وقتی صحبت از مدیریت پروژه می‌شود، قبل از هر چیز به یاد نرم افزارهای مدیریت پروژه می‌افتید و سپس متدولوژی‌هایی که در هر سازمان از آنها استفاده می‌شود. در واقع امروزه شرکت‌ها در جست‌وجوی روش‌هایی برای همگام شدن با فناوری‌هایی هستند که به سرعت در حال تغییر است و بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

اینگونه است که رقابت بر سر سرعت تیم‌‌های توسعه‌دهنده پیش می‌آید تا کمی منعطف‌تر و چالاک‌تر از قبل عمل کنند. در این نقطه‌ بحث اجرای متدولوژی چابک مطرح می‌شود که ارتباط مستقیم با مدیریت پروژه دارد. برای این منظور در این مقاله به صورت کلی‌ می گوییم اجایل چیست و چه کمکی به تیم شما می‌کند.

اجایل چیست؟

متدولوژی اجایل (Agile Methodology) در ابتدا توسط تعدادی توسعه‌دهنده‌ نرم‌افزار با هدف رویکردی بهتر نسبت به فرایند سنتی توسعه ارائه شد تا فرایند مربوط به مستندات (Documentation) کمی ساده‌تر و سریع‌تر پیش برود. این گروه نرم‌افزاری ۴ ارزش و ۱۲ اصل را سرلوحه این متدولوژی قرار دادند تا توسعه بر اساس آن ادامه پیدا کند.

4 ارزش هدایت‌کننده‌ فلسفه‌ اجایل (Agile Philosophy):

  • ارجحیت افراد و تعاملات بر فرایند و ابزارها
  • ارجحیت نرم‌افزار بر مستندات جامع
  • ارجحیت مشارکت مشتری بر مذاکرات قرارداد
  • ارجحیت پاسخ به تغییرات و پیروی از یک برنامه‌‌ مشخص

12 اصل هدایت‌کننده‌ فلسفه‌ اجایل (Agile Philosophy):

  1. رضایت مشتری از طریق تحویل زودهنگام و مستمر نرم افزارهای ارزشمند
  2. استقبال از تغییر (با رویکرد چابک، تیم باید همیشه تغییرات را در مدیریت یک پروژه بپذیرد.)
  3. تحویل مکرر نرم‌افزار ایجاد شده در بازه‌های زمانی کوتاه‌ (تیم باید روی یک بازه زمانی کوتاه‌تر تمرکز کند تا کاربر نهایی بتواند راه‌حل را برای ارائه بازخورد زودتر ببیند یا تجربه کند)
  4. مشارکت روزانه بین اهالی کسب‌وکار و توسعه‌دهندگان در طول پروژه
  5. اجرای پروژه‌ها را در کنار افراد با انگیزه، برآورده‌سازی نیازهای توسعه‌دهندگان، ایجاد محیط موردنیاز و اعتماد به آن‌ها در طول انجام کار (در اجایل، این وظیفه رهبر است که یک محیط انگیزشی ایجاد و از اعضا برای بیان نظرات و پیشنهادات خود حمایت کند)
  6. تعاملات چهره به چهره (مؤثرترین روش برای انتقال اطلاعات صحیح از طریق مکالمات یا بحث‌های رو در رو است. زمان بین پرسیدن سوال از طریق ایمیل و چت را کاهش می‌دهد و از هرگونه ارتباط نادرست جلوگیری می‌کند)
  7. پیشرفت، معیار اولیه تکمیل نرم افزار (اگر کاری که انجام داده‌اید به یک محصول کارآمد تبدیل نشود، پس هیچ ارزشی برای کاربر نهایی ندارد)
  8. ترویج سرعت ثابت و پایدار کار ( با اجایل، تیم باید توسعه پایدار را در جایی که می‌توان یک الگوی تکرارپذیر و تکرار شونده و با سرعت ثابت ایجاد کرد، ترویج کند)
  9. توجه مستمر به برتری فنی (وقتی تیم برتریت عملیاتی خود را حفظ کند، در واکنش به تغییرات و حفظ چابکی مشکل کمتری خواهد داشت)
  10.  سادگی ضروری است (اگر می‌توانید کاری را به روشی ساده انجام دهید، چرا زمان را برای پیچیده کردن آن تلف کنید؟ هنگام پیاده‌سازی اجایل، از انجام کاری صرفاً به خاطر انجام آن اجتناب کنید)
  11.  یک تیم سازماندهی شده می‌تواند بیشترین ارزش را ایجاد کند.
  12. تفکر منظم درباره چگونگی تاثیر بیشتر (بر بهبود مستمر تمرکز کنید تا تیم از اشتباهات گذشته برای بهبود عملکرد و اثربخشی درس بگیرد.)
  13. معرفی بهترین ابزار مدیریت پروژه – بخش اول

این 12 اصل اساساً نحوه کار یا عملکرد یک تیم با استفاده از رویکرد اجایل خلاصه می‌کند. روش‌های همه چارچوب‌ها و متدولوژی‌های اجایل مانند Scrum، Agile Project Management، SAFe و … با اصول ذکر شده در بالا همسو هستند. اجایل با پیروی از این ارزش‌ها و اصول به انعطاف‌پذیری اولویت می‌دهد و سازگاری با تغییر در محیطی ناشناخته را ممکن می‌سازد. این امر متدولوژی اجایل را تبدیل به فلسفه‌ای محبوب کرده است.

مدیریت پروژه اجایل (Agile Project Management)

مدیریت پروژه اجایل یا همان مدیریت پروژه چابک که به اختصار APM نیز شناخته می‌شود، به روشی گفته می‌شود که از تکرار برای برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه استفاده می‌کند. در واقع هر پروژه به بخش‌های کوچکی تقسیم می‌شود که تکرار شونده نامیده می‌شوند. هر کدام از این بخش‌ها توسط تیم تحلیل، بررسی می شود تا به نتایجی عالی برای پروژه برسد. به خاطر داشته باشید که زمانی که از این متد استفاده می‌کنید، پروژه به بخش‌هایی تقسیم شده و هر بار بخشی از آن انجام می‌گیرد و خروجی قابل ارائه در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

با توجه به تعرف متدولوژی اجایل، این روش به تیم‌ها کمک می‌کند محصولات را سریع و همراه با برآورده‌ ساختن بهتر نیازهای مشتری، کاربر و کسب‌وکار ارائه دهند. در ادامه مطلبی درباره مزایای اجایل و قدم‌هایی که باید در این راه بردارید خواهید خواند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *