سیاهی به سفیدی خواهد بود و در نهایت گزینه‌ی بالای صفحه را نیز روی Linear قرار دهید.

حالا از پایین تصویر تا وسط تصویر یک خط صاف بکشید. شیفت را نگه دارید تا خط شما دقیقا صاف باشد.

لایه اسمارت فیلتر را انتخاب کنید و سپس روی Add Layer Mask که آیکون آن را در زیر به شما نمایش داده‌ایم کلیک کنید. به این ترتیب گرادیانی که داده‌ایم به شکل یک ماسک عمل خواهد کرد.

و نتیجه کار به شکل زیر در می‌آید.

حالا روی لایه دبل کلیک کنید و در پنل تنظیمات Density را روی 50 درصد بگذارید.

حالا باید لایه انعکاس را با لایه‌ی رنگی که درست کردیم به صورت یک اسمارت آبجکت واحد در بیاوریم. برای این کار با نگه داشتن دکمه شیفت، هر دو را توامان انتخاب کنید. سپس آیکون منو را زده و Convert to Smart Object را بزنید.

حالا نیاز دارید که یک فایل به اندازه لایه انعکاس خود بسازید. لایه مورد نظر را انتخاب کنید و از مسیر Select گزینه‌ی ALL را انتخاب کنید یا این که کلید‌های Ctrl+A را بزنید. سپس به Edit رفته و Copy را انتخاب کنید. حالا که تمام لایه انتخاب شده از File گزینه‌ی New را بزنید و می‌بینید که دقیقا اندازه‌ی لایه انعکاس در آن‌جا نقش بسته است، و در نهایت Create یا OK را بزنید تا فایل  جدید درست شود.

حالا وقت اضافه کردن نویز به فایل جدید است تا شمایل انعکاس را به شکل آب در بیاوریم.

لایه بک گراند را انتخاب کرده و به منو Filter بروید و از بخش Noise، Add Noise را انتخاب کنید. Amount را روی 400 قرار داده Gaussian را انتخاب کنید و تیک Monochromatic را نیز بزنید.

حالا دوباره به Filter بروید و از Blur گزینه‌ی Gaussian Blur را انتخاب کنید. Radius را روی 2 پیکسل گذاشته و اوکی کنید.

حالا به برگه Channels بروید. تنها Red را روشن بگذارید. دوباره به منو Filter رفته و از Stylize گزینه‌ی Emboss را انتخاب کنید. زاویه را روی 90 درجه و بقیه اطلاعات را مثل عکس زیر پر کنید.

این بار Green را روشن گذاشته و دوباره Emboss را اعمال کنید و این بار زاویه را روی 180 درجه بگذارید.

این بار همه‌ی کانال‌های رنگی را روشن کنید و دوباره به پنل لایه‌ها بازگشته و قفل بک گراند را باز کنید.

حالا عکس را تا حد ممکن در حالت زوم کوچک کنید.

به Edit رفته و از Transform گزینه‌ی Perspective را انتخاب کنید.

حالا هندل‌هایی که در دو سمت تصویر می‌بینید را بگیرید و به سمت بیرون بکشید تا به شکل عکس زیر در بیاید.

حالا اگر دوباره عکس را به حالت اول برگردانید می‌بنید که به شکل زیر در آمده است.

حالا دوباره به Select رفته و ALL را بزنید. شما باید بخش‌های اضافی عکس را کراپ کنید و به همین خاطر روی Image و سپس Crop کلیک کرده تا بخش‌های پنهان تصویر که به خاطر تغییرات ما ایجاد شده، پاک شوند. در نهایت از Select و کلیک روی Deselect، صفحه را از حالت انتخاب خارج کنید.

حالا دوباره به منوی Edit رفته و این بار Free Transform را انتخاب کنید.

لایه بک گراند را تا وسط تصویر پایین بیاورید تا شبیه به عکس زیر شود.

فایل جدید که ساخته‌اید را با فرمت PSD ذخیره کنید.

حالا به فایل اصلی بر می‌گردیم. اولین کاری که باید انجام دهید این است که صفحه را از حالت انتخاب خارج کنید. پس از Select روی Deselect کلیک کنید.

سپس به منوی Filter رفته و از Distort گزینه‌ی Displace را انتخاب نمایید. اندازه‌ی افقی را روی 10 و عمودی را روی 80 بگذارید و در نهایت آدرس فایل PSD که ذخیره کرده بودید را به فتوشاپ بدهید.

تصویر به شکل زیر در می‌آید.

در زیر لایه انعکاس شما می‌توانید روی اسمارت فیلتر Displace دبل کلیک کرده و کمی تنظیمات آن را تغییر دهید. برای مثال اندازه عمودی را به 120 تغییر دهید تا ببینید کدام تنظیمات بیشتر با عکس شما همخوانی خواهد داشت. اما اگر به صورت دقیق به عکس نگاه کنید، می‌بینید که لایه جدیدی که اضافه کردیم، چند نقطه آبی از خودش به جا گذاشته است.

به این منظور دوباره باید به Edit رفته و روی Free Transform کلیک کنید. فتوشاپ در مورد دستکاری اسمارت فیلتر به شما هشدار می‌دهد که روی OK کلیک کنید. هندل بالای لایه را کمی به سمت بالا بکشید تا این مشکل حل شود و در نهایت اینتر را بزنید.

حالا ابزار کراپ را انتخاب کرده و بخش اضافی به وجود آمده و همچنین بخشی‌هایی از تصویر که نمی‌خواهید را کراپ کنید.

حالا بهتر است سایه‌ای برای جدا سازی عکس اصلی و انعکاس بسازید. برای این کار روی لایه عکس کلیک کرده و سپس لایه‌ای جدید بسازید.

با زدن دکمه m روی کیبورد ابزار انتخاب را رفته و در بین دو تصویر یک کادر بکشید.

از Edit گزینه‌ی Fill را انتخاب کرده و رنگ سیاه را به آن بدهید.

از Select گزینه‌ی Deselect را زده تا از حالت انتخاب خارج شد و سپس به Filter رفته و از Blur فیلتر Gaussian Blur را انتخاب کنید. Radius را تا 30 یا 40 بالا ببرید تا چیزی که مدنظر دارید درست شود.

حالا opacity این لایه را تا 50 درصد کم کنید.

و در نهایت پروژه شما کامل شده است. شاید این پست طولانی و پر از جزییات باشد، اما روش کار ساده بوده و به راحتی می‌توانید آن را به انجام برسانید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *