بازی Stalker 2: Heart of Chornobyl یکی از موردانتظارترین عناوین چند سال اخیر است که پس از وقفهای طولانی در سری Stalker منتشر میشود. این بازی به عنوان دنبالهای برای نسخههای قبلی، تلاش میکند تا با تکیه بر همان ویژگیهای منحصر به فردی که نسخههای پیشین را به یک اثر کلاسیک تبدیل کردند، طرفداران قدیمی را راضی نگه دارد و در عین حال، تجربهای مدرن و جذاب برای مخاطبان جدید ارائه دهد.
اما آیا این تلاش موفق بوده است؟ بیایید نگاهی به این بازی انداخته و در نهایت به جواب سوالمان برسیم.
زون، جایی فراتر از یک محیط بازی
یکی از برجستهترین ویژگیهای سری Stalker، طراحی دنیایی غنی و پرجزئیات است که حس زندگی واقعی را به بازیکن منتقل میکند. Stalker 2 نیز از این قاعده مستثنی نیست. نقشه بازی که شامل مکانهای آشنا از نسخههای قبلی و مناطقی کاملاً جدید است که از نظر بصری بسیار چشمگیر بوده، مسلما دارای گرافیک بهتری نسبت به نسلهای قبل هستند و دارای جزییاتی فوقالعاده هستند. طراحی محیطها، از جنگلهای مهآلود و ساختمانهای متروکه گرفته تا زیرزمینهای مخوف، حس ماجراجویی و ترس را به خوبی القا میکند و شما را به واقع به یک محیط آخرالزمانی میبرد که باید در هر لحظهاش برای بقا بجنگید.
این بازی از موتور Unreal Engine 5 بهره میبرد که باعث شده محیطهای بازی با جلوههای بصری خیرهکنندهای مانند نورپردازی پویا و سایههای واقعگرایانه همراه شوند. تجربه قدم زدن در زون (Zone)، با اتمسفر سنگین و حس مداوم خطر، دقیقاً همان چیزی است که طرفداران از این سری انتظار داشتند.
داستان و روایت Stalker 2
داستان بازی از یک رویداد عجیب شروع میشود: شخصیت اصلی، اسکیف، پس از اینکه یک شیء ناشناخته بخشی از خانهاش را نابود میکند، به زون سفر میکند تا علت این اتفاق را کشف کند. با پیشروی در بازی، بازیکنان درگیر یک داستان چندلایه میشوند که در آن جناحهای مختلف، اهداف متضاد، و تصمیماتی که باید در طول مسیر اتخاذ کنید، نقشی محوری ایفا میکنند.
روایت بازی ساختاری منحصر به فرد دارد که به جای تمرکز بر یک داستان اصلی، شامل زنجیرهای از داستانهای کوچکتر است که بهتدریج در کنار هم قرار میگیرند. این ساختار به بازیکن حس آزادی و ماجراجویی بیشتری میدهد، اما ممکن است باعث شود که احساس کنید بازی بهطور مداوم به اوج میرسد و سپس شما را به یک مسیر جدید هدایت میکند. این مسئله گاهی منجر به خستگی در بخشهای پایانی بازی میشود، جایی که به نظر میرسد پایان بازی نزدیک است اما داستان همچنان ادامه دارد. در کل از نظر داستانی بازی فوقالعادهست اما نحوه روایت آن ممکن است به مزاج بعضیها خیلی خوش نیاید.
گیمپلی Stalker 2
یکی از جذابترین بخشهای Stalker 2، سیستمهای پیچیده و پویا آن است. از سیستم هوش مصنوعی موسوم به A-Life که رفتار NPCها را پویا و غیرقابل پیشبینی میکند، تا تعاملات جناحها که میتوانند بر مسیر داستان و گیمپلی تأثیر بگذارند، همه چیز در خدمت ایجاد دنیایی پرجنبوجوش، دائما در حال تغییر و غیرقابل پیشبینی است.
برای مثال، ممکن است در حین انجام یک مأموریت، شاهد حمله ناگهانی گروهی از سگهای وحشی به یک پاسگاه نظامی شوید که کل وضعیت را تغییر میدهد. یا شاید یک دشمن قدرتمند در اثر قرار گرفتن در یک وضعیت مرگبار، بهطور غیرمنتظرهای نابود شود و شما را از رویارویی با او نجات دهد. این لحظات پویا، بخشی از هویت Stalker هستند که به خوبی در نسخه جدید بازتولید شدهاند.
با این حال، این سیستمها گاهی با مشکلاتی نیز همراه میشوند. برای مثال، تعامل با جناحها همیشه به درستی عمل نمیکند. در طول بازی، ممکن است جناحی که بهشدت با آن دشمن شدهاید، همچنان رفتار دوستانهای داشته باشد یا مأموریتهای مربوط به آنها ناتمام باقی بمانند. این مشکلات، هرچند ناامیدکننده، با آپدیتهای اولیه تا حدودی رفع شدهاند و در آپدیتهای بعدی مطمئنا بهتر و بهتر میشوند.
چالش و سختی بازی Stalker 2
یکی از نکات قابل تحسین در طراحی Stalker 2، پایبندی به اصول سخت و بیرحمانه این سری است. بازی هیچگونه راهنمایی مستقیمی به بازیکن ارائه نمیدهد و از شما انتظار دارد که با استفاده از مهارت و منابع محدود خود، راهحلهای خلاقانه برای مشکلات پیدا کنید.
زون جایی است که کوچکترین اشتباه میتواند عواقب مرگباری داشته باشد. حتی اولین مواجهه شما با دشمنان میتواند به یک چالش جدی تبدیل شود، بهخصوص زمانی که بازی دشمنانی قویتر از سطح شما را در مسیری اشتباهی سر راهتان قرار میدهد. این سختی ممکن است برای بازیکنان جدید دلسردکننده باشد، اما برای طرفداران قدیمی Stalker دقیقاً همان چیزی است که از این سری انتظار دارند.
مشکلات فنی Stalker 2
با وجود تمام جذابیتهای بازی، Stalker 2 از مشکلات فنی رنج میبرد. باگها، کرشها، و افت فریم گاهبهگاه میتوانند تجربه بازیکن را تحت تأثیر قرار دهند. حتی بر روی سیستمهای قدرتمند، بازی گاهی دچار افت فریم شدید میشود که نشان میدهد بهینهسازی آن هنوز کامل نیست.
هرچند که باید به شرایط سخت توسعه این بازی نیز توجه کرد. استودیوی GSC Game World به دلیل جنگ در اوکراین با چالشهای بزرگی مواجه شد، و اینکه بازی اصلاً توانسته منتشر شود، خود دستاوردی قابلتحسین است. بخشی از این مشکلات هم به مرور در آپدیتهای بعدی حل میشوند اما در حال حاضر باید انتظار ایرادهای کوچک و ناگهانی را در بازی داشته باشید که حجمشان آنقدر نیست که جلوی لذت بردن از بازی را بگیرد.
در پایان: بازگشتی شکوهمند به زون
Stalker 2: Heart of Chornobyl یک تجربه بهیادماندنی و وفادار به ریشههای خود است که موفق شده تا حس و حال منحصربهفرد سری را با جلوههای بصری مدرن ترکیب کند. مشکلات فنی و سختیهای طراحی ممکن است برخی از بازیکنان را ناامید کند، اما برای طرفداران قدیمی این سری، بازگشت به زون پس از بیش از یک دهه غیبت، تجربهای ارزشمند است.