هوش مصنوعی این روزها به یکی از پرکاربردترین ابزارها در هر شغلی تبدیل شده است. جذابیت چت با هوش مصنوعی به‌ویژه، افراد را به برقراری ارتباط با این فناوری نوین ترغیب می‌کند. چت‌بات‌ها، نرم‌افزارهایی هستند که با استفاده از هوش مصنوعی، به افراد گفت‌وگو کرده و به صورت صوتی یا متنی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. این چت‌بات‌ها هزینه کمتری نسبت به نیروی انسانی دارند و می‌توانند به‌طور ۲۴ ساعته فعالیت کنند.

چت با هوش مصنوعی

ربات‌های هوش مصنوعی به عنوان اپلیکیشن‌ها یا سیستم‌های کامپیوتری، از فناوری هوش مصنوعی و یادگیری عمیق بهره می‌برند تا در قالب گفتگوهای متنی یا صوتی با انسان‌ها تعامل کنند. این ربات‌ها قادرند به صورت خودکار به سوالات کاربران پاسخ دهند. به همین دلیل، در زمینه‌هایی مانند پشتیبانی مشتریان، ترجمه متون، تولید محتوا و تعاملات انسان با ماشین به کار می‌روند. از کاربردهای این چت‌بات‌ها می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی مشتری: پاسخ به سوالات مشتریان، رفع اشکالات و ارائه خدمات به صورت آنلاین.
  • آموزش آنلاین: اهمیت یادگیری در زمینه‌های آموزشی مختلف.
  • تور مجازی: ارائه راهنمایی و اطلاعات مربوط به مسیرهای توریستی و سفرها یا یک مکان دیدنی.
  • بهبود فرایند کسب‌ و کار: انجام تعاملات با کاربران و مشتریان در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار.

از دیگر جذابیت‌های چت با هوش مصنوعی، کاربردهای گسترده آن است که در زمینه‌های مختلفی از جمله خدمات مشتری، آموزش، سفر و کسب‌وکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، این ربات‌ها می‌توانند تعاملات انسان و ماشین را به طور قابل‌توجهی ارتقا دهند و بهبود ارتباط بین انسان و ماشین را فراهم کنند. آن‌ها قادرند وظایف را به‌طور خودکار انجام دهند و راندمان کار را افزایش دهند.

مدل‌های هوش مصنوعی

هوش مصنوعی با مدل‌های متنوع خود در سال‌های اخیر به شدت کاربردی و رو به رشد بوده است. این فناوری که توانایی مکالمه و تعامل با انسان‌ها را دارد، به کمک الگوریتم‌ها آموزش می‌بیند تا به سوالات، درخواست‌ها و تعاملات انسانی پاسخ‌های مناسبی ارائه دهد. از مشهورترین و قوی‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی می‌توان به جی‌پی‌تی (GPT) و جمینای (Gemini) اشاره کرد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • GPT-4 Turbo: پیشرفته‌ترین مدل‌ زبانی دنیا برای تولید متن‌های خلاقانه، ترجمه زبان‌ها، نوشتن انواع محتوای متنی و پاسخ به سوالات شما به صورت دقیق و آموزنده مدل هوش‌ مصنوعی GPT-4 Turbo است که نسبت به مدل قبلی خود یعنی GPT-4 عملکرد بهتری دارد.
  • Gemini 1.5 pro: جدیدترین مدل هوش مصنوعی از خانواده مدل‌های گوگل، جمینای است که در دی‌ماه سال ۱۴۰۲ معرفی شد. این مدل با بهره‌گیری از معماری پیشرفته PaLM (Pathway Language Model) قابلیت‌های بی‌نظیری را در زمینه پردازش متن، تصاویر، ویدیو و کد ارائه می‌دهد. جمینای به عنوان یک مدل چندوجهی (multimodal) طراحی شده است، به این معنی که می‌تواند به طور همزمان با انواع مختلف داده‌ها از جمله متن، تصویر و ویدیو تعامل داشته باشد. این مدل با اندازه متوسط، به گونه‌ای بهینه‌سازی شده است که می‌تواند برای طیف وسیعی از وظایف مختلف مانند تحلیل داده، تولید محتوا، و پردازش اطلاعات بصری و صوتی به کار گرفته شود.
  • 10 افزونه عالی ChatGPT برای مرورگر کروم

  • GPT-4: جی‌پی‌تی ۴ مخفف (Generative Pre-Trained Transformer 4 Omni) است، نسخه‌ای بهبود یافته GPT ، با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته یادگیری عمیق و پردازش زبان طبیعی طراحی شده و هدف اصلی از توسعه آن، ارائه تعامل طبیعی‌تر و دقیق‌تر با کاربران است و متون پیچیده را تحلیل و پاسخ‌های هوشمندانه‌تری ارایه می‌کند.
  • Claude 3.5 Sonnet: مدل‌ Claude یک مدل زبانی هوش مصنوعی پیشرفته است که توسط شرکت Anthropic توسعه داده شده و قابلیت‌های متفاوتی دارد.
  • Llama3.1 70B:‌ مدل Llama3.1 70B یکی از قدرتمندترین مدل‌های زبان بزرگ (Large Language Model) است که توسط شرکت متا (Meta) توسعه یافته است.
  • Bing: پس از انتشار چت جی پی تی (ChatGPT)، مایکروسافت به سرعت در زمینه چت‌بات‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرد و چت‌بات خود را با نام بینگ جدید (New Bing) که بر پایه GPT-4 است، معرفی کرد. پس از ایجاد این ابزار هوش مصنوعی، مایکروسافت آن را با مرورگر اختصاصی خود، اج، ادغام کرد و برای دسترسی سریعتر یک میانبر در نوار جستجوی ویندوز ۱۱ ایجاد کرد. پاسخ‌های بینگ و چت جی پی تی به طور کلی شبیه به هم هستند.
  • 5 جایگزین رایگان برای میدجرنی (Midjourney)

در نهایت، این ربات‌ها با ایجاد ارتباط مؤثر بین انسان و ماشین، به بهبود تجربه کاربری و ارائه خدمات بهتر در صنایع مختلف کمک می‌کنند. فناوری هوش مصنوعی نقش مهمی در توسعه و پیشرفت جوامع ایفا می‌کند و با پیشرفت‌های مداوم، امکانات و کاربردهای آن نیز به طور پیوسته گسترش می‌یابند. این روند نه تنها موجب افزایش کارایی و بهره‌وری در کسب‌وکارها می‌شود، بلکه به ارتقاء کیفیت زندگی افراد نیز کمک می‌کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *