تبلت‌های مدرن، کامپیوترهای همراهی هستند که از قدرت پردازش بالایی برخوردار بوده و امکانات متعددی را در اختیار شما می‌گذارند. دستگاه‌های کتاب‌خوان یا همان eReader‌ اما تنها به یک دلیل عرضه شده‌اند: کتاب خواندن! با این همه، امکان کتاب خواندن روی تبلت‌ها، این سوال را پیش می‌آورد که آیا هنوز خرید یک کتابخوان کار عاقلانه‌ای محسوب می‌شود؟ سوالی که امروز قصد داریم به آن جواب دهیم.

تبلت یا کتابخوان الکترونیک: کدام یک برای اهل کتاب مناسب هستند؟

تفاوت‌های اساسی بین تبلت‌ها و کتابخوان‌ها

اگر خیلی با کتاب‌خوان‌ها آشنایی ندارید، باید بگوییم که تفاوت‌های زیادی بین این دو نوع دستگاه وجود دارد. کتاب‌خوان‌ها از نوع خاصی صفحه نمایش جوهر مصنوعی (E Ink) استفاده می‌کنند که کتاب خواندن را به تجربه‌ای مطلوب بدل کرده و نسبت به نمایشگرهای معمولی، فشار کم‌تری روی چشم‌های شما می‌آورد. در عوض، تبلت‌ها عمومی از صفحه نمایش‌های LCD استفاده می‌کنند که روشن‌تر است و در مجموع می‌توان آن را برای چشم، مضر تصور کرد.

کتاب‌خوان‌ها سبک‌تر و کوچک‌تر هم هستند و حمل و نقل آن‌ها بسیار راحت‌تر است و حتی زمانی که آن را برای خواندن کتاب در دست می‌گیرید، خستگی کم‌تری برای مچ دست به وجود می‌آورند. باتری کتاب‌خوان‌ها اگر چه عموما ضعیف‌تر هستند اما به خاطر ساختار این دستگاه‌ها، عمر باتری آن‌ها بسیار طولانی‌تر از تبلت‌ها بوده و مدت طولانی‌تری می‌توانید از آن استفاده کنید. یکی از عوامل طول عمری باتری کتاب‌خوان‌ها، ساختار صفحه نمایش است که از برق برای تغییر در صفحه استفاده می‌کند، نه نمایش توامان فریم‌ها.

از طرف دیگر، تبلت‌ها دستگاه‌هایی قوی هستند که در کنار اجرای انواع فرمت‌های کتاب، به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانید، فیلم ببینید، بازی کنید، در اینترنت بگردید و حتی در دستگاه‌های قوی‌تر به ویرایش فیلم و عکس بپردازید. تبلت‌ها کامپیوترهایی شخصی هستند که همه جا آن‌ها را همراه خواهید داشت.

خوبی‌ها و بدی‌های کتاب خواندن با کتابخوان الکترونیک

اگر کتابخوان الکترونیک را برای کتاب خواندن انتخاب کنید، امتیازات زیادی نصیبتان می‌شود، اما این دستگاه‌ها ایراداتی هم دارند. اول به ویژگی‌های مثبت کتابخوان بپردازیم:

  • اختصاصی برای کتاب خواندن که باعث فشار کم روی چشم‌های شما شده و می‌توانید، برای ساعت‌های طولانی از آن استفاده کنید
  • سبک و کوچک که می‌توان همیشه آن را همراه داشت
  • عمر باتری طولانی که حتی می‌تواند برای روزها بدون شارژ از آن استفاده کرد
  • بسیاری از کتاب‌خوان‌ها ضد آب هستند و می‌توان از آن‌ها در کنار ساحل یا کنار استخر نیز استفاده کرد!

اما ایرادات اساسی کتاب‌خوان‌ها:

  • قابلیت‌های بسیار محدود
  • برنامه‌های محدودی برای کتاب‌خوان‌ها عرضه شده و نمی‌توان از هر منبعی کتاب برایشان دانلود کرد
  • تنها بعضی از مدل‌ها دارای خروجی صدا هستند و باعث می‌شود نتوان از همه‌ی مدل‌ها برای گوش دادن به کتاب‌های صوتی استفاده کرد
  • کتاب‌خوان‌های ارزان، مقاومت کمی دارند و در برابر ضربه آسیب پذیرند
  • به خاطر این که کتاب‌خوان‌ها عموما سیاه و سفید هستند، نمی‌توان از آن‌ها برای خواندن کمیک یا مانگا یا حتی مجلات استفاده کرد

این محدودیت‌ها برای بسیاری از کاربران، مسئله‌ای جدی محسوب شده که در نهایت آن‌ها را از خرید کتاب‌خوان الکترونیک پشیمان خواهد کرد.

خوبی‌ها و بدی‌های کتاب خواندن با تبلت

اگر نمی‌توانید از خیر تبلت و امکانات متنوع آن بگذرید، خیلی هم تجربه بدی برای کتاب خواندن نخواهید داشت. مخصوصا اگر تبلت خوبی خریداری کنید. اول مروری داشته باشیم به مزیت‌های کتاب خواندن با تبلت:

  • امکانات متعدد برای انجام کارهای مختلف
  • ارائه اپلیکیشن‌های مختلف برای دانلود و خواندن انواع فرمت‌های کتاب، مجله و حتی گوش دادن به کتاب‌های صوتی
  • تبلت‌های عموما دارای فضای بیشتری برای ذخیره هستند
  • رنگی بودن صفحه نمایش، امکان خواندن مانگا، کمیک و مجلات را به شما می‌دهد

مزیت ومعایب خواندن کتاب با تبلت:

  • بیشتر مدل‌های تبلت‌ها از LCD استفاده می‌کنند که کتاب خواندن با این صفحه نمایش‌ها در طولانی مدت، باعث خستگی چشم‌های شما می‌شوند
  • تبلت‌ها عموما از کتاب‌خوان‌ها بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند و به سرعت دست شما را خسته می‌کنند
  • عمر باتری کم‌تر باعث می‌شود تا نتوانید، تبلت خود را برای روزهای طولانی بدون زدن به شارژ همراه داشته باشید
  • قیمت بالای تبلت‌های خوب یکی دیگر از ضعف‌های تبلت نسبت به کتاب خوان است

یکی از ایراداتی که خب همه دچارش نمی‌شوند این است که وقتی با تبلت قصد کتاب خواندن داشته باشید، خیلی چیزها ممکن است حواس شما را پرت کند. از نوتیفیکیشن شبکه‌های اجتماعی تا سرک کشیدن‌های گاه و بی‌گاه به اینترنت که البته این مورد بسته به فرد استفاده کننده، ممکن است به یک مشکل بدل نشود!

گوشی وسیله مناسبی برای خواندن کتاب نیست!

اگر چه که شما می‌توانید با گوشی هم به کتاب خواندن بپردازید، اما با توجه به صفحه نمایش کوچک، این کار توصیه نمی‌شود. سختی کتاب خواندن با گوشی، نه تنها باعث آسیب زدن به چشم‌ها و دستتان می‌شود بلکه در نهایت لذت واقعی کتاب را نیز از شما می‌گیرد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *