بسیاری از موارد، مودم‌هایی که استفاده می‌کنیم، خود روتر هم هستند. این شامل مودم‌های ADSL و TD-LTE می‌شود. اما در واقع، کاربرد این دو دستگاه کاملا از هم جدا هستند و بهتر است تفاوت میان آن‌ها را بدانید تا درک بهتری از کاربرد هر کدامشان داشته باشید.

مودم چیست؟

قبل از رفتن سراغ موضوع تفاوت مودم و روتر، ابتدا درباره هریک از این محصولات توضیح کلی خواهیم داد سپس به تفاوت بین آن‌ها می‌پردازیم. مودم که مخفف کلمه “modulator-demodulator” است دستگاهی است که خانه شما را از طریق یک اتصال فیزیکی به ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) متصل می‌کند. مودم داده‌ها را از ISP شما به قالبی ترجمه می‌کند که دستگاه‌های شبکه خانگی بتوانند به آن وصل شده و استفاده کنند. سه نوع متداول اتصال مودم وجود دارد:

Dial-up: مودمی است که از خط تلفن برای اتصال به ISP استفاده می‌کند. این قدیمی‌ترین نوع اتصال مودم است و تا حد زیادی با اتصالات باند پهن جایگزین شده است.

DSL: نوع دیگری از مودم است که نسبت به Dial-Up سرعت بالاتری دارد و از خط تلفن برای اتصال به ISP استفاده می‌کند. شما قطعا واژه ADSL و VDSL در ایران به گوشتان خورده است و شنیده‌اید که شرکت‌ها این خدمات را ارائه می‌کنند. ADSL نسبت به DSL سرعت دانلود بالاتر و سرعت آپلود پایین‌تری دارد ولی VDSL نسبت به ADSL و DSL هم دارای سرعت دانلود بالاتری است و هم سرعت آپلود بالاتری دارد. در نظر داشته باشید که مودم VDSL با مودم ADSL تفاوت دارد و در صورت نیاز به خرید مودم جدید باید به این موضوع توجه داشته باشید.

Fiber: اگر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات به شما سرویس فیبر نوری را ارائه کنند باید مودم مناسب آن را خریداری کنید. در نظر داشته باشید که این سرویس سرعت بسیار خوبی دارد و تا 200 الی 250 مگابیت بر ثانیه سرعت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

Satellite: اگر قصد استفاده از سرویس اینترنت ماهواره‌ای را داشته باشید باید حتما مودم مناسب این کار را خریداری کنید. در این نوع اینترنت یک دیش به روی پشت بام قرار می‌گیرد و مودم قرار گرفته در خانه شما را به اینترنت متصل می‌کند.

5G: برخی از مودم‌ها ار سیم کارت پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند اینترنت 3G، 4G یا 5G را در اختیار شما قرار دهند. مودم‌های 5G به نسبت مودم‌های 4G قیمت بالاتری دارند و چون در ایران 5G نیست بهتر است در صورت نیاز به سراغ مدل‌های 4G بروید.

امکان استفاده از مودم بدون روتر وجود دارد و شما به راحتی با اتصال سیمی می‌توانید سیستم یا لپ تاپ خود را به مودم متصل کرده و از اینترنت استفاده کنید.

روتر چیست؟

روتر دستگاهی است که بین مودم و گوشی، لپ تاپ، تبلت، کنسول بازی و هر محصول دیگری قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا اینترنت مودم در اختیار محصولات دیگر قرار بگیرد. در بالا اشاره کردیم که امکان استفاده از مودم بدون روتر وجود دارد ولی در این بخش باید بگوییم که روتر بدون مودم هیچ کارایی ندارد.

مودم در نقش موتور یک ماشین است که در صورت خراب بودن آن شما هیچ حرکتی نمی‌توانید انجام دهید. مودم وظیفه دارد تا سیگنال‌های اینترنتی را از طریق خط تلفن یا کابل دریافت کند و آنها را به روتر ارسال کند. روتر نیز وظیفه دارد تا سیگنال‌های اینترنتی را به محصولات دیگر مانند گوشی، لپ تاپ و تبلت ارسال کند.

در واقع، روتر مانند یک پل است که بین مودم و محصولات دیگر قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا آنها بتوانند به اینترنت دسترسی پیدا کنند. بدون روتر، محصولات دیگر نمی‌توانند به اینترنت دسترسی پیدا کنند و مودم نیز نمی‌تواند سیگنال‌های اینترنتی را به آنها ارسال کند.

بنابراین، روتر و مودم دو دستگاه جدا از هم هستند که هر کدام وظایف خاص خود را دارند. روتر بدون مودم هیچ کارایی ندارد و مودم نیز بدون روتر نمی‌تواند سیگنال‌های اینترنتی را به محصولات دیگر ارسال کند.

روترها در دو نوع کلی دو بانده و سه بانده قابل خرید هستند. روترهای دو بانده می‌توانند به صورت همزمان دیتاها را با فرکانس 2.4 و 5.0 گیگاهرتز ارسال و دریافت کنند. روتر سه بانده می‌تواند همزمان دیتاهایی با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و دو عدد 5.0 گیگاهرتز به صورت مجزا را ارسال و دریافت کند. برخی از روترها دارای پورت USB هستند و برای اتصال پرینتر و وسایل این‌چنینی کاربرد دارند.

روتر چه کاری انجام می‌دهد؟

در ادامه وظایف روتر را توضیح می‌دهیم.

  • رابط بین مودم و اینترنت گوشی یا لپ تاپ شما که از طریق وای فای دریافت می‌کنید همین روتر است.
  • روتر یک شبکه محلی کوچک ایجاد می‌کند تا دستگاه‌های موجود در اطراف در صورت داشتن رمز بتوانند از اینترنت مودم استفاده کنند.
  • روتر بدون وجود مودم هیچ کارایی ندارد و برای استفاده از روتر حتما به مودم نیاز خواهید داشت؛ چرا که تا اینترنتی موجود نباشد نمی‌توان آن را به دستگاه‌های مختلف انتقال داد.

مودم روتر چیست؟

اگر به سال‌ها قبل برگردیم تکنولوژی به نام وای فای معنایی نداشت و در هر خانه شاید تنها یک کامپیوتر دیده میشد و نیاز بود تا این سیستم به اینترنت متصل شود. مودم نقش اتصال این کامپیوتر به اینترنت و شبکه را برعهده داشت و پل ارتباطی بین ارائه دهنده خدمات و البته کامپیوتر میشد. با پیشرفت فناوری و همه گیر شدن فناوری وای فای نیاز بود تا دستگاه‌های مختلف به یک مودم متصل شوند و دقیقا در همین نقطه روتر وارد بازی شد. روتر به مودم متصل میشد و اینترنت مودم را بین دستگاه‌های مختلف پخش می‌کرد تا شما بتوانید با لپ تاپ، گوشی، کنسول بازی و دستگاه‌های دیگر به طور همزمان به یک اینترنت متصل شوید.

در واقع آنتن‌هایی که به روی مودم خود مشاهده می‌کنید آنتن‌های روتر هستند و وظیفه دارند سیگنال‌ها را به فاصله دورتری ارسال کنند تا گوشی شما در هر نقطه از خانه بتواند این سیگنال‌ها و در نتیجه اینترنت را دریافت کند. مودم‌های قدیمی‌تر که فاقد روتر بودند آنتن هم نداشتند و نمی‌توانستند اینترنت را به صورت بی‌سیم در اختیار شما قرار دهند و مجبور می‌شدید تا لپ تاپ یا کامپیوتر خود را با سیم LAN به مودم متصل کنید. البته که هنوز هم می‌توانید برای اتصال کنسول بازی یا لپ تاپ به مودم روتر خود از سیم LAN کمک بگیرید تا تأخیر یا همان پینگ کمتر شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *