تعداد لپ‌تاپ‌های RGB که در سال‌های اخیر تولید می‌شوند، بسیار بیشتر از قبل شده است. کمپانی‌هایی مثل ریزر، ایسوس و گیگابایت برای لپتاپ‌های گیمینگ، RGB گذاشته تا مشتریان بیشتری را برای خرید این دستگاه‌های نورپردازی شده جذب کنند. اما آیا واقعا این دستگاه‌ها ارزش خرید دارند؟

لپ‌تاپ‌های RGB؟ پول خود را هدر ندهید!

مزایای محدود در لپتاپ‌های RGB

نورپردازی RGB هیچ مزیت اضافه‌ای برای لپتاپ شما به همراه نخواهد داشت. مخصوصا این که نور کیبورد، از خیلی قبل‌تر در تمامی لپتاپ‌ها وجود داشت و نورپردازی جدید، تنها برای زیر و دور لپتاپ به کار گرفته می‌شود. پس تنها دلیل خرید این لپتاپ‌ها، ظاهر آن‌هاست که ممکن است برای بعضی افراد جذاب‌تر به نظر بیاید.

زمانی که قصد دارید، لپتاپ جدیدی بخرید، بیشتر باید فکر بک لایت کیبورد باشید و اگر دوست دارید، نورپردازی جذاب را تجربه کنید، بهتر است لپتاپ‌های بگیرید که نورپردازی کیبورد داشته و بتوانید، آن‌ها را به سلیقه خود تغییر دهید. در واقع تغییر رنگ و مقدار روشنایی بک لایت کیبورد، خیلی کاربردی است و در نورهای مختلف، بر خلاف نورپردازی کل دستگاه، روی عملکردتان تاثیر خواهد گذاشت.

حواس پرتی و آزار دهنده

شاید در اولین روزهایی که از لپتاپ RGB خود استفاده می‌کنید، از این دستگاه لذت ببرید، اما به مرور این نورپردزای، ممکن است برای بسیاری از کاربران آزاردهنده و موجب حواس پرتی شود. خیلی از ما ترجیح می‌دهیم که در محیطی آرامش بخش کار کنیم، چیزی که عملا چنین لپتاپ‌هایی اجازه این را نمی‌دهند. به همین دلیل است که حتی در مورد بک لایت کیبورد نیز، توصیه می‌کنیم، سراغ دستگاه‌هایی بروید که بتوانید، رنگ و قدرت روشنایی آن‌ها را تغییر دهید تا آن‌ها را دقیقا با نیاز خود تنظیم کنید.

البته حتی بین لپتاپ‌های RGB نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. برای مثال ASUS ROG Strix G16 دارای نوار نورپردازی دور لپتاپ است که موقع تایپ دقیقا زیر دست‌هایتان روشن می‌شود. این را هم در نظر بگیرید که این گونه لپتاپ‌ها را نمی‌توان وارد محیط کار یا کافه یا کتاب خانه کرد و در واقع به نوعی، باید آن‌ها را دستگاهی برای خانه نام برد که اگر این طور است، بهتر است سراغ PC رفته و نورپردازی آن را کاملا مطابق میل خود بسازید.

خرج کردن بی‌دلیل باتری

محققین زیادی سال‌ها زمان خود را صرف بهبود عملکرد باتری‌های قابل حمل کرده‌اند تا امروزه لپتاپ‌ها بتوانند، یا سخت‌افزار قوی ساعت‌ها بدون نیاز به اتصال به برق کار کنند. اما نورپردازی RGB بدون هیچ دلیل موجهی، باتری شما را خالی می‌کند. البته در دفاع از این لپتاپ‌ها باید گفت که نورپردازی‌های این چنینی، باتری چندانی خرج نمی‌کنند اما با این حال، می‌توانند در طول عمر باتری تاثیر گذار باشند.

یکی از کاربران یوتیوب با آزمایش که انجام داد، ثابت کرد که Dell XPS 15 با روشن ماندن بک لایت کیبورد 6 ساعت روشن مانده و وقتی چراغ کیبورد را خاموش کنید، 37 دقیقه باتری بیشتر دوام خواهد کرد. حالا تصور کنید که این ویدیو برای مدتی قبل است و این لپتاپ، دارای نورپردازی RGB نبود و مطمئنا چنین نورهایی، باتری بیشتری مصرف می‌کنند.

قیمت بیشتر لپتاپ‌های RGB

بازار این روزهای تجهیزات گیمینگ، عاشق نورهای RGB است و سازندگان نیز با اضافه کردن این نورها، هزینه‌ی بیشتری از شما دریافت می‌کنند. این مسئله در مورد لپتاپ‌های RGB نیز صدق می‌کند و اضافه شدن این نورها، بدون تاثیر در عملکرد دستگاه، قیمت آن را بالا می‌برد. یک مثال ساده در مورد تاثیر نور RGB روی قیمت لپتاپ این که MSI GL-65 Leopard با بک لایت ساده، 100 تا 150 دلار به نصبت نسخه‌ای که دارای RGB بک لایت بوده، ارزان‌تر است.

این تغییر قیمت در مورد دستگاه‌هایی که در بخش‌های مختلف دارای نور RGB هستند، بسیار بیشتر بوده و در نهایت، همان طور که گفتیم، نه تنها تاثیری بر روی عملکرد دستگاه ندارند، بلکه در ادامه از آن‌ها خسته شده و نهایتا خاموششان می‌کنید.

با این اوصاف، عملا خرید لپتاپ RGB هزینه کردن اضافی بوده و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. دلایل خیلی زیادی برای نخریدن این محصول نسبت به خرید آن وجود دارد و اگر واقعا به نورهای RGB علاقه دارید، بهتر است سراغ خرید PC و طراحی نورپردازی آن به صورتی که مد نظر دارید، بروید. تفاوت قیمت بین دستگاه‌های دارای RGB و آن‌هایی که دارای نورپردازی نیستند، گاهی آن قدر زیاد است که می‌توان، دستگاه بهتری را با هزینه‌ی کم‌تر خریداری کرد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *